خبر فوری
شناسه خبر: 47757

مجوز صادرات کیوی فقط برای بعضی‌ها

سال گذشته حدود نیمی از کیوی تولیدی کشور (200 هزار تن از 436 هزار تن) به ۲۵ کشور صادر شده و رشد صادرات کیوی مزیت‌های اقتصادی بسیاری داشته از جمله:

مجوز صادرات کیوی فقط برای بعضی‌ها

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ قیمت کیوی در سال گذشته روند تعادلی و افزایشی یافته و سودآوری خوبی را برای تولیدکنندگان به همراه داشته است؛ به‌طوری‌که از یک هکتار باغ کیوی با حدود 40 تن برداشت و قیمت 60 هزار تومان فروش باغدار برای هرکیلو، سودی معادل 3میلیارد تومان نصیب تولیدکننده می‌شود.

در این راستا انگیزه‌های درآمدزایی موجب مدرنیزه کردن سردخانه‌ها و نصب تجهیزات و ماشین‌آلات جدید از جمله سورتینگ مخصوص کیوی، سنسور دما و دیگر تجهیزات شده است و پرسنل سردخانه‌ها دوره‌های آموزشی ویژه را گذرانده‌ و گواهینامه دریافت کرده اند.

اکثر کشورهای خریدار کیوی ایران از صادرکننده درخواست QR COD (گواهی ارتقای سلامت محصول) را دارند و این امر، موجب مکانیزه شدن باغات، مصرف بهینه و مدیریت شده سم و کود براساس استاندارد و نسخه‌نویسی کلینک‌های گیاه‌پزشکی یا مهندسین کشاورزی با تجربه شده، اطلاعاتی چون میزان بارندگی و اقلیم منطقه احداث باغ، واریته و نوع محصول، عملیات باغداری و تاریخ انجام آن، نوبت‌های سم‌پاشی و کوددهی، زمان برداشت محصول و... ارائه شده است.

صادرات-کوی-5

بر این اساس از دو سال پیش، 6 سردخانه در استان گیلان پس از تجهیز و حضور پرسنل آنها در دوره‌های آموزشی و ارائه  QR COD باغات به طرف قراردادشان به سازمان حفظ نباتات،  آمادگی خود را برای صادرات محصول به هندوستان اعلام کردند و سازمان با ارسال اسامی سردخانه‌های واجد شرایط به هندوستان موجبات صادرات کیوی به آن کشور را فراهم نمود، به‌طوری که حدود 27هزار تن کیوی سورت شده باکیفیت و با قیمت مناسب صادر شد.

صادرات-کیوی-7

این، اما همه ماجرا نیست

جذابیت کار، سودآوری و ارزآوری باعث شد تا در سال گذشته نزدیک به 15 سردخانه دیگر (از 200 تن تا 5 هزار تنی) در تالش و آستارا با خرید و نصب تجهیزات و دستگاه‌های درجه بندی کیوی، سنسور دما و... درخواست خود را برای صدور کیوی به هندوستان  به جهاد کشاورزی استان گیلان و سازمان حفظ نباتات ارائه نمایند و البته پس از بررسی و تایید کارشناسان مربوطه در جهاد کشاورزی استان گیلان و ارائه QR COD مقرر شده باغات طرف قرارداد، مقرر شد حفظ نباتات در ابتدای سال جاری آنها را در لیست صادرکنندگان کیوی به هندوستان قرار دهد، اما سردخانه‌داران معتقدند به دلایل نامشخص، از ارسال نام آنها برای طرف هندی و تعیین سهمیه صادرات از سوی خریداران هندی غفلت شده است.

صادرا-ت-کیوی-4

 مدیر سردخانه هزار تنی در تالش که سال گذشته با صرف حدود 6 میلیارد تومان، سورتینگ مخصوص کیوی و  تجهیزات و  دستگاه‌های مورد نیاز را خریداری و نصب کرده و تقاضای خود را رسما به جهاد کشاورزی استان ارائه نموده و شرایط سازمان حفظ نباتات را پذیرفته است، اینک در کمال ناباوری شاهد صادرات کیوی توسط همان 4 یا 6 سردخانه سال گذشته و بلااستفاده ماندن سرمایه‌گذاری و استفاده از دستگاه‌هاست.

صادرات-کیوی-1

اشتغال 130 کارگر و ده‌ها میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید، اما

صاحب یک سردخانه 5 هزار تنی که با خرید و واردات یک دستگاه سورتینگ پیشرفته ایتالیایی هم شرایط و مقررات سازمان حفظ نباتات را پذیرفته و هم کارگران را برای شرکت در کارگاه‌های آموزشی گسیل  کرده و QR COD باغات و مشخصات تایید شده آنها را نیز به سازمان جهاد کشاورزی گیلان و سازمان حفط نباتات ارائه نموده، اما از هفتم مهر و آغاز صادرات کیوی، سردخانه وی، فقط نظاره‌گر است نه صادر کننده.

صادرات-کیوی-2

مقصر اصلی

از آنجا که لیست سردخانه‌ها و QR COD تایید شده آنها باید توسط سازمان کشاورزی و همچنین سازمان حفط نباتات به هندوستان ارسال شود، ظاهرا در پاییز سال پیش و امسال، اسامی همه سردخانه‌های واجد شرایط به هندوستان ارسال نشده و صادرات کیوی همچنان به صورت انحصاری در اختیار فقط 5 – 6 سردخانه‌دار در تالش، آستار و یکی دو سردخانه در رودسر است.

زحمات بی‌نتیجه

مدیر سردخانه دیگری در تالش، یکی دیگر از سردخانه‌داران است که از روند موجود و عدم صدور مجوز برای صادرات کیوی توسط واجدین شرایط انتقاد می‌کند.

 وی می‌گوید: با اجاره کردن باغات کیوی، نسبت به ارتقاء آن و دریافت گواهی سلامت محصول اقدام کردیم، اما دیگران بهره این تلاش ما را می‌برند و دادخواهی ما نزد جهاد کشاورزز استان و سازمان حفظ نباتات برای صدور کیوی به هندوستان، به جایی نمی‌رسد؛ در حالی که سعی ما این است که به صورت قانونی صادرات داشته باشیم.

سردخانه‌داران مالباخته

سرمایه گذار و مالک سردخانه دار 200 تنی دیگری ساکن تالش، نیز که در سال گذشته به امید ارتقای بیشتر تولیدات کشاورزی اقدام به خرید دستگاه سورت، تجهیزات شوک کیوی نموده در بلاتکلیفی به سر می‌برد و همچون مال‌باختگان در انتظار صدور دستور و سفارش صادرات است.

وی حتی از هندوستان نیز پیگیری نموده و با این پاسخ که برای ما به جز لیست سال گذشته، لیستی از شما ارسال نشده، مواجه شده است.

صدای ما شنیده نمی‌شود

 رئیس انجمن صنفی کیوی استان گیلان و عضو اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی، اما می‌گوید: در حال حاضر حدود 37سردخانه برای صادرات کیوی انتخاب شده‌ و ما نیز از اینکه برخی همکارانمان نمی‌توانند به هندوستان کیوی صادر کنند، متاسف هستیم.

سیاب حسنپور می‌گوید: 6 سردخانه که در حال حاضر مجوز صادرات داشته و بنا به سفارش صادر می‌کنند از 3 سال پیش اقدامات لازم را انجام داده و نسبت به ارسال نمونه اقدام کرده‌اند.

حسن‌پور البته از ناهماهنگی بین جهاد کشاورزی استان، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان حفظ نباتات گلایه‌مند است و می‌گوید: باغی که توسط سازمان نظام مهندسی 55 تن برآورد برداشت شده، سازمان حفظ نباتات آن را 40 تن تقلیل داده بود، بدون اینکه دلیلی برای آن ارائه کند.

حسن‌پور معتقد است چنانچه مسئولان و کارشناسان در مرکز استان گیلان با کیوی کاران و سردخانه داران همکاری کنند و صدای سردخانه‌دار و باغدار شنیده شود مسلما شرایط بهتری حاکم خواهد شد.

خاطرنشان می‌سازد در سال گذشته نزدیک به 85 میلیون دلار از محل صدور کیوی ارزآوری صورت گرفته و این محصول به کشورهای روسیه، هند، ترکیه، گرجستان، تاجیکستان، امارات، آذربایجان و... صادر شده است؛ اما ناهماهنگی بین سازمان حفظ نباتات و سازمان‌ جهاد کشاورزی استان شایعاتی مبنی‌بر ارسال گزینشی سردخانه‌ها به هندوستان باعث مشکلاتی در بین سردخانه‌داران در تالش و آستار در استان گیلان شده است.

صادرات-کیوی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای