خبر فوری
شناسه خبر: 47766

پنبه گیاهی با اشتغالزایی بالا+ ویدئو

پنبه پرمصرف‌ترین الیاف طبیعی و مهم‌ترین گیاه صنعتی جهان محسوب می‌شود که در ۷۵ کشور دنیا کشت می‌شود.

پنبه گیاهی با اشتغالزایی بالا+ ویدئو

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ زراعت این محصول اشتغال میلیون‌ها خانوار را به‌همراه دارد و مقام دوم بعد از سویا در بین دانه‌های روغنی تامین کننده ۶ درصد پروتئین دنیا از این محصول است.

گیاه پنبه به شوری آب و خاک مقاوم است و به‌دلیل دارا بودن ریشه عمیق و وجینی بودن زراعت آن، جایگاه ارزنده‌ای در تناوب زراعی داشته و ضمن بهبود وضعیت خاک، عملکرد محصول بعدی به‌ویژه گندم را در زمین‌های زراعی افزایش می‌دهد.

گیاه پنبه هم منشا تولید غذاست و هم فیبر

پنبه یک‌ گیاه صنعتی است که هم منشا تولید غذاست هم فیبر؛ استحصال بیش از ۷۰ نوع فرآورده از پنبه، بستر رونق صنایع وابسته ازجمله ریسندگی، نساجی، شیمیایی، بافندگی و غذایی و غیره را فراهم می‌کند.

پنبه یکی از مهم‌ترین گیاهان زراعی در جهان و ایران است. اهمیت پنبه در اشتغال‌‌زایی به‌گونه‌ای است که با ایجاد یک شغل در زراعت پنبه می‌توان پنج شغل در صنایع مرتبط با آن ایجاد کرد.

براساس آمارهای موجود از کاشت پنبه تا دوخت لباس در مجموع ۲۰میلیون نفر اشتغال دارند. براساس آمارهای موجود در هر ۳ تا ۳ و نیم هکتار زمین زراعی پنبه یک شغل ایجاد می‌شود و در هر یک هکتار روزانه ۹۵ نفر به زراعت این محصول مشغول هستند.

این در شرایطی است که در هر ۲۰ هکتار زمین زراعی گندم یک شغل ایجاد می‌شود و در هر هکتار روزانه ۱۵ نفر مشغول به‌کار هستند.

سطح زیرکشت پنبه در سال زراعی جاری به حدود ۸۰ هزار هکتار رسید

با این حال، سطح زیرکشت این محصول که در سال‌‌های میانی دهه هفتاد بالغ‌بر ۳۲۰ هزار هکتار بوده است، در سال زراعی جاری به حدود ۸۰ هزار هکتار رسیده است.

در واقع سطح زیرکشت پنبه که ۴۰ درصد محصولات صنعتی را به خود اختصاص داده بود، اکنون کمتر ۱۲ درصد است. برای ایجاد شغل پنبه نیاز به حمایت‌های یارانه‌ای دولت‌ها دارد.

منظور از یارانه پرداخت پول نیست، بلکه مطلوب است بخشی از هزینه‌های کشاورز همچون بذر و سم‌پاشی‌ها و آبیاری‌های نوین را کاهش دهیم و در کاشت کارنده‌های کشت مستقیم ‌و‌ بی‌خاک‌ورزی و همچنین در برداشت، ادوات مکانیزاسیون در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

از همه مهم‌تر در خرید تضمینی قیمتی مناسب گذاشته شود تا کشاورز به کشت پنبه رغبت کند. با این کشت از کشت‌های با مصرف آب زیاد همچون شالی نیز جلوگیری می‌گردد و ‌منابع پایه تولید یعنی آب و خاک‌ حفظ می‌شود.

آقای حسین لکزایی از کشاورزان پنبه‌کار منطقه ایمر گنبد کاووس استان‌گلستان از مزایای کشت پنبه در اشتغالزایی روستاییان در منطقه خود سخن می‌گوید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای