آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44221

گوشت گیاهی چگونه تهیه می‌شود؟

وقتی به «گوشت گیاهی» فکر می‌کنیم، ممکن است یک همبرگر گیاهی پر از تکه‌های خوش طعم لوبیا، فلفل دلمه‌ای ترد و ذرت را تصور کنیم. چیزی که هر گیاهخواری از آن لذت می‌برد؛ اما گوشت گیاهی از زمان همبرگرهای اولیه تکامل یافته‌تر است.

گوشت گیاهی چگونه تهیه می‌شود؟

اخبار سبز کشاورزی؛ امروزه، با افزایش آگاهی درمورد یک سبک زندگی سازگار با محیط زیست، گوشتخواران بیشتری به گزینه‌های گوشتی گیاهی روی می‌آورند و گزینه‌های گیاهی امروزی طعمی اصیل و خوشمزه دارند که برای دوستداران گوشت جذاب است.

همانطور که از نام آن پیداست، گوشت گیاهی از فرآوری مواد گیاهی به منظور تقلید طعم و ظاهر گوشت واقعی و بدون اثری از محصولات حیوانی به دست می‌آید.

گوشت-گیاهی-چگونه-تهیه-می‌شود؟1

فرآیند گام به گام گوشت‌های گیاهی

به گفته دپارتمان بیوسیستم و مهندسی کشاورزیMSU ، چرخه حیات گوشت مبتنی بر گیاه از این مراحل پیروی می‌کند:

استخراج پروتئین از مواد خام

گرما از طریق فرآیند «اکستروژن» برای بافت پروتئین‌ها استفاده می‌کند. گاهی اوقات از فرآیند سلول برشی استفاده می‌شود که بازده انرژی بیشتری دارد.

رنگ، طعم و عطر اضافی را اضافه کنید.

محصول را از نظر آلودگی میکروبی چک کنید.

عناصر

کنسانتره پروتئین سویا، عدس، ترکیب سبزیجات و پروتئین نخود از ترکیبات رایجی هستند که برای تقلید طعم و بافت واقعی گوشت واقعی استفاده می‌شوند.

برای تقویت هر نوع گوشت گیاهی، معمولاً ادویه‌های غنی و روغن‌های گیاهی مختلف اضافه می‌شود تا به‌عنوان عامل اتصال دهنده عمل کنند.

این‌ها ممکن است شامل روغن نارگیل، آفتابگردان یا کانولا باشد.

طعم

غالباً طعم‌دهنده‌های طبیعی، ادویه‌ها و عصاره‌های مخمری از طعم «گوشت واقعی» تقلید می‌کنند.

وقتی صحبت از برگر گیاهی محبوب می‌شود، یک مولکول حاوی آهن که به شکلی«غیر ممکن» از گوشت گاو اصیل تقلید می‌کند.

جدا از عصاره مخمر، طعم‌های قابل تشخیص در گوشت‌های گیاهی معمولاً از محتوای چربی موجود در روغن‌ها و البته ترکیب چاشنی‌ها ناشی می‌شود.

بافت

بیشتر علاقه‌مندان گوشت مصنوعی از بافت آن شگفت‌زده می‌شوند، زیرا واقعاً لطافت گوشت واقعی را دارد. معمولاً این بافت از طریق فرآیند اکستروژن به دست می‌آید.

برخی از شرکت‌ها از فناوری بافت‌سازی استفاده می‌کنند که رطوبت بیشتری را در طول فرآیند اکستروژن اضافه می‌کند. نتیجه نهایی چیزی است که در بافت کمی رشته‌ای است.

ظاهر

فقط با استفاده از مواد تشکیل دهنده مناسب و روش‌های بافت، گوشت گیاهی از نظر بصری شبیه به یک معامله واقعی به نظر می‌رسد.

همچنین برخی از برندها از آب چغندر استفاده می‌کنند تا ظاهری قرمز مایل به زنگ قرمز به گوشت بدهد.

چرا باید به گوشت گیاهی روی آورد؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا گوشت گیاهی انتخاب بهتری نسبت به گوشت‌های حیوانی است. گوشت گیاهی معمولاً دارای مواد مغذی‌تر است و به اندازه گوشت واقعی حاوی چربی اشباع نشده است.

این روزها، سرآشپزهای گیاهی و محققان مواد غذایی در حال تمرین روش‌ها و تکنیک‌های پیشرفته‌تری هستند تا دستورالعمل‌های گیاهی روزمره را خوشمزه کنند.

اغلب مردم در نقاط مختلف جهان «دوشنبه‌های بدون گوشت» را اجرا می‌کنند. این استراحت یک بار در هفته از گوشت یک راه آسان برای شروع کاهش مصرف گوشت است.

اگر عادت ندارید همیشه غذاهای 100درصد گیاهی بخورید، یک  رژیم غذایی کاهش دهنده را امتحان کنید.

صرف نظر از رویکرد شما، گوشت گیاهی بیش از هر زمان دیگری در دسترس است. اگر به طور منظم گوشت‌خوار هستید، آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

شما انتخابی سازگارتر با محیط زیست خواهید داشت و ردپای کربن خود در زمین را کاهش خواهید داد.

مترجم: فاطمه عرب‌زاده

منبع: 

How Is Plant-Based Meat Made? - Earth911

https://earth911.com/food-beverage/how-is-plant-based-meat-made/

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای