خبر فوری
شناسه خبر: 47620

معجزه‌ای به نام ژل رویال

عسل از دیرباز به‌عنوان معجزه‌ شفابخش در جوامع باستانی شناخته می‌شد و برای درمان‌های خاص از دل کوه‌ و جنگل‌ عسل را جمع‌آوری کرده و تجویز می‌شد.

معجزه‌ای به نام ژل رویال

اخبار سبز کشاورزی؛ اما اعجاز زنبورعسل تنها به تولید عسل برنمی‌گردد؛ و از سال‌های گذشته، دیگر محصولات تولید شده در کندو نیز، شناخته شده است؛ که در درمان‌های بیماری‌های خاص و صنایع دارویی، کاربرد ویژه دارند.

این محصولات عبارتنداز: ژل رویال، بره‌موم، موم، گرده و زهر. اکنون به معرفی ژل رویال از نظر تولید و عملکرد می‌پردازیم.

ژل رویال؛ این محصول را به نام ژل شاهانه یا همان شاه انگبین شناخته می‌شود.

این فراورده شگفت‌انگیز در واقع همان شیر زنبورعسل است که از چهار غده شیری زنبورهای کارگر برای تغذیه نوزادان جوان و ملکه(در تمام طول عمر) ترشح می‌شود.

برای پی‌بردن به خواص ویژه ژل رویال کافی است؛ به اختلاف قابل‌توجه بین ملکه و زنبورکارگر بپردازیم.

معجزه‌ای به نام ژل رویال (1)

ملکه و زنبورکارگر، هر دو از ژنتیکِ برابر، برخوردار و هر دو ماده هستند؛ اما زنبورکارگر فقط برای سه روز اول دوران لاروی خود، ژل شاهانه(با حجم کم) دریافت می‌کند؛ اما ملکه در تمام طول عمر خود، ژل رویال را دریافت می‌کند. به‌ویژه در دوران لاروی، از حجم بسیار بیشتری ژل(نسبت به لارو کارگر) تغذیه می‌کند. بنابراین ملکه قابلیت‌هایی به‌دست می‌آورد؛ که قابل‌توجه است.

عمر زنبورکارگر در بهترین شرایط فعالیت(تابستان) درنهایت 45 روز و در شرایط کم‌شدن فعالیت(پاییز و زمستان) حداکثر شش ماه عمر می‌کند. اما، عمر ملکه در شرایط تخم‌گذاری، سه سال و در شرایط آزمایشگاهی و عالی تا هفت سال است.

زنبورکارگر هشت لوله تخمگذار دارد؛ اما ملکه 1500 لوله تخم‌گذاری دارد. زنبورکارگر قدرت جفت‌گیری ندارد؛ اما ملکه با هشت تا 10 زنبور نر، جفتگیری کرده و اسپرم مورد نیاز خود را در کیسه ذخیره اسپرم، ذخیره می‌نماید.

زنبورکارگر در شرایط نرمال تخمگذاری نمی‌کند؛ اما ملکه قابلیت گذاشتن 1000 تا 1500 تخم را در روز دارد.

این اعجاز برای انسان نیز عمل می‌کند. به‌ این‌گونه که با مصرف روزانه ژل رویال، تمام سلول‌های بدن بدون‌نیاز به فرآوری و تبدیل مواد پیچیده به مواد ساده، غذای مورد نیاز خود را به دست می‌آورند و در نتیجه بدن به‌طور کامل وظایف خود را انجام می‌دهد.

ترشح هورمون‌ها تنظیم شده، فشارخون و قندخون کنترل شده، سلول‌ها بازسازی شده، سیستم ایمنی تقویت‌شده و استرس کنترل می‌شود. همچنین، از همه مهم‌تر، سلول‌ها جوان شده و عمر انسان افزایش می‌یابد.

ژل رویال در صنایع آرایشی و بهداشتی در انواع لوسیون‌ها و کرم‌ها به‌منظور بازسازی یا جوان‌سازکننده پوست، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حالت عادی امکان برداشت ژل از کندو تقریباً غیرممکن است؛ اما برای این امر با سیستم پرورش ملکه، به زنبورها القا می‌شود که باید تعداد زیادی ملکه را پرورش دهند.

برای این منظور، کلونی‌هایی را در میان زنبورستان انتخاب کرده و از نظر جمعیت‌سازی و تغذیه رسیدگی می‌شود؛ تا بتواند حجم بالایی از ژل با کیفیت را برای تغذیه لاروهای ملکه تولید کنند. کندوهایی را نیز به عنوان پشتیبان انتخاب کرده و برای پیوند لارو ملکه از آنها استفاده می‌شود.

با اعمال رسیدگی‌های دوره‌ای مشخص و پیوندهای صحیح در یک دوره فعالیت زنبور، می‌توان از یک کلونی(با توجه به شرایط موجود) از یک تا 20 کیلوگرم ژل رویال برداشت نمود.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۸۹-مرداد ۱۴۰۳

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای