آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45487

خاموشی تابستانه چاه‌های کشاورزی؛ راهکار چیست؟

صنعت برق در حال حاضر نقش مهمی را در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش کشاورزی ایفا می‌کند. اکنون بخش عمده‌ای از کشاورزان از چاه‌های کشاورزی برای آبیاری زمین‌ها و مزارع خود استفاده می‌کنند که این چاه‌ها نیز به وسیله برق روشن می‌شوند و کار آبیاری را انجام می‌دهند.

خاموشی تابستانه چاه‌های کشاورزی؛ راهکار چیست؟

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ این در حالی است که با شروع فصل گرما سیاست‌های دولت برای مصرف بهینه برق در دستور کار قرار می‌گیرد و قطعی چند ساعته برق در بخش کشاورزی نیز یکی از تصمیمات دولت در این زمینه محسوب می‌شود.شش

بر اساس این تصمیم، بناست برق موتور چاه‌های آب کشاورزی از اول خرداد تا پایان مرداد 1403 به مدت 5 ساعت در روز خاموش ‌شود.

این در حالی است که بسیاری از کشاورزان معتقدند خاموشی چاه‌های کشاورزی در زمان برداشت محصول یکی از مهم‌ترین معضلات و مشکلات پیش روی بخش کشاورزی است و ضررهای بسیاری را به این بخش وارد می‌کند.


بیشتر بخوانید: کشاورزان از قطعی برق به ستوه آمده‌اند


برخی نمایندگان مجلس نیز اخیرا با انتقاد از قطعی پنج ساعته برق چاه‌های کشاورزی خواستار جلوگیری از این خاموشی‌ها شدند.

آنها بر این باور هستند که طبق ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار قطع برق برای چاه‌های کشاورزی ممنوع است و با توجه به اینکه امسال سال تولید است و اقلام غذایی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار هستند باید برنامه قطع برق چاه های کشاورزی برداشته شود.

وزارت نیرو وظیفه خود را در قبال چاه های کشاورزی انجام نداد

 در این راستا نماینده مردم طالقان، ساوجبلاغ و نظرآباد در مجلس گفت: در ارتباط با موضوع مهمی که الان در سطح کشور با آن مواجه هستیم حقیقتا کشاورزان عزیز ما با مشکلات جدی روبرو هستند و موتورهای برق چاه های کشاورزی که نیاز به ولتاژ برقی که باید انجام شود با مشکل روبه رو بوده است.

علی حدادی افزود: وزارت نیرو متاسفانه وظیفه خود را در قبال چاه های کشاورزی انجام نداده است. کشاورزان ما در تولید محصولات اساسی مثل گندم و کلزا با چالش جدی مواجه هستند و استدعا دارم که دستور لازم را به کمیسیون کشاورزی دهید تا وزیر نیرو را ملزم به انجام این اقدامات کنند. وزیر نیرو قول داده بودند که این موضوع برطرف شود اما این موضوع انجام نشد.

برق چاه‌ها را قطع نکنید

یکی از نمایندگان مجلس با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان جهش تولید با مشارکت مردم اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم بوروکراسی اداری را کاهش دهیم، نظارت‌ها را دقیق کنیم و شهامت بخش خصوصی را برای جهش تولید و مشارکت مردم افزایش دهیم.

رحمت الله نوروزی؛ نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی، در تذکری خطاب به وزیر نیرو، تاکید کرد: اقتصاد ما بر پایه کشاورزی است، اما روزانه ۶ تا ۸ ساعت در سالی که مقام معظم رهبری تحت عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کرده‌اند برق چاه‌ها قطع می‌شود؛ امنیت غذایی و خودکفایی برای ما مهم است؛ برق چاه‌ها را قطع نکنید.

تجدید نظر شود

نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی از قطعی برق چاه‌های کشاورزی فلاورجان انتقاد کرد و خواستار تجدید نظر شود.

ناصر موسوی لارگانی در تذکری گفت: در سال جهش تولید با مشارکت مردم توجه به وضعیت محصولات کشاورزی و گندم مهم است. در شرایطی که دولت به کشاورزان فلاورجان اجازه کشت گندم داده، موانعی همچون خاموشی چاه‌های کشاورزی را مدت ۵ تا ۷ ساعت مطرح است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزی که کود شیمیایی با قیمت بالا خریداری کرده چرا باید با مشکل مواجه شود؟ آیا این اقدام جهش تولید با مشارکت مردم است؟ وزارت نیرو تذکر داده شود که مهمترین تولید برای کشور محصولات کشاورزی است.

گفتنی است اکنون جمعیت قابل توجهی از مردم به حرفه کشاورزی و صنایع وابسته به آن مشغول هستند، لذا باید تمهیدات لازم برای فراهم شدن شرایط مطلوب جهت گسترش فعالیت‌ها در این بخش اندیشیده و تدابیر کافی برای حل مشکلاتی که موجبات ایجاد موانع بر سر راه افراد فعال در این بخش را فراهم می‌کند، اتخاذ شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای