آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45720

مواظب کشاورزی در مناطق نفت‌خیز باشید

​بالاخره نمایشگاه نفت ۱۴۰۳ دیروز به پایان رسید و بعد از ۴ روز فعالیت، عمر کاری این نمایشگاه تمام شد.

مواظب کشاورزی در مناطق نفت‌خیز باشید

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ همان‌طور که انتظار می‌رفت، نمایشگاه نفت بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین نمایشگاه صنعتی ایران است و طیف گسترده‌ای از تولیدکنندگان کالا و خدمات را دربرمی‌گیرد. همین نمایشگاه که می‌توان آن را پرمخاطب‌ترین نمایشگاه صنعتی ایران دانست، نشانگر بزرگ و ثروتمند بودن صنعت و تجارت نفت است.

در واقع کیک صنعت و تجارت نفت آنقدر بزرگ است که همه یا دست‌کم بسیاری از شهروندان ایرانی طمع کردند که بخشی یا تمام از تکه‌های کوچک این کیک عظیم را از آن خود کنند.

صنایع بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت در کنار تعداد عظیم و بسیار زیاد کارکنان و کارگرانی که در این صنعت و بخش‌های وابسته به آن فعالیت می‌کنند حجم بزرگی از فعالیت‌ها و نیازها را پدید آورده است.

این نیازها البته فقط شامل قطعات و کالاهای صنعتی نمی‌شود، بلکه خدمات مختلفی ازجمله تهیه غذا حمل و نقل، البسه‌های کاری ارتباطات، اینترنت و... هم به سایر بخش‌های صنعتی و تولیدی اضافه می‌شوند تا از کیک بزرگ نفت بهره ببرند.

در این میان کشاورزی و کشاورزان فقط از جهت مصرف‌کننده با نفت و صنعت نفت ارتباط ندارند جنوبی‌ها یعنی کسانی که در استان‌های جنوبی کشور زندگی می‌کنند می‌دانند که صنعت نفت تا چه حد کشاورزی و زمین‌های حاصلخیز جلگه وزستان را تهدید می‌کند و آلودگی‌های زیست محیطی که صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش را منطقه به وجود می‌آورد، چگونه و چقدر آب، آسمان، زمین را آلوده می‌سازد و زمین‌های کشاورزی در اثر این آلودگی تا چه حد غیرقابل کشت می‌شوند.

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در صحن علنی هم در مصاحبه‌هایی که در حاشیه این نمایشگاه انجام داده‌اند مواضع و گفتارهایی بیان کردند که نشان می‌دهد هم شهروندان ساکن استان‌های جنوبی کشور و هم نمایندگان ایشان در مجلس از وضعیت و شرایطی که هم اکنون در مناطق جنوب کشور وجود دارد راضی نیستند.

آنان می‌گویند در حالی که آب سرشار رودهای خوزستان و زمین‌های حاصلخیز در این استان و سایر استان‌های نفت‌خیز به وسیله صنعت نفت آلودگی‌های آن بلعیده یا نابود و آلوده می‌شود پول‌های این صنعت به کسانی دیگر که بومی است زیان‌های این صنعت را تحمل نمی‌کنند می‌رسد.

آنان اضافه می‌کنند هم اکنون ۳۰ هزار نفر از جوانان استان خوزستان که همگی دارای تخصص‌های مورد نیاز صنعت نفت گاز پالایش و پتروشیمی هست بیکارند، ولی سایرین از استان‌های دیگر می‌آیند و فرصت‌های شغلی را اشغال می‌کنند.

در چنین شرایطی روشن است که وضعیت موجود برای ساکنان مناطق جنوب کشور مطلوب و رضایت‌بخش نیست.

البته خوزستان یکی از استان‌های صاحب امکانات طبیعی برای کشاورزی دامپروری و شیلات در ایران است.

سایر استان‌های نفت‌خیز یا گازخیز در مناطق جنوبی کشور از نوار ساحلی خلیج فارس گرفته تا نوار حاشیه مرزی با عراق که شامل دو استان نفتی ایران خوزستان و ایلام می‌شود از امکانات مناسبی برای کشاورزی دامپروری و شیلات برخوردار است.

اتفاقاً همین استان‌ها دارای سابقه و پیشینه قدیمی و تاریخی چند هزار ساله هستند، آثار باستانی موجود در بین‌النهرین که بخش اعظم آن همین خوزستان است و تمدن عیلامی که در منطقه ایلام و حوالی آن واقع شده نشان می‌دهد که زندگی مردم از گذشته‌های دور تاکنون تا چه حد به کشاورزی و صنایع آن وابسته بوده است.

اکنون همه کشاورزی و فعالیت‌های آن تحت‌الشعاع فعالیت‌های نفتی قرار گرفته و پول نفت بر حیات کشاورزی چیره شده است، از این بابت اتفاقاً انتقادهای ساکنان جنوب کشور در مورد آسیب‌های وارده از جانب صنعت نفت ما به ازای خارجی دارد و درست به نظر می‌رسد.

در این باره هم دولت به‌عنوان مسئول ارشد و هم وزارت نفت به عنوان مجری عملیات و راهبر که بخش‌های چهارگانه صنعت نفت را اداره می‌کند باید به‌ویژه مراقب دارایی‌های ملی نواحی جنوب کشور می‌شود باشند. دولت و به طور اخص وزارت نفت باید بدانند که اگرچه ممکن است نفت روزی به پایان برسد، اما خاک، آب و کشاورزی سرمایه‌های بی‌بدیل و بی‌انتها هستند.

این گفته البته تخفیف دادن نفت و صنایع مرتبط با آن نیست، بلکه همیشه باید هر چیز را در جای خود مورد توجه قرار داد و قدر آن را دانست.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای