خبر فوری
شناسه خبر: 21529

چرا حفاظت از خاک اهمیت دارد؟

خاک می‌تواند به‌منزله طلای سیاه قلمداد شود؛ اما چندان توجهی به این دارایی گرانبها نمی‌شود.

چرا حفاظت از خاک اهمیت دارد؟

95 درصد غذای ما از خاک تولید می‌شود

خاک می‌تواند به‌منزله طلای سیاه قلمداد شود؛ اما چندان توجهی به این دارایی گرانبها نمی‌شود. سازمان ملل محدوده زمانی خاک را اعلام و پیش بینی کرد که در یک دوره زمانی 60 ساله فاجعه‌ای در این زمینه رخ خواهد داد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، در بررسی به عمل آمده در گوشه و کنار جهان معلوم شده که بعضی از مناطق، خاک خود را به‌طور کامل از دست داده‌اند. تا سال 2050 خسارات ناشی از نابود شدن خاک در عرصه‌های تولید غذا، اکوسیستم‌ها و درآمد جهانی بالغ‌بر 23 هزار میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.
رونالد واگاس، یکی کارکنان سازمان فائو می‌گوید: 10 تهدید عمده که خاک‌ها را در سطح جهان به خطر می‌اندازد شناسایی شده که فرسایش خاک رتبه اول را در این زمینه دارد.
بیشتر بخوانید: میزان فرسایش خاک در کشور ۷ برابر حد مجاز است

نقش مهم خاک در کاستن از شدت تغییرات اقلیمی

فرسایش خاک براساس همین تعریف می‌تواند تا سال 2050 در حدود10 درصد از محصولات کشاورزی را کاهش دهد که به معنی از بین رفتن میلیون‌ها هکتار از اراضی کشاورزی است و به‌تبع با ادامه همین روند تولید غذا، آب آشامیدنی پاک و تنوع زیستی نیز به خطر می‌افتد.
نقش مهم دیگر خاک کاستن از شدت تغییرات اقلیمی است؛ خاک سالم حاوی بیش از سه برابر کربن نسبت به اتمسفر زمین و چهار برابر در مقایسه با تمام گیاهان و جانوران زنده است.
خاک محل سکونت بیش از یک چهارم تمام جانداران تشکیل دهنده تنوع زیستی است و هر گرم آن حاوی میلیون‌ها جاندار تک سلولی نظیر باکتری‌ها و قارچ‌هاست که اثرات بسیار مهمی در پایداری تنوع زیستی دارند.

تولید محصولات کشاورزی به صورت ارگانیک و معمولی

رضا افشار، دانشمند برتر انستیتو Rodale در پنسیلوانای آمریکا که محل اصلی ظهور فناوری‌های کشاورزی ارگانیک مدرن است، گفت: در اینجا پروژه‌هایی را به اجرا درمی‌آوریم که موجب بهبود و بازسازی و سلامت خاک می‌شود و 42 سال است که این پروژه‌ها به‌طور پیوسته به اجرا درمی آیند، این برنامه طولانی‌ترین پروژه در مقایسه تولید محصولات کشاورزی به صورت ارگانیک و معمولی در آمریکای شمالی است.

جهان به میزان 95 درصد برای تولید غذا به خاک وابسته است

در این تحقیقات معلوم شده که کشاورزی ارگانیک می‌تواند در شرایط خشکسالی بیش از روش‌های کنونی، محصول تولید کند که موجب سودآوری بیشتر برای کشاورزان و کاهش 40 درصدی آزاد کردن کربن نسبت به روش‌های کنونی کشاورزی است.
رضا افشار اضافه کرد: هنگامی که ما از سلامت خاک صحبت می‌کنیم منظور ما تمام جنبه‌های موجود خاک است که شامل مشخصات شیمیایی و بیولوژیکی آن می‌شود و می‌بایست منتهی به تولید مواد غذایی شود. در حال حاضر جهان به میزان 95 درصد برای تولید غذا به خاک وابسته است، اما فقط یک جنبه از موارد اهمیت خاک است و خبر خوب آن است که می‌دانیم چه‌کار باید انجام دهیم.
CNBC.COM
Why the global soil shortage threatens food, medi cine and cilmate

مهدی رجول دزفولی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای