خبر فوری
شناسه خبر: 38689

 برای خالق چنارهای خیابان ولیعصر

استاد کریم ساعی، بنیانگذار علوم نوین منابع طبیعی و تشکیلات جنگل‌بانی ایران، یکی از نوادر عصر ما محسوب می‌شود که پس از گذشت بیش از هشت دهه هنوز نظرات و

 برای خالق چنارهای خیابان ولیعصر
استاد کریم ساعی، بنیانگذار علوم نوین منابع طبیعی و تشکیلات جنگل‌بانی ایران، یکی از نوادر عصر ما محسوب می‌شود که پس از گذشت بیش از هشت دهه هنوز نظرات و کتاب‌هایش مورد استفاده فعالان علوم جنگل و منابع طبیعی قرار می‌گیرد و از نظراتش در کارهای اجرایی و علمی بهره می‌برند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ او اولین کسی بود که برای جنگل کاری و توسعه فضای سبز در تهران گام‌های موثری برداشت و می‌توان وی را پدر علم جنگل کاری در ایران نیز نامید. استاد کریم ساعی، بنیانگذار علوم نوین جنگلبانی ایران، در سال ۱۲۸۹ در شهر مشهد به دنیا آمد.
بیشتر بخوانید: یادی از کریم ساعی؛ بنیانگذار علم جنگل در ایران
درسال ۱۳۱۰ با درجه مهندسی از دانشکده فلاحت فارغ التحصیل شد و برای ادامه تحصیل به همراه اولین گروه دانشجویان ایرانی راهی کشور فرانسه شد و در کنکور انستیتو اگرونومیک پاریس که از مراکز معروف و معتبر علمی جهان است قبول شد و دوره چهار ساله انستیتو را هم با همان درخشندگی و درجه ممتاز به پایان برد و برای ارتقا تحصیلات علمی به امریکا اعزام شد، وی در سال ۱۳۱۶ موفق به اخذ درجه فوق لیسانس (.M.S) دوره مهندسی جنگل از دانشگاه برکلی در ایالت کالیفرنیا شد.
سرانجام در سال ۱۳۱۶ باکوله باری از دانش، تجربه و عشق به وطن مراجعه کرد. او اولین کسی بود که برای جنگل کاری و توسعه فضای سبز در تهران گام‌های موثری برداشت و می‌توان وی را پدر علم جنگلکاری در ایران نیز نامید.
او به کشت‌ گونه‌های عرعر، سرو، کاج، چنار در تهران و اطراف آن همت گماشت. پارک ساعی و چنارهای سر به فلک کشیده خیابان ولی عصر تهران یادگار فراموش نشدنی ساعی است. پارک ساعی تهران و چنارهای رشید و سر به فلک کشیده خیابان ولیعصر یادگار فراموش نشدنی و آثار ماندگار اوست.
او معتقد بود تا چند سال آینده مناطق مسکونی و صنعتی توسعه می یابد و درختان به منزله ریه های شهرهای آلوده ایفای نقش می کنند. خیابان ولی عصر تهران با چنارهای ۷۰ ساله و پارک ساعی تهران تنها گوشه کوچکی از خدمات کریم ساعی برای رفاه حال شهروندان تهرانی بود. او رفاه جامعه را در آسایش افراد و محترم شمردن حقوق شهروندان می دانست و نخستین فردی بود که به توسعه فضای سبز شهری در تهران پرداخت.
خیابان ولیعصر تهران به عنوان یادگار ارزنده استاد ساعی در کنار شانزلیزه پاریس و هاید پارک لندن همچنان می درخشد و هویت تاریخی تهران را به رخ جهانیان می کشد. چنارهایی که او در دو طرف خیابان ولیعصر از میدان تجریش تا میدان راه آهن کاشت، طولانی ترین خیابان پایتخت را در مدت کوتاهی به یکی از زیباترین خیابان های ایران و جهان بدل کرد.
استاد ساعی در راه بازگشت از یک مأموریت پژوهشی از شیراز به تهران در اثر سقوط هواپیما، جان خود را از دست داد. خبر این سانحه را روزنامه کیهان در آن زمان به این گونه در صفحه نخست به چاپ رساند: «روز پنجشنبه ۴ دی ۱۳۳۱ هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی ایران نزدیک فرودگاه مهرآباد سقوط کرد و ۲۴ تن از سرنشینان آن کشته شدند.
در ذیل این خبر عکس کریم ساعی و چند تن دیگر از جان باختگان این سانحه نیز چاپ شده بود.» به وصیت خودش، او را در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران که همان جا روزگاری دانشجو و روزگاری مدرس بود به خاک سپردند./ آرمان امروز
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای