آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44442

دختر باد به مدال طلا رسید

فرزانه فصیحی موفق شد به مدال طلای ۶۰ متر دوومیدانی آسیا برسد و رکورد خودش را بهبود ببخشد

 دختر باد به مدال طلا رسید

اخبار سبز کشاورزی؛ فرزانه فصیحی، فرازوفرود بسیاری را طی چندسال اخیر تجربه کرده است. ورزشکاری که کمتر از 5 سال پیش در اوج ناامیدی، از دنیای حرفه‌ای خداحافظی کرد و تصمیم گرفت به مربیگری روی بیاورد، اما با پیشنهاد همسرش بار دیگر به میادین برگشت و موفق شد مدال طلای مسابقات صربستان را کسب کند.

فصیحی که در مسابقات المپیک توکیو نیز حضور داشت و نتوانسته بود رضایت مربیان را برآورده کند، با قهرمان‌شدن در مسابقات دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا، جواز مسابقات المپیک پاریس را نیز کسب کرد تا دومین حضور خودش در این عرصه مهم را قطعی کند.

هرچند میزان حمایت‌ها از فرزانه فصیحی آنطور نبوده که بتواند در مسابقات بین‌المللی رقابت برای قهرمانی داشته باشد اما او کسی است که به بازگشت طلایی باور دارد.

امیر حسینی، همسر و مربی فرزانه فصیحی از چالش‌های پیش‌روی زنی می‌گوید که بعد از کسب مدال طلای آسیایی، حالا در اندیشه موفقیت در عرصه المپیک است.

یک تیر و دو نشان

موفقیت فرازنه فصیحی اما مربوط به یکی، دو سال اخیر نیست بلکه او مسیر طولانی‌ای طی کرد تا جایگاهش را تثبیت کند.

تفاوت فصیحی با سایر ورزشکاران دوومیدانی این است که او توانسته کسب مدال را بیش از هفت سال ادامه دهد.

درخشش او از سال ۱۳۹۵ در سطح ملی آغاز شد و در مسابقات داخل سالن دوی ۴ در ۴۰۰ آسیا، مدال نقره بخش تیمی را از آن خود کرد.

یک‌سال، بعد فرزانه فصیحی در مسابقات داخل سالن آسیا در ۶۰ متر سرعت با رکورد ۷ ثانیه و ۴۴ صدم ثانیه، به مدال برنز آسیا دست یافت. بعد از آن رکورد خود را به هفت ثانیه و 23 صدم ثانیه کاهش داد تا امروز که توانست با رکورد هفت ثانیه و 20 صدم ثانیه ـ علاوه بر بهبود رکورد خود ـ مدال طلای بازی‌های آسیا را در این بخش به‌دست بیاورد.

این مدال طلا، یک امتیاز دیگر نیز برای فرزانه فصیحی در پی داشت و آن اینکه، او توانست سهمیه المپیک پاریس را نیز به‌دست بیاورد. این موضوع به زودی و بعد از بررسی امتیازات سایر ورزشکاران رسماً اعلام خواهد شد.

ناامیدی‌ که طلایی شد

شاید افرادی که ورزش دوومیدانی را دنبال نمی‌کنند بعد از شنیدن این خبر که فرزانه فصیحی در سال 1397 از دنیای حرفه‌ای ورزش خداحافظی کرده، شوکه شوند؛ اما این موضوع حقیقت دارد.

خانم فصیحی، خردادماه 1397 در مسابقات دوی یکصدمتر «لیگ طلایی دو و میدانی زنان»، با زمان 11 ثانیه و 93 صدم ثانیه در جایگاه نخست قرار گرفت، اما نتوانست به حد نصاب کسب سهمیه بازی‌های آسیایی جاکارتا برسد. تیرماه همان سال که اسامی ملی‌پوشان اعزامی به مسابقات جاکارتا اعلام شد، خبری از نام فرزانه فصیحی نبود. این موضوع چنان به‌لحاظ روحی روی خانم فصیحی تاثیر منفی گذاشت که با انتشار یک پست اینستاگرامی از دنیای حرفه‌ای خداحافظی کرد. فصیحی اما کمتر از چهارماه بعد تصمیم گرفت به میادین برگردد.

هرچند در این چندماه دوری از مسابقات و تمرین حرفه‌ای، تصمیم گرفته بود مربیگری در این عرصه را آغاز کند. فصیحی خیلی زود و خارج از تصور مربیانش، توانست بازهم رکوردشکنی کند تا ثابت کند انگیزه او حتی با خداحافظی موقت هم از بین نمی‌رود.

خانم فصیحی در مسابقات آزاد صربستان با ثبت رکورد هفت ثانیه و 29 صدم ثانیه، علاوه بر بهبود ۳ صدم ثانیه‌ای رکورد ایران، توانست برای نخستین‌بار در تاریخ دوومیدانی زنان ایران، رکورد ورودی مسابقات جهانی داخل سالن را هم کسب کند.

بعد از این موفقیت، خانم فصیحی در مسابقات قهرمانی استانبول نیز رکورد خودش را بهبود بخشید و به رکورد 7 ثانیه و 25 صدم ثانیه رسید تا چهار صدم ثانیه رکورد خودش را ارتقاء دهد.

امیر حسینی، همسر و مربی فرزانه فصیحی درخصوص خداحافظی ایشان و بازگشت‌اش به عرصه حرفه‌ای، گفت: «زیاد تمایل ندارم دراین‌زمینه صحبت کنم، اما فرزانه ورزشکاری است که پتانسیل‌اش را داشت و دارد، اما در آن برهه نخواستند از توانایی او استفاده کنند که در هر صورت شرایط تغییر کرد و با بازگشت‌اش، بار دیگر به موفقیت رسید و آن‌ها را تکرار کرد».

لژیونر شدن و راهی که باز شد

فرزانه فصیحی همچنین نخستین لژیونری است که در دوومیدانی زنان توانسته از ایران در یک باشگاه اروپایی مسابقه دهد. او در سال 1399 به عضویت باشگاهی صربستانی به‌نام ABAK در آمد. پس از آن با هماهنگی کمیته ملی المپیک ایران با استفاده از بند «یونیورسالیتی»، سهمیه المپیک ۲۰۲۰ در ماده ۱۰۰ متر را دریافت کرد. لژیونر شدن او اما مصادف شد با کسب مجوز المپیک توکیو 2020 که می‌توانست فصیحی را در مسابقات بین‌المللی دیگر محک بزند.

سال ۱۴۰۰ در پایان مسابقات مقدماتی دوی ۱۰۰ متر زنان در المپیک توکیو، ۵۴ ورزشکار مسابقه دادند که فرزانه فصیحی در مکان پنجاهم قرار گرفت. فصیحی در این رقابت‌ها نتوانست رکورد ملی ایران را بشکند. بسیاری از رسانه‌ها به انتقاد از حذف فرزانه فصیحی در المپیک پرداختند که نشان می‌داد سطح توقع از او بالا رفته است.

امیر حسینی، همسر فرزانه فصیحی درخصوص اینکه حالا همسر ایشان می‌تواند در المپیک پیش‌رو درخشان ظاهر شود گفت:«در حد فاصل المپیک توکیو تا المپیک پاریس، فرزانه دو مدال طلای شصت متر آسیا و یک مدال نقره 100 متر آسیا کسب کرده و با اندوخته متفاوت نسبت به قبل، راهی این مسابقات خواهد شد. ما از یک‌ماه پیش برای حضور بهتر در مسابقات المپیک پاریس برنامه‌ریزی کردیم و کاملاً هدفمند پیش می‌رویم. دوره قبل، حضور در مسابقات المپیک کسب تجربه محسوب می‌شد، اما حالا با تجربه‌ای فراتر راهی این بازی‌ها می‌شویم».

حمایتی که کافی نیست

ماه گذشته کمیته ملی المپیک مصوب کرده بود که هر ورزشکار المپیکی تا شروع مسابقات، ماهانه 15 میلیون تومان حقوق دریافت خواهد کرد؛ موضوعی که البته با انتقاد ورزشکاران حرفه‌ای همراه شد چراکه آن‌ها شغلی به‌جز ورزش‌کردن ندارند.

فرزانه فصیحی نیز فروردین‌ماه امسال طبق گفته خودش، کمتر از 80 میلیون تومان پاداش گرفت که تمام این هزینه را برای تسویه طلب مربی‌اش پرداخت کرد. بااین‌حال همراه همیشگی فرزانه فصیحی در طول این سال‌ها، امیر حسینی همسر و مربی ایشان است.

امیر حسینی درخصوص همراهی فرزانه فصیحی در طول مسابقات گفت: «اهمیت ندارد که من در چه جایگاهی همراه فرزانه فصیحی هستم. اگر دقت کرده باشید، در هیچ مسابقه‌ای نگفتم من مربی یا سرپرست یا هر عنوان دیگر‌ی را یدک می‌کشم چراکه اگر فردی بخواهد قهرمان شود، مستلزم در اختیار داشتن بسیاری از موارد است. ما پروژه‌ای را با هم آغاز کردیم و هدفی جز موفقیت نداریم. حالا برخی لطف دارند و برخی کم‌لطف هستند».

فرزانه فصیحی حالا می‌تواند دومین تجربه المپیکی خود را داشته باشد، با این تفاوت که با اندوخته دو مدال طلای آسیایی پای به این رقابت‌ها می‌گذارد.

همچنین با قهرمانی در مسابقات آسیایی داخل سالن، رتبه جهانی فصیحی نیز بهبود پیدا می‌کند و می‌تواند با رتبه بهتری به مسابقات المپیک برود. اگر حمایت‌ها از او افزایش یابد، می‌تواند در المپیک هم درخشان ظاهر شود./هم میهن

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای