خبر فوری
شناسه خبر: 38788

اقدامات عملیاتی وزیر جدید کشاورزی برای رونق صنعت زنبورداری

طلسم عدم دیدار وزیر سابق کشاورزی با زنبورداران شکست.

اقدامات عملیاتی وزیر جدید کشاورزی برای رونق صنعت زنبورداری

اخبار سبز کشاورزی؛ رسانه‌ای شدن مشکلات فراوان صنف زنبورداری کشور و اهمیت این صنف در گرده‌افشانی، بهبود تولیدات کشاورزی و باغی و کمک به تنوع زیستی و بقای کره خاکی سبب شد که دکتر محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی، برخلاف وزرای پیشین، پس از گذشت سه ماه از زمان وزارت خود، در دیدار با تشکل‌های ملی زنبورداری در راستای حل مشکلات تلنبار شده زنبورداران دست به اقدامات ملموس و عملیاتی بزند.

بیشتر بخوانید: حال ناخوش صنعت زنبورداری

لزوم رفع مسائل زیرساختی زنبورداری

وزیر جدید جهاد کشاورزی در دیدار با تشکل‌های ملی زنبورداری، در فضایی صمیمانه و همدلانه درد دل‌ها و گلایه‌های آنها را با سعه صدر شنید و خواستار مساعدت متولیان امر در وزارت جهاد کشاورزی (معاونت امور تولیدات دامی جهاد کشاورزی و معاونت بازرگانی جهاد کشاورزی) در رفع مسائل زیرساختی زنبورداری از سویی و از سوی دیگر ایفای نقش و مشارکت پررنگ‌تر تشکل‌های زنبورداری در عرصه درآمدزایی و مدیریت امور خودشان شد.

طلسم عدم دیدار وزیر سابق کشاورزی با تشکل‌های زنبورداری شکست

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران، دکتر محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در واپسین روزهای هفته پایانی اَمرداد 1402 خورشیدی، طلسم عدم دیدار وزیر سابق جهاد کشاورزی - حتی به مدت 10 دقیقه با تشکل‌های زنبورداری و شنیدن نظرات آنها طی دو سال گذشته - را شکست و در دیداری صمیمی به مدت قریب به یک ساعت، امیدهای تازه ای را برای نمایندگان جامعه زنبورداری کشور برانگیخت.

بیشتر بخوانید: چالش‌ها و راهکارهای پیش روی زنبورداری

بنابراین گزارش، وزیر جدید جهاد کشاوری نظرات و مطالبات جدی جامعه زنبورداری مانند تامین به موقع نهاده شکر لازم برای زنده ماندن زنبورهای عسل و با قیمت حمایتی از زنبورداران؛ اجرایی نشدن مصوبه قانونی بیمه تامین اجتماعی از سوی دولت؛ بررسی امکان تسریع در حذف اخذ مالیات بر ارزش افزوده محصولات زنبورداری سریعتر از موعد انتظار برای رای گیری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی؛ مقابله با عسل‌های زنبور ندیده موسوم به تقلبی و دیگی؛ افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور، عودت 8 درصد ارزش افزوده شکر خریداری شده از سال 1400 و…. را شنید.

صدور دستوراتی برای اقدام

در نهایت و در پایان همین نشست، دستورات اقدام برای تامین نهاده شکر زنبورداران با موقعیت حمایتی از پرورش دهندگان زنبورعسل؛ عودت 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده نهاده شکر دریافتی از اتحادیه‌های استانی و تعاونی‌های شهرستانی زنبورداران در سال 1400 در اسرع وقت و پیگیری سایر مطالبات عنوان شده را در جلسات تخصصی و مشورتی تشکل‌ها و معاونت‌های مربوطه در وزارتخانه صادر کرد.

«حبیب‌الله مزارعی» رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری زنبورداران ایران، «میرمحسن موسویان» مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران، «امیر معین نمینی» مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه زنبورداری در ابتدا از جانب زنبورداران و صندوق سرمایه گذاری زنبورعسل سخن گفتند.

تغییر نگاه تمام مجموعه جهاد کشاورزی به زنبورعسل

پس از شنیدن برخی توضیحات «تورج صارمی» مشاور معاون وزیر و مجری طرح توسعه زنبورداری کشور و «محمدابراهیم حسن‌ نژاد» معاون جدید امور تولیدات دامی جهاد کشاورزی و «احمد خانی نوذری» معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، در نهایت ضمن دستورات مکتوب در پایان همین نشست، خواستار تغییر نگاه ویژه تمام مجموعه جهاد کشاورزی به زنبورعسل به عنوان نهاده زنده بخش کشاورزی و تاثیرگذار در فرایند تولید محصولات کشاورزی گردید.

نیکبخت در عین حال از تشکل‌های زنبورداری نیز خواست تا ساختارهای خود را به گونه‌ای تقویت و ساماندهی کنند که صفر تا 100 مدیریت امور را بدون اتکاء به دولت بر عهده گیرند.

گفتنی است؛ امید می‌روند که وزارت جهاد کشاورزی با بهره‌گیری بیشتر از خرد جمعی دلسوزان و مشاوره فعالان اصلی این صنعت و دوری از رفتارهای تبلیغی باری از دوش این صنعت برداشته و دل زحمتکشان عرصه کشاورزی، دام و زنبورعسل را به دست آورد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای