خبر فوری
شناسه خبر: 46847

یارانه کود اوره به کشاورز داده شود

یک ‌کارشناس کشاورزی گفت: دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد یارانه کود اوره باید به شیوه‌های دیگر و در جهت توانمندسازی معیشت کشاورزان هزینه شود

یارانه کود اوره به کشاورز داده شود

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ مهدی امیری گفت: اوره از جمله کودهای نسل اول کودهای شیمیایی تولید شده است که مصرف بیش از اندازه آن اثرات زیانبار زیست محیطی به دنبال داشته و  همچنین یکی از دلایل باقی مانده بالای نیترات در محصولات کشاورزی و شیوع سرطان‌هاست.

وی افزود: مصرف کود اوره باید محدود شود و از سایر کودها با فرمولاسیون های دارای کارایی بالاتر برای حفاظت از محصولات کشاورزی و حفظ محیط زیست استفاده شود.

این کارشناس گیاهپزشکی خاطر نشان کرد: کود اوره آب شویی بالایی دارد و با مصرف در مزارع و باغات می تواند وارد آب های زیر زمینی شده و منابع آب و خاک را به عنوان سرمایه های اصلی بخش کشاورزی آلوده کند.

وی افزود: پرداخت یارانه به کود اوره به دلایل بسیاری از دید علمی منسوخ شده و این یارانه عظیم می بایست به شیوه های دیگری برای حمایت از کشاورزان پرداخت شود یکی از مصداق انحراف در تخصیص کود یارانه ای اوره فروش این کود ها در بازار به دلیل اختلاف قیمت بالای آن است.

یک کیسه کود اوره ۲۴۰ هزار تومان درب پالایشگاه و ۳۹۵ تومان برای کشاورز هزینه دارد

وی گفت: طی ۵ سال گذشته قیمت کود اوره ۴۰ هزار تومان برای یک کیسه ۵۰ کیلویی درب پالایشگاه مصوب شده بود اما به دلیل هزینه های حمل و کمیسیون مباشرین با حدود ۴ برابر قیمت بیشتر یعنی ۱۹۵ تومان به دست کشاورز می رسید. هم اکنون نیز با تصویب افزایش ۶ برابری قیمت کود اوره توسط دولت هزینه یک کیسه کود اوره ۲۴۰ هزار تومان درب پالایشگاه و ۳۹۵ تومان برای کشاورز خواهد بود.

وی ادامه داد: با حذف کود اوره یارانه ای و تخصیص یارانه آن به شکل های دیگر از جمله افزایش قیمت محصولات کشاورزی یا حذف قیمت‌گذاری دستوری محصولات کشاورزی حرکت به سوی توسعه بخش کشاورزی هموار تر خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای