بهمناسبت سالگرد درگذشت غلامحسین بنان
استاد بنان، خوانندهای بدون تاریخ انقضا+تصویر
استاد غلامحسین بنان را سه دوره تولد و اوجگیری است: اول؛ دهه ۱۳۲۰ با انتشار صفحات سنگی و کنسرتهایش در انجمن موسیقی ملی، دوم؛ دهه طلایی ۱۳۳۴_۱۳۴۴ در برنامه رادیویی گلها، سوم؛ از اواخر دهه ۱۳۵۰ با انتشار آثارش در قالب نوارکاست که برادران طبیبیان در شرکت کاسپین به زیبایی هرچه تمامتر، از عهده آن برآمدند.
اخبار سبز کشاورزی؛ دوره نخست برای معرفی او به جامعه نخبهگرای موسیقی کلاسیک آن زمان بود و دوره دوم، زمان ارائه هنر بیمانند او در شکوفاترین سالهای زندگی و همراه برترین استادان زمان از طریق یگانه رسانه همگانی موجود در ایران، و دوره سوم برای یادآوری آنچه که از متر و معیار آواز کلاسیک ایرانی، در هیاهوی حیات هویتزدایی شده دهه ۱۳۴۵_۱۳۵۵ فراموش شده بود و برای این امر خطیر هنری و تاریخی، به راستی هیچکس شایستهتر از استاد غلامحسین بنان نبود. هنوز هم همتای او کسی نیست.
هنر بنان، ادامه آرمانی مسیری بود که شکل قدمایی آن از سید حسین طاهرزاده آغاز شد و در تلاقی با مسیر درست تجددخواهیای که از استاد علینقی وزیری و رهروان شایستهاش (روحالله خالقی و جواد معروفی) بنیاد گذاشته شده بود، شکل شکوفای نهایی خود را پیدا کرد. بنان، نه تنها معنای درست اشرافیت هنری، بلکه تجسم واقعی «اشرَفیّت»ِ اخلاقی و اجتماعی هم شد.
تاریخ آواز کلاسیک ایرانی به پیش از او و پس از او تقسیم میشود. او تنها خوانندهای است که در دو مقوله ظاهراً مجاور ولی باطناً متفاوت؛ یعنی آوازخوانی و تصنیفخوانی، رفعتی متعالی و همطراز با یکدیگر دارد.
حضور اجتماعی و رسانهای بنان، در مجموع به سی سال نرسید، اما سابقه هنر و شهرت او از هشتاد سال هم گذشت. دوره چهارم اشتهار او به نظر نگارنده، در حال فرا رسیدن است؛ بهویژه اکنون که تقریباً تمام آثار او، از ضبطهای سنگی و ریلی و از رادیویی تا خانگی در دسترس هستند و نشان میدهند که استاد از پرکارترینها بودهاند و رشد کَمّیِ آثارشان تضادی با رشد کیفی آنها نداشته است.
تقریباً در هر برنامه آوازی او، نکتهای هست که شنونده کارشناس را جلب میکند، حیرتی میافزاید و زبان را به تحسین برمیانگیزاند.
برای شناخت جنبههای رنگین هنر او باید چند ماه متمادی وقت گذاشت و با نگاهی تخصصی، ذهنی آشنا به گذشته و امروز هنر آوازخوانی کلاسیک و دلی سپرده به زیباشناسی ایرانی، آنها را شنید و به ادراکی درخور، از این هنرمند بزرگ رسید.
استاد روحالله خالقی، هفتاد سال پیش، درستتر از همه دیده بود و نوشته بود: «بنان در موسیقی ما از گوهر گرانبها هم گرانبهاتر است.»/پیام ما