خبر فوری
شناسه خبر: 47275

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی خبر داد

خودکفایی در تولید شکر بدون آسیب به آب و خاک

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: می‌توانیم در تولید شکر خودکفا شویم بدون آنکه به آب، خاک، محیط زیست و اکولوژی کشور آسیب وارد شود.

خودکفایی در تولید شکر بدون آسیب به آب و خاک

 به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، علیرضا مهاجر در گردهمایی سالانه هماهنگی و برنامه‌ریزی کشت پاییزه چغندرقند برای سال زراعی 1404-1403 اظهار داشت: برای دستیابی به خودکفایی شکر، موسسه تحقیقات چغندرقند با معرفی ارقام مناسب وظیفه خود را انجام می‌دهد، اما اقداماتی همچون مصرف بهینه آب، اصلاح خاک و وارد نکردن شکر به کشور در زمان برداشت چغندر قند نیز مهم است.

وی تغذیه، مصرف بهینه کود و استفاده بهینه سم برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها و توسعه روش‌های نوین آبیاری را از دیگر عوامل مهم افزایش تولید این محصول عنوان کرد.

آسیب پذیری چغندر پاییزه و اهمیت بیمه

مهاجر در همین حال بر بیمه کردن چغندرقند تاکید و تصریح کرد: ما باید با راهکارهایی بتوانیم به ویژه چغندر پاییزه را 100 درصد بیمه کنیم، زیرا آسیب پذیری در چغندر پاییزه به علت اتفاقات جوی بیشتر از محصول بهاره است.

لزوم توسعه مکانیزاسیون در حوزه چغندرقند

وی در همین حال توسعه مکانیزاسیون در حوزه چغندرقند پاییزه را ضروری خواند و گفت: یکی از راهکارهای افزایش تولید چغندرقند پاییزه در راستای خودکفایی شکر، استفاده از دستگاه‌های جدیدتر، چابک‌تر و کم‌هزینهتر می‌باشد.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی اذعان داشت: ما باید به دنبال راه‌های کاهش هزینهها در کاشت، داشت و برداشت چغندر قند باشیم.

وی بیان داشت: برای افزایش بهره‌وری در تولید شکر نیز می‌توان کارخانه‌های مدرن‌تری را در داخل کشور احداث و کارخانه‌های موجود را بازسازی کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای