آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44113

تعجب کشاورزان از نرخ خرید گندم

تخفیف دو هزارتومانی نرخ خرید تضمینی گندم

با گذشت چهار ماه از آغاز سال زراعی علی‌رغم انتشار اخبار پیشین مبنی‌بر تعیین نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم وزیر جهاد کشاورزی مبلغ خرید را دو هزار تومان پایین تر اعلام کرد.

تخفیف دو هزارتومانی نرخ خرید تضمینی گندم

اخبار سبز کشاورزی؛  بر اساس قانون باید نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی ابتدای سال زراعی مشخص باشد و این امر برای گندم به‌عنوان یک محصول استراتژیک دارای اهمیت بالاتری است؛ اما وزارت جهاد کشاورزی پس از آنکه استان‌های جنوبی کشور اعلام کردند کشت گندم آنها به اتمام رسیده، نرخ خرید تضمینی را اعلام کرد.

این اقدام کشاورزان را متعجب و نگران کرد؛ چراکه هزینه‌های تولید از بذر گرفته تا کود و ماشین‌آلات از تورم بالای کشور تاثیر گرفته‌اند، اما اکنون برای کشاورزان نرخ خرید تضمینی دو هزار تومان کمتر از آنچه قبلا وعده داده شده بود، اعلام شد.

هر چند گندمکاران در سال زراعی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ با نرخ ۱۵ هزار تومان گندم خود را با نرخ تضمینی فروختند، اما آنها در سال زراعی گذشته نیز برای تحویل گندم به دولت سال سختی را سپری کردند و پس از گذشت ماه‌ها بالاخره موفق شدند، اصل پول گندم خود را از دولت بگیرند.

ابلاغ نرخ گندم وزیر پس از ۴ ماه

به گزارش  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، محمدعلی نیکبخت در نشست شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی با تشریح روند قانونی بررسی و تعیین قیمت محصولات راهبردی کشاورزی اظهار داشت: شورای قیمت‌گذاری با حضور همه اعضا و تبادل نظر در جلسات متعدد کارشناسی، قیمت خرید تضمینی گندم را برای سال زراعی ۳-۱۴۰۲ تعیین و مصوب کرد.

وزیر جهادکشاورزی با تصریح بر مصوبه شورا که نماینده کشاورزان هم از اعضای آن هستند، اعلام کرد: براساس خرد جمعی، کار کارشناسی و هماهنگی‌های صورت گرفته با دولت، نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی  ۳-۱۴۰۲ به مبلغ ۱۷۵ هزار ریال تصویب و اعلام می‌شود.

چند ماه انتظار برای تخفیف

بر اساس اخبار منتشر شده، چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد و  در این جلسه قیمت ۳۲ قلم کالای اساسی برای سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ تعیین شده بود که گندم نیز به‌عنوان کالای استراتژیک مبنای قیمت‌گذاری سایر اقلام این گروه بوده است.

با توجه به اینکه در قانون به‌طور شفاف آمده پس از تعیین نرخ خرید تضمینی کالاهای اساسی ازجمله گندم باید این قیمت در مدت یک هفته و پیش از شروع سال زراعی جدید ابلاغ می‌شد که بر این اساس، نرخ خرید تضمینی گندم در جلسه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ از سوی اعضای این شورا ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین، اما ابلاغ نشد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران در خصوص عدم‌اعلام نرخ خرید تضمینی در زمان مقرر،  با بیان اینکه در حق کشاورزان اجحاف می‌شود، اظهار کرد: کارخانه‌داران و صاحبان صنایع به‌راحتی قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و اعتراضی به آنها نمی‌شود، اما کشاورز که به ناچار مشغول کشت و عرضه است چون توان تبدیل ندارد به جای همراهی از سوی دولت در ابلاغ یک قیمت این حجم تعلل صورت می‌گیرد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه چرا نمایندگان خانه ملت به موضوع ورود نمی‌کنند، اظهار کرد: در قانون اساسی نمایندگان خانه ملت به‌عنوان قانون‌گذار ناظر بر حسن اجرا قانون از سوی مجریان دولتی نیز هستند باید نسبت به این مساله مهم تذکر دهند.

وزیر جهاد کشاورزی قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلو گرم گندم را در حالی ابلاغ کرد که این نرخ پیشنهادی برای خرید گندم در سال زراعی گذشته بود که در نهایت با مبلغ ۱۵ هزار تومان، یعنی دو هزار و ۵۰۰ تومان پایین تر اعلام شد.

این در حالی است که اختصاص یارانه به بخش کشاورزی در تمام دنیا مرسوم است و برای تامین امنیت غذایی پایدار امری ضروری است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای