خبر فوری
شناسه خبر: 46937

روند افزایشی تولید و خرید گندم طی 3 سال گذشته

با آغاز فصل برداشت گندم از فروردین، آمارها از افزایش تولید این محصول و افزایش ۱۷ درصدی خرید آن از گندمکاران خبر می‌دهد.

روند افزایشی تولید و خرید گندم طی 3 سال گذشته

اخبار سبز کشاورزی؛ گندم کالای استراتژیکی است که نقش مهمی در اقتصاد و سیاست هر کشور دارد و تولید و خودکفایی آن برای کشورها مزیت محسوب می‌شود. محصولی که با وجود اهمیت بالای آن با مشکلات بسیاری برای تولید تا خرید مواجه است.

طی سه سال گذشته نیز علی‌رغم کم‌آبی و خشکسالی، کمبود انواع کود به‌ویژه کودهای پایه، کمبود سموم ضدعفونی، بذر گندم، عدم پرداخت مطالبات دو ساله تولیدکنندگان بذور گندم که حتی سال گذشته به اعتراض و تحصن آنها مقابل وزارت کشاورزی انجامید و همچنین نبود و کمبود ماشین‌آلات کشاورزی و بسیاری از مشکلات و موانع دیگر، بار دیگر معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی شگفتی آفرید و نه تنها کشور را از واردات گندم بی نیاز کرد، بلکه احتمالا ایران را به باشگاه صادرکنندگان گندم رهنمون خواهد کرد.

مدیری مطرح با کارنامه‌ای موفق

مهندس مهاجر، مدیری مطرح با کارنامه‌ای موفق است که از روستا و مرکز خدمات برآمده و تا سطح معاون وزیری را به همت کار کارشناسی و سلسله مراتب مدیریت طی کرده، هیچ تلاشی برای وزیر شدن، لابی کردن، ارسال رزومه به اربابان تصمیم‌ساز و... انجام نداد و در پی تلاش این مدیر توانمند امسال شاهدیم که خرید تضمینی گندم از مرز ۱۰ میلیون تن (تا این لحظه) گذشت.

۱۰ میلیون و ۲۱۵ هزار تن گندم از کشاورزان خرید تضمینی شده است

در این رابطه مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی به مهر گفت: بر اساس آخرین گزارش سامانه شرکت بازرگانی دولتی (سیفا) تا ساعت ۷ صبح امروز شنبه ۱۳ مرداد ماه ۱۴۰۳، ۱۰ میلیون و ۲۱۵ هزار تن گندم از کشاورزان به ارزش ۱۸۰ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی شده است.

سهراب سهرابی، افزود: این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۱.۴۵۲ میلیون تن معادل ۱۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی درباره پرداخت مطالبات گندمکاران نیز تصریح کرد: تاکنون ۹۴.۲ هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، پرداخت شده و پرداخت باقی وجوه نیز در حال پیگیری از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی است.

خوزستان بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داد

مجری طرح خودکفایی گندم گفت: استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۶۲۳ هزار تن، گلستان یک میلیون و ۱۰۵ هزار تن، فارس ۸۷۳ هزار تن، کردستان ۸۴۶ هزار تن، کرمانشاه ۷۶۶ هزار تن، همدان ۵۶۷ هزار تن، خراسان رضوی ۵۰۸ هزار تن، آذربایجان غربی ۴۹۵ هزار تن و لرستان ۴۳۵ هزار تن، بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: عملیات برداشت گندم در استان‌ها با اقلیم سرد مانند کردستان، همدان، کرمانشاه، قزوین، مرکزی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و لرستان همچنان ادامه دارد.

نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت

سهرابی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم سال جاری تمامی نیاز گندم خبازی‌ها و صنف و صنعت کشور از محل تولید داخل تأمین خواهد شد و نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای