آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44145

رد درخواست ثبت سفارش اعضای انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم

گلایه به حق تولیدکنندگان سموم+ نامه

سلامت محصولات کشاورزی در کشور یکی از دغدغه‌های جامعه تولیدکنندگان سموم است

گلایه به حق تولیدکنندگان سموم+ نامه

اخبار سبز کشاورزی؛ اما تولیدکنندگان سموم گلایه‌مند از برخی تصمیمات وزارت جهاد کشاورزی برای تامین به‌موقع نهاده‌های مورد نیاز خود هستند و معتقدند گاهی برخی از تصمیمات، خسارت جدی به تولید و صادرات محصولات کشاورزی وارد می‌کند که در نهایت منجر به کاهش اعتماد بازار می‌شود.

از جمله این تصمیمات رد درخواست‌های ثبت سفارش اعضای انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم است که متولی تأمین و تدارک سموم هستند.

این اقدام حتی شامل ثبت سفارش‌های ویرایشی که ارز مورد نیاز آنها مدت‌ها قبل تخصیص و تأمین شده و حتی در بندر منتظر بارگیری هستند نیز می‌شود.


بیشتر بخوانید: آمادگی تولیدکنندگان سموم برای تامین تمام نیاز کشاورزان


تصمیمی که به نوعی در تضاد با سیاست‌های سازمان حفظ نباتات و این انجمن مبنی بر توسعه سبد آفت‌کش‌های کم خطر در کشور است و همچنین خطر ایجاد اخلال در صادرات محصولات کشاورزی به‌خصوص محصولات تازه مصرف را در پی دارد که به تخریب اعتماد بین‌المللی با شرکت‌های طرف همکاری منجر می‌شود.

در این رابطه مسعود گیل‌آبادی، رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان سموم، طی نامه‌ای به رئیس سازمان حفظ نباتات خواستار رسیدگی به این وضع موجود شده است.

متن این نامه به شرح زیر است:

سرکار خانم دکتر جلیلی مقدم

ریاست محترم سازمان حفظ نباتات

احتراماً همان‌گونه که استحضار دارید متعاقب تصمیم اخیر وزارت جهاد کشاورزی درخواست‌های ثبت سفارش اعضای انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم که متولی تأمین و تدارک سموم مورد نیاز کشاورزان عزیز هستند با پیام رد درخواست به دلیل کفایت مجوزهای ثبت صادر شده در سال ۱۴۰۲ مواجه می‌شوند.

نکته قابل تأمل آن است که شمول این اقدام متأسفانه حتی به ثبت سفارش‌های ویرایشی که ارز مورد نیاز آنها مدت‌ها قبل تخصیص و تأمین شده و حتی در بندر منتظر بارگیری هستند تعمیم داده شده است.

مشکل مضاعف اینکه گمرک هم به‌دلیل عدم ویرایش از ورود آنها به کشور ممانعت به‌عمل می‌آورد. با توجه به ضرورت برنامه‌ریزی دقیق از مدت‌ها قبل بررسی کارشناسی و مذاکرات متعدد برای واردات آفتکش به کشور براساس سیاست‌های کشت سطح زیرکشت محصولات وضعیت اقلیمی کشور، مشکلات عدیده تأمین ارز و فرآیند طولانی و پیچیده آن در فضای تحریم اتخاذ چنین تصمیمی آن هم در بحبوحه استفاده از آفت‌کش‌ها می‌تواند تبعات سخت و جبران‌ناپذیری نظیر عدم دسترسی کافی و به موقع سموم برای کشاورزان خسارت جدی به محصولات کشاورزی ایجاد اخلال در صادرات محصولات کشاورزی به‌خصوص محصولات تازه مصرف تخریب اعتماد بین‌المللی با شرکت‌های طرف همکاری که سال‌ها بابت آن تلاش شده است وارد سازد.

مضافاً اینکه این تصمیم به نوعی در تضاد با سیاست‌های سازمان حفظ نباتات و این انجمن مبنی بر توسعه سبد آفت‌کش‌های کم خطر در کشور است؛ چراکه ممانعت از ورود سموم جدید به کشور می‌تواند سهم درصدی سموم پرخطر را حفظ و کشاورزان را مجبور به استفاده از این سموم نماید.

حال با توجه به موارد فوق و دغدغه‌های جدی ذکر شده، اعضای انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم از سرکار درخواست دارد تا با ورود عاجل به این موضوع حساس، ترتیبی اتخاذ فرمائید تا ضمن منتفی اعلام کردن این تصمیم حذف مقررات مربوطه سریعاً صورت پذیرد تا لطمه جبران ناپذیر عدم تأمین به موقع سموم برای کشاورزان عزیز اتفاق نیفتد، بذل توجه سرکار موجب امتنان است./

 

دیدگاه تان را بنویسید

  • A.baradari پاسخ به نظر

    متاسفانه آنهایی که ارباب ارز هستند هیچ اطلاعی از اهمییت وجود آفت کش و زمان استفاده از آنها ندارند.بنابراین آفت نادانی آنها بلای جان کشاورزی کشور میگردد‌

چندرسانه‌ای