آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45919

تاثیر محاسبه مساحت تاج درخت در سلامت و سودآوری باغات+ تصویر

مساحت تاج درخت به عنوان ناحیه‌ای تعریف می‌شود که توسط شاخه‌ها و برگ‌های درخت اشغال می‌شود. این پارامتر مستقیماً با سلامت و رشد آن در ارتباط است.

تاثیر محاسبه مساحت تاج درخت در سلامت و سودآوری باغات+ تصویر

اخبار سبز کشاورزی؛ رشد تاج درخت می‎‌تواند نشان دهنده رشد مناسب و سلامت درختان یک باغ باشد؛ از این رو محاسبه مقدار آن به عنوان یک پارامتر مهم در کشاورزی مورد توجه زیادی قرار گرفته است. اندازه‌گیری دقیق و درک ارتباط آن با سلامت درختان و تنوع زیستی می‌تواند در مدیریت منابع و سودآوری محصولات یک باغ به طرز قابل توجهی موثر باشد.

محاسبه مساحت تاج درخت

برای محاسبه مساحت تاج درختان، پس از تقسیم‌بندی باغ به درخت‌های مجزا، ردیف‌ها یا قطعات، فرایند تحلیل داده‌ها آغاز می‌شود تا در نهایت امکان گزارش‌گیری از داده‌ها فراهم شود.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، تقسیم‌بندی درختان به‌صورت مجزا صورت گرفته است. رنگ هر دایره، بیانگر میانگین شاخص NDVI (شاخص نرمال شده تفاوت پوشش گیاهی) برای تاج درخت است.

هرچه این رنگ سبزتر باشد، شاخص NDVI آن بالاتر است؛ به بیان دیگر هرچه رنگ دایره‌ها به سبز نزدیک‌تر باشد، درخت سالم‌تر است.

نوار دور هر دایره، نشان‌دهنده مطلوب بودن یا نبودن تغییرات مساحت تاج نسبت به همان زمان در سال‌های گذشته است.

در انتها نیز، نموداری که پایین تصویر مشاهده می‌کنید، نمودار میانگین شاخص NDVI تاج درخت انتخاب شده است.

تاثیر محاسبه مساحت تاج درخت در سلامت و سودآوری باغات 1

مراحل تحلیل داده‌ها

پس از تصویر برداری پهپادی برای تحلیل داده‌ها، ابتدا با توجه به فاصله بین درختان باغ و نوع محصول درختان به صورت مجزا، ردیفی یا به صورت قطعه‌، دسته‌بندی می‌شوند. دسته بندی صحیح برای شناسایی و تفکیک درست درختان، شماره‌گذاری و امکان گزارش‌گیری امری ضروری است.

تاثیر محاسبه مساحت تاج درخت در سلامت و سودآوری باغات 2

در برخی باغ‌ها که امکان شمارش و تفکیک تک به تک درختان وجود دارد کوچک‌ترین واحد شمارش، درخت است و بالاترین دقت را در میان روش‌های تقسیم‌بندی زمین دارد.

در شرایطی که امکان شناسایی تک تک درختان در باغ وجود نداشته باشد، باغ به چندین ردیف با ابعاد مشخص تفکیک می‌شود و تحلیل‌‌های صورت گرفته روی ردیف‌ها انجام می‌شود.

در این شرایط، مساحت تاج نه برای تک درخت، بلکه برای هر ردیف در باغ محاسبه و گزارش می‌شود.

علت انتخاب ردیف بجای درخت، هندسه باغ، فاصله کم درختان از یکدیگر و غیرقابل تفکیک بودن آن‌ها از یکدیگر است.

در انتها نیز نتایج حاصل در حساب کاربری افراد به نمایش گذاشته می‌شود که در این بخش، علاوه بر موارد ذکر شده طلاعاتی همچون رقم، سن، مساحت کلی باغ، تعداد درختان و حداقل، میانگین و حداکثر مساحت تاج و میزان شاخص پوشش گیاهی برای منطقه انتخاب شده نمایش داده می‌شود.

در نظر داشته باشید محاسبه شاخص‌های فیزیکی همچون مساحت و حجم تاج درخت تنها پس از تصویربرداری پهپادی میسر است و با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای تنها امکان محاسبه شاخص‌های چندطیفی مانند شاخص نرمال‌شده تفاوت پوشش گیاهی و رطوبت وجود دارد. تاثیر استفاده از این ابزار در دراز مدت نمایان می‌شود؛ جایی که با در اختیار داشتن اطلاعات کافی از مساحت و حجم تاج درخت می‌توان به مقایسه مقدار رشد هر درخت و به شناسایی بیماری‌‌های احتمالی پرداخت.

تعداد دفعات تهیه تصاویر پهپادی

به منظور دستیابی به نتایج دقیق و قابل اطمینان، ابتدا باید به داده‌های اولیه مطلوب دست پیدا کرد. از این رو، ابتدا باید برای مقایسه میزان تغییرات در پارامترهای فیزیکی همچون مساحت تاج و ارتفاع درخت، توصیه می‌شود حداقل یکبار و حداکثر سه بار در سال از باغ تصویربرداری شود.

پیشنهاد می‌شود یکبار ابتدای فصل رشد محصول، یکبار پیش از برداشت و یکبار نیز در پایان فصل رشد به تهیه تصاویر پهپادی پرداخت. در نظر داشته باشید تمامی این موارد با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و نوع درختان تغییر می‌کند و برای تمامی محصولات یکسان نیست.

مزیت محاسبه مساحت تاج درخت

در گذشته محاسبه مساحت و حجم تاج توسط باغداران و به صورت دستی انجام می‌شد. این افراد با بررسی میزان رشد شا‌خه‌ها و مقایسه آن با سایر درختان باغ و با اتکا بر حافظه خود به بررسی روند رشد درختان در طول سالیان مختلف می‌پرداختند.

علاوه بر آنکه بکارگیری روش سنتی در مقیاس‌های بزرگ عملا ممکن نیست، شناسایی نقاطی که دچار تنش شده‌اند نیز عمدتا پس از کاهش رشد درختان در منطقه بزرگی از باغ قابل رویت خواهد بود.

از آنجایی که امکان نظارت دائم بر تمام نقاط زمین‌های بزرگ وجود ندارد،  آگاهی از مساحت تاج درخت به عنوان یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های سلامت درختان و مقایسه ابعاد آن طی چند سال می‌تواند به برنامه‌ریزی بهتر و افزایش سودآوری باغ کمک بسزایی کند. توصیه می‌شود تصویربرداری پس از حذف علف‌های هرز و با توجه به زمان خزان و پیش از برداشت محصول باغ صورت گیرد تا مقادیر بدست آمده برای مساحت و حجم تاج درخت از دقت بالاتری برخوردار باشند.

JEREEB -300x100 PX

راه حل «جریب» برای محاسبه مساحت تاج درخت

شرکت جریب، در کنار ارائه خدماتی همچون مدیریت فعالیت‌ زمین‌های کشاورزی و باغات، مدیریت هزینه و درآمد و تصاویر ماهواره‌ای و پهپادی چند طیفی؛ گامی فراتر نهاده و با محاسبه مساحت و حجم تاج درختان اطلاعات ارزشمندی در خصوص روند رشد درختان و شناسایی نقاط ضعیف برای جلوگیری از کاهش کیفیت محصولات و هزینه‌‌ مربوط به کود و سم در اختیار کشاورزان و باغداران قرار می‌دهد و نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها را روی باغ افراد به نمایش می‌گذارد. این امر به شما کمک می‌کند تا باغ خود را با دیدی جدید و با دقت بیشتری تحت نظر بگیرید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای