خبر فوری
شناسه خبر: 47237

زنگ‌ خطر اقلیمی برای جهان

در فوریه ۲۰۲۳، سطح یخ‌های دریایی قطب جنوب به کمترین میزان خود در تاریخ ثبت‌‍شده رسید

زنگ‌ خطر اقلیمی برای جهان

اخبار سبز کشاورزی؛ هشدار درباره پیامدهای تغییراقلیم به یکی از مهمترین خبرهای منتشر شده در سالهای اخیر تبدیل شده است. گزارشهای علمی منتشر شده از سوی مراکز پژوهشی در جهان نگرانی‌ها بابت پیامدهای تغییر اقلیم را تایید می‌کند. گزارش اخیر «سازمان ملی اقیانوس و اتمسفر آمریکا» یکی از این گزارش‌هاست.

 گزارش جدیدی که از سوی سازمان ملی اقیانوس و اتمسفر آمریکا منتشر شده، نشان‌دهنده وضعیت نگران‌کننده اقلیم جهانی در سال ۲۰۲۳ است. این گزارش که به‌عنوان «وضعیت اقلیم در ۲۰۲۳» شناخته می‌شود، تغییر اقلیم و رویدادهای آب‌وهوایی شدید را به دقت بررسی کرده و تصویر روشنی از چالش‌های پیش‌روی کره زمین ارائه می‌دهد.

تأثیرات گرمایش جهانی بر مناطق قطبی، به‌طور قابل‌توجهی مشهود بوده است. در قطب شمال، پوشش یخی تابستانی به یکی از کمترین سطوح خود در تاریخ رسید و در قطب جنوب، دماهای بالا باعث ذوب‌شدن بیشتر یخ‌ها و کاهش قابل‌توجه سطح یخ‌های دریایی شد

در این گزارش آمده است که سال ۲۰۲۳، یکی از گرم‌ترین سال‌های ثبت‌شده در تاریخ جهان بوده است. دمای میانگین جهانی در این سال به بالاترین سطح خود از سال ۱۸۵۰ میلادی رسید و از این منظر، هفت ماه آخر سال (ژوئن تا دسامبر)، به‌ترتیب گرم‌ترین ماه‌ها در تاریخ ثبت شده‌اند؛ به‎‌ویژه در اروپا و چین، این سال گرم‌ترین سال ثبت‌‍شده بود و در هند و روسیه دومین سال گرم و در کانادا سومین سال گرم به شمار می‌آمد.

یکی از نقاط برجسته این گزارش، اشاره به افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو زمین است. غلظت دی‌اکسید کربن به ۴۱۹٫۳ واحد رسیده که ۵۰ درصد بیشتر از سطح پیش از صنعتی‌شدن است. این امر همراه با وقوع پدیده ال‌نینو، آثار بزرگی بر روی افزایش دما در سراسر جهان داشته است. در نتیجه، در بسیاری از مناطق جهان از جمله ویتنام، برزیل و کانادا، رکوردهای جدیدی در دماهای بالا ثبت شده است.

همچنین، تأثیرات گرمایش جهانی بر مناطق قطبی، به‌طور قابل‌توجهی مشهود بوده است. در قطب شمال، پوشش یخی تابستانی به یکی از کمترین سطوح خود در تاریخ رسید و در قطب جنوب، دماهای بالا باعث ذوب‌شدن بیشتر یخ‌ها و کاهش قابل‌توجه سطح یخ‌های دریایی شد. در فوریه ۲۰۲۳، سطح یخ‌های دریایی قطب جنوب به کمترین میزان خود در تاریخ ثبت‌‍شده رسید و در طول سال، رکوردهای روزانه جدیدی برای کمترین سطح یخ ثبت شد.

تغییر اقلیم همچنین منجر به خشکسالی‌های شدید در بخش‌هایی از جهان از جمله مکزیک و کانادا شده است. کانادا در سال ۲۰۲۳، بدترین فصل آتش‌سوزی جنگلی خود را تجربه کرد که منجر به سوختن ۱۵ میلیون هکتار از جنگل‌ها شد. دود این آتش‌سوزی‌ها به مناطق دوردست از جمله ایالات متحده و حتی اروپا نیز رسید.

در استرالیا، سه‌‍ماهه خشک بی‌سابقه‌ای ثبت شد که موجب وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده و طولانی‌مدت در بخش‌های شمالی این کشور شده است./ پیام ما

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای