هدف از بستهبندی محصولات
قبل از تصمیمگیری در مورد بستهبندی برای استفاده، باید عوامل زیادی در نظر گرفته شود تا مطمئن شویم که هزینه بستهبندی از مزایای آن فراتر نرود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ این تصمیم باید پس از مشورت با اپراتورهای موجود در بازار، تامینکنندگان بسته بندی، اپراتورهای حمل و نقل و مشاوران توزیع پس از برداشت، گرفته شود.
عواملی که باید در نظر گرفته شود عبارتند از:
• نوع محصول؛
• سطح فعلی ضررهای تولید که طی فرایند بازاریابی رخ میدهد.
• مقایسه هزینههای بستهبندی موجود و بهبود یافته( پیشرفته)؛
• انتظار چه میزان کاهش تلفات در صورت ارتقا کیفیت بستهبندی (براساس نتایج تحقیق) وجود دارد؛
• انتظار افزایش درآمد که سبب کاهش ضررها هم باشد.
• آیا از نوع استاندارد بسته استفاده میشود؟ آیا هزینه هر واحد بسته، هنگام خرید در مقیاس بزرگ بطور چشمگیری کاهش می یابد؟ بستهبندی ویژه طراحی شده پر هزینه است، یا خیر؟
• آیا این بستهبندی جدید به طور منظم عرضه میشود؟
• آیا فضای ذخیره و مونتاژ کافی برای محافظت از مواد بستهبندی شده قبل از استفاده وجود دارد؟
• آیا تغییر بستهبندی در بازار قابل پذیرش است؟
اگر ارائه بستهبندی جدید منجر به افزایش بازدهی نشود، این بستهبندی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. بیشتر تجربهها نشان میدهد که تولیداتی که به خوبی بستهبندی شدهاند دارای مزیت بیشتری نسبت به تولیداتی هستند که بهطور ضعیف بستهبندی شدهاند و سود حاصل از آن به خوبی سرمایهگذاری را پوشش میدهد.
بنابراین، بستهبندی مناسب، بازاریابی را تسهیل میکند و مقرون به صرفه نیز میباشد. ضمنا هیچ تضمینی وجود ندارد که بستهبندی جدید به خودی خود ضررهای پس از برداشت محصولات تازه را پوشش داده یا آن را کاهش دهد.
توجه داشته باشید که بستهبندی تنها عاملی است که در تلاش برای بهبود کارایی در هر مرحله از روند بازاریابی و همچنین کاهش ضایعات در محصول است.