آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44785

استفاده از غذاهای آماده آری یا خیر؟

امروزه با توجه به مشغله زیاد و کمبود وقت و شاغل بودن بسیاری از زنان، بسیاری از افراد به سمت محصولات نیمه آماده و کنسروی تمایل پیدا کرده‌اند و دیگر زنان شاغل نگران شام شبشان نیستند. اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که آیا این نوع غذاها برای سلامتی بدن مضر است یا خیر؟

استفاده از غذاهای آماده آری یا خیر؟

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ با این حال نکته مهمی که همیشه مصرف‌کننده با آن مواجه است این که چنین غذا‌هایی چون ماندگاری بالایی دارند، پس مواد افزودنی به آن اضافه می‌شود.

دو نکته مهم در این باره باید گفت: نکته اول اینکه این مواد غذایی کنسرو شده فرآیند تولیدشان با تهیه غذاهای خانگی تفاوت دارد.

نکته دوم، بسته‌بندی این مواد به گونه‌ای می‌باشد که غیرقابل نفوذ بوده و هیچ گونه موادی از جمله اکسیژن به داخل این نوع بسته‌بندی‌ها نفوذ نمی‌کند.

افزودنی‌ها

حال در مورد افزودنی‌ها چه چیزی می‌گوئیم؟!

با وجود مجاز بودن اکثر این مواد افزودنی، قوانین محکمی برای حد مجاز استفاده از آنها در صنایع غذایی به کار می‌رود و توسط مسئولین مربوطه کنترل می‌شود.

افزودنی‌های مواد غذایی به مواد شیمیایی و طبیعی گفته می‌شود که به مقدار کم و مجاز و به منظور بالا بردن کیفیت و بهتر شدن رنگ، طعم و ازهمه مهم‌تر افزایش ماندگاری غذا در حین تولید، فرآوری،بسته‌بندی و انبارداری افزوده می‌شود.

در بعضی از این محصولات کنسروی مواد افزودنی اضافه می‌شود که این میزان بسیار کم بوده و همچنین از مواد افزودنی مجاز و به مقدار مجاز استفاده می‌شود.

با توجه به پیشرفت‌هایی که در صنعت و در صنایع غذایی، بسته‌بندی و فرآیند تولیدی وجود دارد بعضاً دیگر از مواد افزودنی استفاده نمی‌شود و بسیاری از کارخانه‌های موجود از این روش‌ها استفاده می‌کنند.

بسته‌بندی فویل آلومینیوم

از جمله بسته‌بندی‌های مدرن و پیشرفته‌ای که کارخانه‌های تولید غذاهای آماده استفاده می‌کنند، استفاده از بسته‌بندی فویل آلومینیوم است. این نوع بسته‌بندی‌ها به دلیل شکل‌پذیری بالا و قابلیت تبدیل به ورقه‌های نازک و همچنین جلوگیری از عبور نور، اکسیژن، آلودگی و ذرات نامطلوب کاربرد دارند.

این نوع بسته‌بندی باعث افزایش ماندگاری محصولات شده و همچنین واکنش و ترکیبی با مواد غذایی برقرار نمی‌کند و طعم مواد غذایی به همان صورت باقی می‌ماند.

اتوکلاو

یکی از بهترین روش‌ها برای ماندگاری مواد غذایی استفاده از «اتوکلاو» است که امروزه بسیاری از کارخانه‌ها از این روش نوین استفاده می‌کنند.

در این روش مواد غذایی مانند انواع خورشت، پلو و ... پس از اینکه با رعایت کامل موارد بهداشتی تهیه شدند در بسته‌بندی‌های فویل آلومینیوم ریخته شده و سپس کاملا درزبندی و بسته‌بندی می‌شود؛ سپس تمامی بسته‌ها درون اتوکلاو قرار داده می‌شوند و به مدت 15الی20دقیقه با دمای121 درجه سانتی‌گراد در اتوکلاو می‌مانند که در این دما و زمان هیچ گونه میکرو ارگانسمی باقی نمانده و همه از بین می‌روند.

در این روش نوین هیچ گونه ماده افزودنی اضافه نمی‌شود، فقط نوع بسته‌بندی و نحوه استریل کردن ماده غذایی متفاوت می‌باشد. نکته قابل توجه این است که پس از این مراحل دیگر احتیاجی به قرار دادن غذای آماده در یخچال نیست. بنابراین باتوجه به شرایط به وجود آمده در دنیا و هم چنین کشور عزیزمان ایران، توصیه بر این شده است که از غذا‌های آماده استفاده شود که این امر بسیار مهم است؛ چون با توجه به روش‌های نوینی که برای افزایش ماندگاری و فرآوری ماده غذایی صورت گرفته ما می‌توانیم این نوع محصولات را در برنامه غذایی خود قرار دهیم.

این نوع غذاهای آماده پس از تولید، بسته‌بندی شده و سپس در اتوکلاو قرار می‌گیرد پس هیچ گونه تماسی با ماده غذایی نخواهیم داشت و تمام میکروارگانیسم‌ها و ویروس‌ها از جمله کرونا در این دما(121 درجه سانتی‌گراد) از بین خواهد رفت.

پس می‌توان از سلامت کامل این نوع غذاهای آماده اطمینان داشت. در صورتی که در آشپزخانه‌های خانگی ممکن است تماس با ماده غذایی داشته باشیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای