خبر فوری
شناسه خبر: 47384

منطقه ایمر گنبدکاووس کانون کشت پنبه استان گلستان+ ویدئو

پَنبه Cotton یک نوع گیاه است که از الیاف پوشاننده دانه گیاه پنبه با نام علمی Gossypiumبه دست می‌آید.

منطقه ایمر گنبدکاووس کانون کشت پنبه استان گلستان+ ویدئو

اخبار سبز کشاورزی؛ پنبه تشکیل‌شده از الیافی نرم و پف‌دار است که درون کپسولی به دور تخم‌های گیاه پنبه می‌روید. این الیاف از سلولز تشکیل شده‌اند و به دلیل ویژگی پوشانندگی، می‌توانند تخم‌های گیاه را با خود به مناطق دور ببرند و به گسترش گیاه کمک کنند.

پنبه به شوری آب و خاک مقاوم است

محصول پنبه به شوری آب و خاک مقاوم است و به دلیل دارا بودن ریشه عمیق و وجینی بودن زراعت آن، جایگاه ارزنده‌ای در تناوب زراعی داشته و ضمن بهبود وضعیت خاک، عملکرد محصول بعدی به‌ویژه گندم را در زمین‌های زراعی افزایش می‌دهد.

هر قسمت از گیاه پنبه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. الیاف طولانی پنبه برای ساخت پارچه استفاده می‌شود، الیاف کوتاه را می‌توان در صنایع کاغذ استفاده کرد.

شما می‌توانید از دانه‌های گیاه پنبه روغن یا مارگارین تولید کنید. در حقیقت پنبه تنها گیاهی است که هم منشا تولید فیبر است و هم منشا تولید غذا. این گیاه صنعتی نقش به‌سزایی در اشتغال‌زایی روستاییان دارد.

حاجی سارانی،  ۵۴ ساله از کشاورزان فعال و زحمتکش و پنبه‌کار اهل روستای سرتپه ایمر گنبد کاووس که نقش به‌سزایی در عمران و آبادانی روستای خود و سایر روستاهای منطقه اطراف خود دارد بسیار شخص شریف و قابل احترامی است.

 

ایشان امسال بیش از بیست و پنج هکتار مزرعه کشت پنبه در منطقه سرتپه و‌ایمر دارد که همگی را مجهز به سامانه بهره‌ور و کارآی آبیاری تحت فشار قطره‌ای از نوع تیپ نموده است.

درود بر چنین کشاورزان با خرد و زحمتکشی که همیشه به فکر عمران و آبادانی روستاها هستند.

منطقه-ایمر-گنبدکاووس-کانون-کشت-پنبه-استان-گلستان-2

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای