آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45336

غذایی که در ایران به نام «ماکارونی» محدود شده

انواع پاستا، ماکارونی و ...

زمانی که اسم پاستا مطرح می‌شود، یک غذای چرب همراه با گوشت در خاطره‌ها نقش می‌بندد و موقع سرو شدن همراه با سس خودنمایی می‌کند که به آن می‌گوییم "ماکارونی" اما این غذا خیلی سبک و به سبک‌های متنوع در ایتالیا سرو می‌شود.

انواع پاستا، ماکارونی و ...

اخبار سبز کشاورزی؛ پاستا نوعی غذای سنتی ایتالیایی است که از مخلوط خمیرمایه آرد گندم سمولینا تهیه شده با آب و یا تخم‌مرغ تولید می‌شود و جزو اصلی غذاهای پایه ایتالیاست.

این ماده به دو صورت خشک و تازه تولید می‌شود. نوع خشک آن محصول کارخانه‌ای بوده و در تمام دنیا شناخته شده است و البته در مدل‌های محدود در کشورهای مختلف به فروش می‌رسد.

پاستای تازه به‌صورت سنتی و دستی تولید می‌شود و گاهی از دستگاه‌های کوچک پاستا‌سازی نیز، برای تولید آن در منزل استفاده می‌گردد. طعم بسیار متفاوت این نوع پاستا مهمان‌ها را شگفت‌زده می‌کند و نشان از مهارت آشپز دارد.

310 شکل پاستا

هر دو این مواد چه خشک و چه تازه در 310 شکل مختلف تولید می‌شود و 1300 اسم متفاوت دارند چرا که در هر منطقه از ایتالیا با نام خاصی خوانده می‌شوند.

پاستا می‌تواند به سه نوع کلی سرو شود: «پاستا خشک(آبکش شده)»، «پاستا در آب‌گوشت و سبزیجات» و «پاستا در فر».

این غذا به عنوان یکی از غذاهای اصلی همیشه در میزهای غذای ایتالیایی وجود دارد و با توجه به اینکه با چه سسی سرو می‌شود؛ آن را نامگذاری می‌کنند.

برای سس این غذا می‎توان از انواع سبزیجات تازه فصل، گوشت‌های سفید و قرمز، خامه، پنیرهای مختلف و انواع صدف‌ها و محصولات دریایی استفاده کرد.

ماکارونی ایرانی

ماکارونی که در ایران مشهور شده نام یکی از پاستاهای خشک است و سس همراه با گوشت چرخ کرده و رب گوجه‌فرنگی(سس مخصوص شهر بلونیا ایتالیا-بلونزه) البته با کمی تغییر می‌باشد. نکته دیگر اینکه پاستا در ایتالیا به اصطلاح “دم نمی‌شود” بلکه پس از آبکش کردن، آن را با سس آماده شده مخلوط می‌کنند و حدود دو دقیقه روی اجاق‌گاز می‌ماند و سپس سرو می‌شود. برای کامل کردن این غذا (دارا بودن مواد مغذی برای بدن) به همراه پنیر پارمجان (پارمزان) رنده شده سرو می‌شود.

برای پاستا مدل سوپی، ابتدا مقداری گوشت قرمز همراه با هویج، کرفس و گوجه ساعت‌ها پخته می‌شود تا آب کاملا طعم گوشت و سبزیجات را به خود بگیرد و پس از آبکش کردن در این آب مغذی شده که “برودو” نام دارد پاستا جوشانده می‌شود و سپس همراه با آب سرو می‌شود.

پاستا در فر (پاستا ال‌فورنو) پس از آبکش کردن پاستا و مخلوط‌کردن با سس موردنظر در ظرف مناسب فر قرار گرفته و روی آن را با پنیر موتزارلا می‌پوشانیم و حدود بیست دقیقه در فر قرار می‌دهیم و سپس سرو می‌کنیم.

با نگاهی به تاریخ غذا می‌بینیم که این غذای به ظاهر ساده از قرن یکم بعد از میلاد به نام‌های مختلف استفاده می‌شده و در طول سال‌ها با خلاقیت آشپزها و ذائقه‌های مختلف غذایی به شکل‌های متفاوت سرو می‌شود.

پاستای تورتلینی

نوع دیگر پاستا که بسیار محبوب و مشهور می‌باشد پاستای پر شده است که تورتلینی نام دارد و به‌صورت دستی تهیه می‌شود و خمیر با مایه‌ای از گوشت، اسفتاج و یا پنیر پُر می‌شود و سپس به طبخ می‌رسد.

افسانه‌های بسیاری در مورد پاستا در ناپولی (شهری در جنوب ایتالیا) نقل می‌شود که ازجمله آنها آوردن پاستا توسط مارکوپولو از چین به ایتالیا است و آن را به صورت غذایی شبیه به لاگانا (صفحه‌هایی از خمیر که در روم باستان استفاده می‌شد) معرفی کرد. این غذا توسط مجله‌ای در ایالات‌متحده به مردم این کشور معرفی شد و مورد توجه قرار گرفت. برخی نیز معتقدند که این غذا در ایتالیا به لحاظ تجارت در قرون‌وسطی تولید شد. این ماده غذایی به‌خاطر خشک بودن و ماندگاری زیاد محبوبیت بسیاری را دارا است.

ماکارونی ایرانی بر سر سفره ایرانی

با توجه به این‌که در ایران بیش از 120 کارخانه تولید ماکارونی تحت‌استاندارد فعال است و سالانه نزدیک به 700 هزار تن انواع ماکارونی در طعم‌ها، رنگ‌ها و شکل‌های مختلف تولید می‌شود که ذائقه ایرانی تا دو برابر این مقدار را می‌طلبد. به‌نظر می‌رسد تنوع غذایی، قیمت مناسب و شایستگی ماکارونی در مراسم مهمانی‌ها و جشن‌ها بتواند میزان تولید را به دو تا سه برابر برساند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای