خبر فوری
شناسه خبر: 27876

لزوم حذف دونرخی بودن قیمت کود

لزوم حذف دونرخی بودن قیمت کود/سودا محمدزاده محجوب، مدیرعامل آرکا کود پردیس/شرکت خدمات حمایتی کودهای پایه و مشمول استاندارد اجباری، مانند اوره، سوپرفسفات

لزوم حذف دونرخی بودن قیمت کود

اخبار سبز کشاورزی؛ با توجه به برپایی نهمین دوره نمایشگاه جامع بین‌المللی نهاده‌های کشاورزی(اگروپارس) به همت انجمن‌های صنایع تولیدکنندگان سموم و کودهای شیمیایی و با توجه به حضور چشمگیر تولیدکنندگان و فعالان این صنعت، در خصوص ظرفیت‌های تولید کود و سم، استفاده از ظرفیت‌های خاص، موانع، چالش‌ها و مشکلات و… با طرح چند سوال دیدگاه برخی از مدیران عامل و فعالان این حوزه را جویا شده‌ایم که به منظور رعایت اختصار برای مشاهده سوالات (اینجا) را کلیک کنید.

سودا محمدزاده محجوب - مدیرعامل آرکا کود پردیس

• شرکت خدمات حمایتی کودهای پایه و مشمول استاندارد اجباری، مانند اوره، سوپرفسفات، سولفات پتاسیم، کلرید پتاسیم، دی‌آمونیوم فسفات و سولفات‌آمونیوم را توزیع می‌کند و یارانه ای پنهان و آشکار به آن می‌دهد.

تهیه و توزیع این کودها بدلیل تراکنش مالی بسیار زیاد آن توسط شرکت‌های خصوصی امکان‌پذیر نیست چون نیاز کشور به کودهای مذکور در مجموع حدودا 5 میلیون تن در سال است. بنابراین تا بخشی که بحث تامین و توزیع بر عهده شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به نمایندگی از دولت است مشکلی نیست و لازم و ضروری هم هست. ولی مشکل از جایی شروع می‌شود که یارانه یا دو نرخی بودن قیمت، موجب رانت و فسادخیز می‌شود و بخش مهمی از کودهای یارانه‌ای پس از توزیع به مصرف کشاورزی نمی‌رسد و در یک چرخه معیوب به بازار سیاه ورود پیدا می‌کند و بعضا برخی از تولیدکنندگان طرف قرارداد با شرکت خدمات حمایتی کودها را از بازار جمع می‌کنند و مجددا به نام تولید جدید به شرکت خدمات می‌فروشند و عملا یارانه به جیب سودجویان می‌رود یا برخی از تولیدکنندگان این کودهای یارانه‌ای را تبدیل به کودهای ترکیبی به نام ماکرو گرانوله می‌کنند و با قیمت آزاد به بازار عرضه می‌کنند.

راهکار درست این است که دو نرخی بودن کود توزیعی برداشته شود و یارانه در خرید تضمینی محصول نهایی برای کشاورزی اعمال شود؛ یعنی کشاورز کود را به قیمت آزاد و بدون یارانه خریداری کند ولی محصول نهایی مثل گندم یا جو و …. با قیمت بالا خریداری شود و جبران هزینه‌های کشاورز را بنماید.

در مورد ظرفیت تولید در واحدهای تولید کود و نیازهای داخلی و همچنین صادرات می‌توان گفت بازار کود در ایران بسیار پرتقاضا است در مورد تولید کودهای پایه‌ای مانند اوره، سوپرفسفات، سولفات‌پتاسیم، کلریدپتاسیم، دی‌آمونیوم فسفات و سولفات‌آمونیوم هر چه تولیدکننده داخلی تولید کند شرکت خدمات حمایتی خریدار است و تقریبا غیر از اوره که 100درصد تامین می‌شود توسط پتروشیمی‌ها، سایر کودها حداکثر 10درصد نیاز کشور را می‌تواند تولید داخل تامین کند و همواره 90درصد نیاز به واردات است.

ولی در مورد کودهای ترکیبی مایع، پودری و میکرو امکان بررسی صادرات وجود دارد و اگر با دانش فنی خوب و مناسب تولید شود حتما قابلیت رقابت و صادرات در کشورهای همسایه را خواهد داشت. از نظر کودهای ریز مغذی و بهبوددهنده‌های رشد و بهسازهای خاک، تولیدات ایرانی از کیفیت متوسطی برخوردارند و عمدتا به‌دلیل عدم استفاده از دانش فنی و علمی و تکنولوژی‌های روز دنیا مزیت نسبی را نسبت به کودهای اصلی خارجی به‌ویژه اروپایی از دست داده‌اند و مصرف‌کننده نسبت به مصرف کودهای خارجی متمایل‌تر است.

یکی دیگر از دلایل متوسط بودن کیفیت کودهای داخلی، عدم استفاده از هورمون‌های رشد، محرک‌های رشد و ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه و … به‌عنوان ترکیبات ثانویه می‌باشد که وجه تمایزی با کودهای با کیفیت خارجی است. ضمن اینکه عدم نظارت کافی از طرف موسسه تحقیقات خاک و آب و سازمان ملی استاندارد، مزید برعلت می‌باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای