آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46433

یک رویکرد امیدوارکننده برای افزایش امنیت غذایی و رفاه خانوار

باغچه‌های خانگی در دنیای امروز

با توجه به اینکه انتظار می‌رود جمعیت جهان تا سال 2050 به بیش از 9 میلیارد نفر برسد، نیاز مستمر به افزایش تولید و ذخیره ایمنی موادغذایی وجود دارد.

باغچه‌های خانگی در دنیای امروز

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ در سال‌های اخیر علاقه فزاینده‌ای برای تقویت و افزایش تولید محلی موادغذایی به منظور کاهش اثرات نامطلوب شوک‌های جهانی موادغذایی و نوسانات قیمت وجود داشته است. در نتیجه، توجه زیادی به کشاورزی خانگی به عنوان یک استراتژی برای افزایش امنیت غذایی و تغذیه خانوارها وجود دارد.

تجربیاتی از باغ‌های خانگی در کشورهای در حال توسعه

باغ‌های خانگی همواره بخشی جدایی‌ناپذیر از سیستم‌های غذایی محلی در کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان بوده‌اند.

بسیاری از مطالعات شواهد و تجزیه و تحلیل‌های توصیفی از کشاورزی خانگی در کشورهای در حال توسعه در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین ارائه می‌دهند و فواید بی‌شمار آن را برای جوامع و خانواده‌ها مشخص می‌کنند.

باغ‌های خانگی عمدتاً برای رشد و تولید اقلام غذایی برای مصرف خانواده در نظر گرفته شده‌اند، اما می‌توان از آن‌ها برای تولید محصولات متنوعی با کاربری‌های مختلف نیز استفاده کرد، از جمله داروهای بومی گیاهی و درمان‌های خانگی برای برخی بیماری‌ها، هیزم و منبع سوخت جایگزین، کود حیوانی، مواد ساختمانی و خوراک دام.

باغچه-های-خانگی-در-دنیای-امروز-2

مزایای اجتماعی

از مزایای اجتماعی بسیار کشاورزی در خانه می‌توان به افزایش امنیت غذایی و مواد مغذی در بسیاری از موقعیت‌های اجتماعی-اقتصادی و سیاسی، ارتقای سلامت خانواده و ظرفیت‌های انسانی، توانمندسازی زنان، ارتقای عدالت و برابری اجتماعی و حفاظت از دانش و فرهنگ بومی اشاره کرد.

ارتقای امنیت غذایی و تغذیه‌ای

اساسی‌ترین مزیت اجتماعی کشاورزی خانگی ناشی از کمک مستقیم آن به امنیت غذایی خانوارها از طریق افزایش موجودی، دسترسی و بهره‌مندی از محصولات غذایی است. باغ‌های خانگی به منظور دسترسی آسان به منابع غذایی گیاهی و حیوانی تازه در مناطق روستایی و شهری همچنان حفظ می شوند.

بهبود سلامت

بخش قابل توجهی ای از گیاهانی که در باغچه‌های خانگی یافت می شوند دارای ارزش دارویی هستند و می توان از آنها برای درمان بسیاری از مشکلات رایج سلامتی به روشی مقرون به صرفه استفاده کرد. به عنوان مثال، یک تحقیق در مورد باغ‌های خانگی خصوصی در سریلانکا نشان داد که که از 125 گونه گیاهی یافت شده، حدود 30 درصد منحصراً برای مصارف دارویی و حدود 12 درصد برای مصارف دارویی و سایر اهداف استفاده می‌شود.

باغچه-های-خانگی

ارتقای جایگاه اجتماعی زنان

در ذهن اکثریت، سهم زنان در تولید موادغذایی خانگی بسیار زیاد است، اما این بدان معنا نیست که کشاورزی خانگی عمدتاً یک فعالیت زنانه است. مشارکت و مسئولیت‌های زنان در کشاورزی خانگی در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است و شامل آماده‌سازی زمین، کاشت، وجین، برداشت و بازاریابی متفاوت است. در واقع، در برخی از فرهنگ‌ها، زنان تنها متولیان باغ‌های خانگی هستند، در حالی که در برخی دیگر، کم و بیش نقش حمایتی دارند.

منافع اقتصادی

مزایای اقتصادی کشاورزی در خانه فراتر از امنیت غذایی و تغذیه ای و معیشتی است، به ویژه برای خانواده‌هایی با کمبود منابع. باغ های خانگی در بسیاری از کشورها به عنوان مکانیزمی گسترده برای جلوگیری از فقر و به عنوان منبع درآمد برای خانواده‌های در آستانه خط فقر در کشورهای در حال توسعه ترویج می‌شود. اگرچه باغ‌های خانگی به‌عنوان سیستمی اقتصادی- با تولید کم در نظر گرفته می‌شوند، اما می‌توان آن‌ها را به گونه‌ای ساختار بخشید که با رشد محصولات با ارزش و دام‌پروری، تبدیل به تشکیلات تجاری کارآمدتری بشوند.

این مزایا به طور کلی در اینجا برای درک بهتر از یکدیگر متمایز می شوند، با این حال متقابلاً منحصربه‌فرد نیستند. در دنیای واقعی، همپوشانی و وابستگی قابل توجهی بین این مزایا و منابع وجود دارد که منجر به مجموعه‌ای از برتری‌ها می‌شود و در نهایت حتی باعث جذاب‌تر شدن ابتکارات کشاورزی خانگی می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای