آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45934

واردکنندگان نهاده‌های کشاورزی:

بانک مرکزی فراقانونی عمل می‌کند

اقدام نامتعارف و غیرقانونی بانک مرکزی و گذاشتن مقررات عجیب و فراتر از اختیار قانونی برای گشایش ارزی، نگرانی و اعتراض فعالان بخش کشاورزی و تولیدکنندگان نهاده‌های کشاورزی را برانگیخته است.

بانک مرکزی فراقانونی عمل می‌کند

اخبار سبز کشاورزی؛ اگرچه بانک مرکزی در ارتباط با واردات نهاده‌ها طبق قانون فقط ملزم به تامین ارز، آن هم مطابق خواست و تایید وزارت جهاد کشاورزی است و بر این اساس واردکنندگان مواد اولیه، جزئیات واردات توزیع نهاده‌ها را به این وزارتخانه و سایر مراجع ذی ربط گزارش می‌کنند.

اما حالا بانک مرکزی بدون توجه و اعتنا به نقش وزارت جهاد کشاورزی طی ادعایی عجیب و غریب که در هیچ قانونی نیامده و فراتر از مصوبه هیات محترم وزیران در تاریخ 28/ 6/ 1402 تقاضا کرده است که واردکنندگان، فهرست کامل مواد مورد نیاز برای واردات را در پایگاه این نهاد اعلام کنند، وگرنه برایشان گشایش ارزی انجام نخواهد شد.

در اطلاعیه‌ای که امسال اداره تدوین مقررات ارزی بانک مرکزی صادر و برای واردکنندگان ارسال کرده است، تصریح شده که کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که از منابع ارزی برای واردات استفاده می‌کنند، ملزم هستند که حداکثر تا تاریخ 23 اردیبهشت ماه امسال فهرست کامل واردات و سیاهه آن را در شبکه‌های داخلی کشور بارگذاری نمایند.

در عین حال اگرچه وزیر جهاد کشاورزی مخالفت خود را با این درخواست ابراز و مراتب این مخالفت را به رئیس کل بانک مرکزی اعلام نموده، اما هیچ واکنشی از جانب محمدحسین فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، مشاهده نشده و حتی هیچ توجیه یا منطقی برای این کار ارائه نشده است.

یادآوری می‌شود برابر قانون، مسئولیت نظارت بر واردات و توزیع کالاهای مشمول دریافت ارز 28 هزار و 500 تومانی فقط وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صمت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند و نهاد دیگری در این باره مسئولیتی ندارد.

بانک مرکزی و زمین گیر شدن فعالان سلامت غذایی

متاسفانه تبعات این اقدام که بانک مرکزی از یک سال قبل از ابلاغ بخشنامه، دریافت مابه‌التفاوت اجناس وارد شده و فروخته شده را طلب کرده، باعث زمین گیر شدن تعداد زیادی از این صنعت می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای