خبر فوری
شناسه خبر: 48031

مدیرعامل شرکت دانژه بذر مانا در نامه‌ای خطاب به انجمن تولیدکنندگان بذر عنوان کرد

دست‌هایی قدرتمند مانع تولید بذر در کشور می‌شوند

حمید امیرسیدی، شرکت دانژه بذر مانا در نامه‌ای خطاب به محسنی دبیر محترم انجمن تولیدکنندگان بذر سبزی و صیفی گفت: دست‌های قدرتمندی وجود دارد که نگذارند بذری در کشور تولید شود

دست‌هایی قدرتمند مانع تولید بذر در کشور می‌شوند

اخبار سبز کشاورزی؛ حمید امیرسیدی، شرکت دانژه بذر مانا با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان بذر در کشور طی نامه‌ای خطاب به محسنی، دبیر محترم انجمن تولیدکنندگان بذر سبزی و صیفی، نوشت: «دست‌های قدرتمندی وجود دارد که نگذارند بذری در کشور تولید شود» وی در نامه خود با اشاره به گردش سالانه ۳۵ هزار میلیارد تومانی بذر سبزی و صیفی وارداتی، به هفت خوان رستم تولید بذر سبزی و صیفی در کشور پرداخت و گفت: «بذر تولید شده در کشور، پس گذشتن از هفت خوان رستم باید لیبل موسسه روی آن چسبانده شود؛ ولی برای راحتی کار قاچاقچی نیاز به برچسب موسسه روی بذرهای خارجی نیست؛ لذا بعضی از آنها را با یک پارتی قانونی وارد می‌کنند و ده برابرش چمدانی». مشروح این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای محسنی دبیر محترم انجمن تولیدکنندگان بذر سبزی و صیفی

وزارت جهاد کشاورزی با تمام توان در تلاش است که جلوی تولید بذر سبزی و صیفی را در کشور بگیرد، چون همان‌طوری‌که در مطلب قبلی عرض کردم گردش سالانه ۳۵ هزار میلیارد تومانی بذر سبزی و صیفی وارداتی که حدود ۹۰ تا ۲۴۵ میلیون دلار آن رسمی وارد کشور می‌شود، البته با پرداخت دلار ۲۸ هزارو پانصد تومانی یعنی پرداخت نزدیک ۶۰ درصد یارانه به تولیدکننده خارجی، این درحالی است که یک ریال به تولیدکننده داخلی نمی‌دهند.

دوم: برای ورود بذر به کشور تنها گواهی ایستا (جرمنیشن و ویگور) و گواهی بهداشت نیاز است و از روز ثبت اظهارنامه می‌شود از خارج آن رقم را وارد کرد؛ در حالی‌که برای یک تولیدکننده ایرانی باید اول مجوز بذر گرفت، دوم اگر ظرف مدت کوتاهی تولید را شروع نکند مجوز باطل خواهد شد. حالا چطور و در کجای دنیا در سریع‌ترین زمان کمتر از ۵ سال می‌شود یک رقم ثبت کرد.

آن هم برای یک محقق یا سرمایه‌گذار تازه‌کار و شروع به تولید کرد، این درحالی است که تولیدکننده داخلی مجاز است بعد از دو سال پس از درخواست ثبت رقم تولید آن رقم را شروع کند، ولی واردکننده خارجی بلافاصله پس از ثبت اظهارنامه ثبت رقم می‌تواند آن رقم را وارد کند.

سوم: آیا هیچ شرکت خارجی اجازه نظارت بر تولید نماینده جهادکشاورزی ایران را می‌دهد، حتی من در کشوری سراغ ندارم که تحت نظارت وزارت کشاورزی یا هر نهاد دیگری به‌شکلی که جهاد کشاورزی ایران سخت می‌گیرد، بذر تولید شود.

چهارم: بذر تولید شده در کشور، پس گذشتن از هفت خوان رستم باید لیبل موسسه روی آن چسبانده شود؛ ولی برای راحتی کار قاچاقچی نیاز به برچسب موسسه روی بذرهای خارجی نیست؛ لذا بعضی از آنها را با یک پارتی قانونی وارد می‌کنند و ده برابرش چمدانی.

پنجم: جالب‌ترین بخش این است که از مورخه ۱۴۰۰/۳/۲۵ اعلام کردند که تولید بذر و کمپوست قارچ در ایران مشمول مالیات است، قبل از اینکه بذری در ایران تولید شود.

با توجه به اینکه ایران واردکننده 100درصدی بذر، اصلی‌ترین نهاده کشاورزی است؛ برای آن مالیات وضع کردند در حالی‌که همه محصولات کشاورزی طبق قانون ازجمله شلغم و علف معاف از مالیات است و جالب اینکه کمپوست قارچ که مانند کود و سم اصلا محصول کشاورزی نیست یک سال بعد از مالیات معاف شد.

ششم: در سال ۱۴۰۲ نیز مصوب شد فروشندگان کود سم و بذر از پرداخت مالیات و مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

حال تصور فرمائید با این همه قوانین که تصویب می‌کنند چه دست‌های قدرتمندی وجود دارد که نگذارند بذری در کشور تولید شود و من را شخص سرپرست وزارتخانه کتبا و شفاهی تهدید کرد که این کار را نکن.

با همه این مشکلاتی که درست می‌کنند معتقدم با تلاش شما عزیزان و بعضی دلسوزانی که هنوز در ساختار حاکمیتی هستند هر چند تعداد آنها کم است می‌توانیم این موانع را پشت سر بگذاریم و ایران به بزرگ‌ترین تولیدکننده بذرهای قدرتمند هیبرید سبزی و صیفی منطقه تبدیل کنیم.

دست به دست هم دهیم به مهر کشور خویش را کنیم آباد

حمید امیرسیدی، شرکت دانژه بذر مانا

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای