خبر فوری
شناسه خبر: 46788

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شیر در جهان

سالانه حدود ده میلیون تن انواع شیر گاو، گوسفند، گاومیش، شتر و بز در ایران تولید می‌شود که حدود 90درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. مطلب زیر مروری بر تولید سالانه یک میلیارد تن شیر و کشورهای تولیدکننده برتر آن است.

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شیر در جهان

اخبار سبز کشاورزی؛ شیر تنها ماده غذایی است که از لحظه‌های شروع زندگی انسان تا آخرین ثانیه‌های زندگی به آن نیاز است و به‌عنوان اصلی‌ترین غذا به صورت مستمر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خاصیت‌های ویژه شیر و نقش آن‌ها در تامین سلامتی، آن را تبدیل به یک محصول خاص نموده که مورد توجه تمام جوامع بشری است، بنابراین تولید و مصرف آن به منزله معیاری تعیین‌کننده در سلامت افراد و کاهش هزینه‌های بهداشتی و درمانی در نظر قرار می‌گیرد.

در این مطلب به چگونگی تولید شیر در 10 کشور تولیدکننده برتر این ماده غذایی حیاتی اشاره می‌شود و جا دارد که مسئولان سازمان دامپزشکی، وزارت بهداشت و تغذیه ایران به این موضوع توجه کنند؛ چرا که در سال‌های اخیر، بنا بر دلایلی که چندان نیازی به بسط و توضیح ندارند، مصرف شیر و تولید آن در کشور، کاهش یافته است.

در سال 2024 (که تاکنون نیمی از آن سپری شد)، کشورهای تولیدکننده شیر که جایگاه مهمی در اقلام تولیدات کشاورزی دارند، برخی از کشورها با این روش توانسته‌اند به ثبات اقتصادی خود نیز کمک نمایند.

تولید جهانی شیر

از سال 1961، تاکنون، تولید شیر در جهان تقریبا سه برابر شده و در سال 2021 به 918 میلیون تن رسید. بر اساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی ملل‌متحد(FAO) در سال 2022 به 9/929 میلیون تن افزایش یافت. شیر گاو معمولی‌ترین شیر مصرفی در جهان است که پس از آن شیر گاو میش، شیر بز، شیر گوسفند و در آخر شیر شتر قرار دارد. در آغاز سال 2024، کشور هندوستان با تولید 22درصد از کل شیر جهان در جایگاه نخست قرار دارد که پس از آن کشور آمریکا و اتحادیه اروپا دیده می‌شود.

انتظار می‌رود که تولید شیر هندوستان همچنان در مقام نخست باقی بماند. شیر گوسفند معمولا در کشورهای حوزه مدیترانه و شیر بز در کشورهای آفریقایی اکثراً فقیر و شیر گاومیش در مناطق آب و هوای مرطوب مانند شرق آسیا تولید می‌شوند.

بزرگ‌ترین تولیدکننده شیر

هندوستان در جایگاه نخست کشورهای مولد شیر قرار دارد و با در اختیار داشتن 6/24درصد از تولید شیر جهان در سال 2021-2022، سهم قابل‌توجهی را به خود اختصاص داد. در یک دوره 9 ساله از سال 2014 تا 2023، تولید شیر این کشور 58درصد افزایش داشت و به رقم 208 میلیون و 984 هزار و 430 تن در سال 2023 رسید.

ایالت‌های اوتارپرادش، راجستان و گجرات نقش اصلی در تولید شیر هندوستان دارند. نکته مهم آن است که تولیدکنندگان شیر مشمول حمایت‌های دولتی می‌شوند.

دولت هندوستان سعی نموده که تلفیقی بین تجربه و دانش سنتی و روش دامپروری جدید در صنعت تولید شیر به وجود آورد.

10 کشور برتر تولیدکننده شیر

همانطور که گفته شد، هندوستان در جایگاه اول تولید جهانی شیر قرار دارد و پس از آن آمریکا، پاکستان، چین، برزیل، آلمان، روسیه و ... قرار دارند.

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شیر در جهان

 

 

 

ماهنامه دام و کشت و صنعت -  شماره ۲۸۷- خرداد ۱۴۰۳

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای