آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44844

تراکتورهای جان‌دیر به اینترنت مجهز شده‌اند

نوآوری‌ها در مکانیزاسیون کشاورزی/استارلینک روی تراکتورها

وسعت زمینه‌های استفاده از اینترنت در ابعاد غیرقابل تصوری گسترش یافته به‌گونه‌ای که به‌طور روزانه امکانات جدیدی را به جهان معرفی می‌کند.

نوآوری‌ها در مکانیزاسیون کشاورزی/استارلینک روی تراکتورها

اخبار سبز کشاورزی؛ سیستم ماهواره‌ای استارلینک به علت توانایی در ارائه خدمات ارتباطی جهانی، اگر چه امکان دارد به مزاق برخی از کشورها خوش نیاید، در حال یک پارچه‌سازی ارتباطات و ایجاد امکان دسترسی همگانی به خدمات اینترنتی است.

 

اگرچه کشاورزی دقیق، کشاورزی دیجیتال، استفاده از هوش مصنوعی، IoT و ارتباطات ماهواره‌ای به‌تدریج جای خود را در بخش کشاورزی باز کرده‌اند، اما هنوز اکثریتی از کشاورزان، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه و حتی پیشرفته از مزایای اینترنتی در تولید محصولات کشاورزی بی‌بهره‌اند.

در توافقی بین شرکت جان‌دیر و شرکت تولیدکننده سیستم ماهواره‌ای استارلینک مقرر گردیده تا کشاورزان مناطق روستایی بتوانند با سهولت بیشتری از اینترنت برای ماشین‌ها و تراکتورها بهره‌مند شوند.

02

با نصب بشقاب‌های استارلینک برای تراکتورهای جان‌دیر از نیمه‌دوم سال 2024، کشاورزان دارای ارتباطات ماهواره‌ای بهتری خواهند شد.

شرکت جان‌دیر در جایگاه یکی از با سابقه‌ترین شرکت‌ها در ساخت ماشین‌ها و ادوات کشاورزی است در حال به ساخت تراکتورهای اتوماتیک خودران و بدون راننده اقدام است.

قطعاً چنین تراکتورهایی نیازمند خدمات اینترنتی برای اجرای عملیات موردنظر هستند، اما اکثریتی از کشاورزان، محروم از دسترسی به این خدمات هستند که به‌عنوان مثال در کشور آمریکا که یکی از توسعه‌یافته‌ترین کشورها است، هنوز 30درصد از کشاورزان از خدمات اینترنتی محروم هستند.

در توافق منعقد شده بین جان‌دیر و اسپیس‌ایکس (Space X)، این شکاف ارتباطی در دستیابی به اینترنت برای کشاورزان پر خواهد شد. شرکت اسپیس‌ایکس پیش از این برای عرضه اینترنت پرسرعت به مناطق روستانشین آمریکا تعداد زیادی ماهواره به فضا فرستاد و هم‌اکنون درصدد است تا کشاورزان با در اختیار داشتن اینترنت ثابت و قوی، امور کشاورزی خود را به راحتی انجام دهند.

این اقدام، تکنولوژی‌هایی مانند اتوماسیون، داشتن اطلاعات و داده‌ها در زمان نیاز، برطرف کردن مشکلات احتمالی توسط خود کشاورزان و ارتباط از یک ماشین به ماشین دیگر را تسهیل کرده و به کشاورزان کمک می‌کند تا اتلاف زمان و هزینه‌ها را به حداقل برسانند. این قرارداد به اسپیس‌ایکس کمک می‌کند با استارلینک کسب درآمد بیشتری داشته باشد.

علف‌کش رباتیک لیزری

همانند سایر تکنولوژی‌های مقابله با علف‌های هرز، ربات‌هایی با قدرت لیزری بسیار بالا و با استفاده از انرژی حرارتی قدرتمند، بدون آن که به گیاه اصلی و یا خاک آسیبی وارد شود، اقدام به حذف و نابودی علف‎‌های هرز می‌نمایند. علف‌کش‌ لیزری به کشاورزان فرصت به کار بردن سموم علف‌کش کمتری را می‌دهد، ضمن آن که موجب کاهش استفاده از نیروی کار انسانی برای حذف گیاهان ناخواسته می‌گردد.

یکی دیگر از محاسن ربات‌های علف‌کش امکان پیش‌بینی هزینه‌ها، افزایش محصول و موضوع‌های دیگر است. علف‌کش‌های لیزری، آسیب‌ها و زیان‌های استفاده از سموم علف‌کش را ندارند که اکثراً موجب به خطر انداختن سلامتی انسان‌ها و محیط‌زیست می‌شوند. این وسیله بسیار موثرتر از علف‌کش‌ها بوده و به بهبود تولید محصول کمک می‌کنند.

این ربات‌ها، اتوماتیک عمل کرده و بدون چالش‌هایی است که معمولاُ در به‌کارگیری سموم علف‌کش و نیروی انسانی وجود دارد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۸۴-اسفند ۱۴۰۲
 
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای