آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44384

قصه دره جنی و گنجی که خدا رساند

دره جنی جماران در محدوده محله حصارک این روستا واقع است؛ دره‌ای با درختان تنومند و درهم‌تنیده. شاید همین درختان انبوه چهره این دره را خوفناک می‌کرد و رعب و وحشت به دل اهالی می‌انداخت.

قصه دره جنی و گنجی که خدا رساند

اخبار سبز کشاورزی؛ دره جنی محدوده جغرافیایی وسیعی را در حاشیه البرز در بر می‌گرفت و از کوه‌های کلکچال تا محدوده امامزاده قاسم ادامه پیدا می‌کرد. جنوب این دره به روستای جماران منتهی می‌شد. به باور قدیمی‌ها، این دره جن داشت و برای همین به دره جنی معروف شده بود.

محمد تیموری، از معتمدین محله، روایتی را از دره جنی نقل می‌کند که منشأ یک ‌ضرب‌المثل معروف در محله جماران شده است: درگذشته برخی از جوانان برای زندگی بهتر و رسیدن به آرزوهای بزرگ روستا را ترک می‌کردند.

یکی از مردان جمارانی با سودای زندگی بهتر چندسال از جماران مهاجرت کرد و رفت. ولی نه‌تنها پولدار نشد، که نیازمندتراز قبل به روستا برگشت.

France Germany tour-728x90 PX

 

آگهی: مولتی کافه

یک روز فریادکنان از سمت دره جنی به روستا آمد و با لهجه جمارانی گفت: «اگر بخواهد هاده، به‌اندازه خود جماران هاده» یعنی اگر خدا بخواهد روزی بدهد، هر جایی که باشی روزی‌ات می‌رسد.

 قضیه از این قرار بود که وقتی او زار و مغموم به روستا برمی‌گردد، به سمت دره جنی می‌رود و همان جا کنار درختان خوابش می‌برد.

بیدار که می‌شود پایش با مانعی برخورد می‌کند. دقیق که می‌شود، متوجه برق زدن شیئی می‌شود و آن محدوده از زمین را می‌کند و گنج پیدا می‌کند.

از آن‌ پس نقل زبانش این جمله بود که برای یافتن گنج و ثروت لازم نیست از روستا برویم؛ همین‌جا در جماران همه‌چیز هست.

قصه دره جنی و گنجی که خدا رساند

دره جنی، جدا از نامش، دره بابرکتی هم بود. معدن سنگی که در این دره وجود دارد باعث شده بود کارگران زیادی آنجا مشغول کار شوند و درآمد داشته باشند. این سنگ‌ها در ساختمان‌سازی استفاده می‌شد و طرفدار هم داشت.

شکوه و زیبایی دره جنی برخلاف نامش زبانزد بود. قنات پرآبش سرسبزی و رشد درختان انبوه را به‌دنبال داشت. البته کولی‌های مهاجر از حاشیه تهران در فصولی از سال در این دره ساکن می‌شدند.

کولی‌ها چادر می‌زدند و بسیاری از مایحتاج خود را همچون ماست، شیر، نان و خوراک از روستای جماران تأمین می‌کردند.

این روزها دیگر خبری از دره خوفناک جمارانی‌ها نیست که برخلاف نامش، باشکوه و زیبا بود و مجموعه‌ای از خانه‌ها و رستوران‌ها آن را محو کرده است.

 

 

 
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای