خبر فوری
شناسه خبر: 46863

عذرخواهی مهندس مهاجر از زارعین و گندمکاران

معجزه افزایش تولید در کمال ناباوری

امسال قیمت خرید تضمینی گندم از قرار هر کیلوگرم 17 هزار و 500 تومان اعلام شد و باید دولت حدود 200 همت بابت خرید گندم امسال به زارعین گندمکار پرداخت کند

معجزه افزایش تولید در کمال ناباوری

اخبار سبز کشاورزی؛ امسال قیمت خرید تضمینی گندم از قرار هر کیلوگرم 17 هزار و 500 تومان اعلام شد و تخمین زده می‌شود باید دولت حدود 200 همت، بابت خرید گندم امسال به زارعین گندمکار پرداخت کند؛ در حالی‌که تا امروز حدود 52 همت پرداخت شده و به‌نظر نمی‌رسد 150 همت دیگر به‌راحتی قابل تامین باشد.

هشدار خط‌قرمز نهاده‌های کشت گندم امسال

فرآیند تامین امنیت غذایی و تولید محصولات کشاورزی و نظام توزیعی آب در سال‌های اخیر درگیر بحران‌های ترسناکی بوده که تا پیش از این سابقه نداشته‌ است. در این میان وجود چشم‌اندازی برای نظام مسائل کشاورزی و توسعه پایدار ضروری‌ است.

سه سال پی‌درپی شاهدیم که کم‌آبی و خشکسالی مستمر بر اقلیم کشاورزی ایران حاکم است. کودهای پایه به میزان کافی در دسترس گندمکاران قرار نمی‌گیرد، تولیدکنندگان گندم بذری، هنوز حدود 1400 میلیارد تومان بابت بذرهای تولیدی دو و سه سال پیش طلبکارند با این همه، خوشبختامه مدیریت مهندس مهاجر و تدبیر معاونت زراعت به شیوه‌ای توانسته هر سال بر تولید گندم بیفزاید.

افزایش تولی دگندم 2

اما امسال تا امروز اعتبار کود مورد نیاز گندمکاران تخصیص‌یافته و همچنین سرنوشت تامین اعتبار بذر و سم مربوط به زراعت گندم نیز در هاله‌ای از ابهام است و به همین دلیل مشخص نیست وزیر جدید در سال زراعی جاری علاوه‌بر بدهی خرید تضمینی گندم، نهاده‌ها را چگونه تامین خواهد کرد. بدتر اینکه حتی سم ضدعفونی بذور نیز تامین نشده، در حالی‌که سال‌های قبل سموم ضدعفونی در تیرماه برای زارعین توزیع می‌شد.

از خودکفایی در تولید گندم تا دست‌یابی به مازاد تولید

«ایران در سال جاری علاوه‌بر خودکفایی مطلق در تولید گندم به مازاد تولید در این محصول استراتژیک می‌رسد» این موضوع خبری بود که در روزهای اخیر از سوی معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی مطرح شد.

علیرضا مهاجر با اعلام این موضوع در برنامه صف اول شبکه خبر ضمن تشریح وضعیت تولید گندم و سایر محصولات زراعی گفت: در سال ۱۴۰۰ با وجود خشکسالی 4/5 میلیون تن گندم خریداری شد. سال ۱۴۰۱ هم با وجود تداوم خشکسالی میزان خرید به 7/5 میلیون تن و در سال گذشته هم با خرید 10/5 میلیون تن گندم در بخش نان خبازی به خودکفایی رسیدیم. خوشبختانه امسال هم با برنامه‌ر‌یزی‌هایی انجام شده و به‌ویژه زحمت کشاورزان در تولید این محصول استراتژیک علاوه‌بر خودکفایی مطلق به مازاد تولید می‌رسیم. وی گفت: میزان خرید گندم تا امروز 700 هزار تُن از مدت مشابه سال قبل (6/5 میلیون تُن سال گذشته) بیشتر است که ما را در تولید نان خودکفا کرد.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی درباره وضعیت مطالبات و پرداخت‌ها هم گفت: شرکت بازرگانی دولتی و همکارانمان در سراسر کشور، خرید گندم را انجام می‌دهند. تاکنون بیش از ۴۶درصد مطالبات کشاورزان نیز پرداخت شده است، کل این مطالبات بیش از ۱۱۳ همت است که نزدیک به ۵۳ همت آن پرداخت شد و امیدواریم در چند روز آینده با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بقیه مطالبات کشاورزان به‌تدریج پرداخت شود.

برنامه‌ریزی‌های غلط برای پرداخت مطالبات به حق کشاورزان

مهاجر با اشاره به برنامه‌ریزی‌های غلط در چگونگی پرداخت مطالبات به حق کشاورزان به خبرنگاران و مجری صدا و سیما گفت: من و شما کارمند هستیم اگر حقوق آخر ماه یک روز دیر پرداخت شود، دچار مشکل می‌شویم، حالا خودمان را بگذاریم جای کشاورزانی که ۹ ماه از سال را کار کردند، زحمت کشیدند، هزینه هم کردند؛ اکنون هزینه‌ها بالا است و کم نیست، یعنی می‌روند وام می‌گیرند، بعد این وام را باید بپردازند.اگر ما پول گندم را به‌موقع پرداخت نکنیم، آنها نمی‌توانند سررسید وام را بپردازند، بانک آنها را جریمه کرده، ضرر و زیان و سود می‌گیرد، تازه این یک قسمت است؛ قسمت دوم اینکه زارع ما، بعد از این محصول باید یک محصول دیگر بکارد و برای کاشت آن محصول و تامین نهاده، بذر و ... نیاز به پول دارد. من واقعاً از این کشاورزان نجیب که به ندای رهبر و مسئولان‌شان توجه کرده؛ گندم کشت کردند، برداشت نمودند و نجیبانه و صبورانه صبر می‌کنند؛ عذر می‌خواهم. ما مسئولان باید قدر این کشاورزان زحمتکش را بدانیم.

بودجه‌ریزی و بودجه‌سازی ما حکیمانه نیست

وی در همین زمینه تاکید کرد: متاسفانه بودجه‌ریزی و بودجه‌سازی ما در این زمینه حکیمانه نیست، برای خرید گندم باید سازوکاری تدارک ببینیم و شرایطی را در بودجه کشور در نظر بگیریم که بدون دغدغه، به محض این که زارع محصولش را تحویل داد، پولش را پرداخت کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای