خبر فوری
شناسه خبر: 47349

درد دل یک باغدار زحمت‌کش گایکان الیگودرز+ ویدئو

آقای غلامرضا چراغی باغدار و کشاورز ۶۰ ساله اهل روستای گایکان الیگودرز است که بیش از سی سال است در کار کشاورزی و باغداری است

درد دل یک باغدار زحمت‌کش گایکان الیگودرز+ ویدئو

اخبار سبز کشاورزی؛ بخشیدن دل بزرگ می‌خواهد نه توان مالی، در واقع پولدار بودن مهارت است، اما بخشیدن یک فضیلت است.آقای غلامرضا چراغی باغدار و کشاورز ۶۰ ساله اهل روستای گایکان الیگودرز است.

شهرستان الیگودرز یکی از شهرستان های استان لرستان محسوب می‌شود که از طبیعتی بی‌نظیر برخوردار است و این طبیعت را مدیون اقلیم و موقعیت جغرافیای خود است.

الیگودرز در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد که در تابستان‌ها دارای آب و هوایی خنک و در زمستان‌ها دارای آب و هوایی سرد و توام با نزولات برفی است.

در حومه این شهرستان باغ‌های زیبای انگور، گردو و بادام یکی از جاذبه‌های زیبا بوده و ازجمله روستاهای زیبای این شهرستان که مرکز پرورش گل نیز محسوب می‌شود روستای گایکان است.

این روستا در ۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهر الیگودرز قرار گرفته است و از سطح دریا ۲۳۱۸ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است.

روستای گایکان از پیشینه تاریخی نسبتا طولانی برخوردار است و یکی از روستاهای قدیمی استان لرستان به شمار می‌آید. این روستا که طبیعتی بی‌نظیر دارد سالانه میزبان گردشگران بسیاری است.

 آقای غلامرضا چراغی که بیش از سی سال است در کار کشاورزی و باغداری است با تولید انواع محصولات کشاورزی و انگور سالم در باغ خود در عین حال بسیار سخاوتمند و بخشنده بوده و می‌گوید ما زحمت می‌کشیم برای مردم، این باغ برای مردم است و همگان می‌توانند از محصولات آن استفاده نمایند.

مزایای حفظ بقایای گیاهی از زبان کشاورزان لرستان+ ویدئو 2

ایشان اضافه می‌کند: اگر مردم خوب باشند ما با آنها سازگاریم و این باغ مال آنهاست. آقای چراغی با وجود اینکه دچار بیماری پارکینسون است، ولی همچنان در تولید انگور سالم کوشا بوده و از فقدان خدمات کارشناسی مراکز خدمات کشاورزی در شهرستان خود گلایه دارد و ‌می گوید: آنها بیشتر تئوریک کار می‌کنند و در عمل کمتر در صحنه و عرصه‌های باغ و کشاورزی به باغداران و کشاورزان یاری می‌رسانند. گواه این امر را نیز به وضوح می‌توان در اراضی سوخته گندم بعد از برداشت محصول دید که به علت فقدان آموزش کشاورزان آنها به سهولت تمامی بقایای گندم بعد از برداشت اراضی خود را حتی در مجاورت و ‌همسایگی مراکز خدمات جهاد کشاورزی استان لرستان به آتش کشیده و با این‌کار علاوه‌بر آلودگی محیط زیست، صدمات جبران ناپذیری به خاک‌های مولد کشاورزی وارد می‌آورند.

photo_2024-09-01_15-40-56

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای