آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46039

آماده برای غذاهای نیمه‌آماده

از زمانی که چهار زانو دور سفره‌ای که مادر وسط اتاق می‌انداخت و به نوبت در بشقاب‌هایی که از بزرگ‌ترین فرد خانواده که پدر بود، آغاز به کشیدن غذایی که ساعت‌ها برای مهیا کردنش زحمت کشیده بود، خیلی سپری نشده است.

آماده برای غذاهای نیمه‌آماده

اخبار سبز کشاورزی؛ شکل طراحی و معماری خانه‌ها که تغییر کرد، دو بخش از هر خانه‌ای خواه ویلایی یا آپارتمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شدند، اول آشپزخانه و دوم اتاق خواب، الگویی برای خوردن و خوابیدن، اما آشپزخانه نقش خاص خود را داشت و نقطه پرگار خانواده بود.

مرکز فرماندهی که بانوی خانه که عطر و بوی غذاهایش گاه به قول معروف تا هفت تا محله دورتر می‌رفت. هر عضوی از خانواده به محض ورود و قبل از هرکاری، سری به آشپزخانه می‌زد و نگاهی به قابلمه و دیگ روی اجاق گاز می‌انداخت تا از کم و کیف آنچه باید تناول کند آگاه شود.

اما سرعت تغییر و تحولات در ارکان زندگی آدم‌ها ملزومات خود را نیز به همراه آورد، چون زوجی که هر روز صبح اول وقت عازم محل کار خود شده و در پایان روز، خسته و کوفته به خانه برمی‌گردند، دیگر مجالی آن چنان که لازمه حضور فعال در آشپزخانه باشد را نمی‌یابند. اما شکم را نمی‌توان خالی نگه داشت چون رابطه مستقیمی با مغز دارد.

فرقی نمی‌کند که کدامیک، آقا یا خانم، وقتی در پایان روز وارد خانه می‌شوند باید در مسیر راه خود سری هم به سوپرمارکت یا فروشگاه محل بزنند و تعدادی قوطی، جعبه و بسته‌فلزی و لاکی و پلاستیکی را که دارای غذاهای آماده یا نیمه‌آماده‌اند، در کیسه پلاستیکی بریزند تا شام شب و ناهار فردا را بتوانند در فرصتی کوتاه تدارک ببینند.

امروزه غذاهای آماده و نیمه‌آماده تقریبا در تمام کشورهای توسعه‌یافته و کمتر توسعه‌یافته بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی آدم‌ها هستند و میلیون‌ها انسان، وابستگی کاملی به آن‌ها دارند و آشپزخانه‌ها شاید در روزهای تعطیل رنگ و بوی غذای دست‌پخت کدبانوی خانه را به خود ببینند.

اما این یک طرف قضیه است، سوی دیگر این موضوع شرکت‌ها، کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی هستند که در تهیه مواد اولیه، آماده‌سازی، فرآوری، نوآوری‌ها در تولید، در نظر گرفتن سلایق، خواسته‌های مشتریان، حضور در میدان رقابتی که صدها و شاید هزاران رقیب در آن حضور دارند، رعایت استانداردهای بهداشتی و ایمنی مصرف‌کنندگان و ده‌ها شرط و شروط دیگر را باید رعایت کنند که در غیر این صورت میدان را به رقبا واگذار می‌کنند.

در حال حاضر تولید غذاهای نیمه‌آماده که در اندکی زمانی برای خوردن آماده می‌شوند به یک صنعت پر جنب و جوش، اشتغالزا، دارای ارزش‌افزوده بالا، سودآور و بدون وقفه و تعطیلی، تبدیل شده و کمتر سرمایه‌گذاری در این عرصه با ضرر و زیان روبرو شده است.

غذاهای نیمه‌آماده از سیب‌زمینی و انواع سالاد گرفته تا غذاهای گوشتی و پروتئینی برای آنهایی که کمتر به آشپزی علاقه دارند یا اصلا آشپزی نمی‌دانند، راهکار میان‌بُری برای پر کردن شکم است، صنعتی رو به رشد که همچنان به حیات خود ادامه خواهد داد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای