خبر فوری
شناسه خبر: 47882

ربات علف‌کش یا علف‌کش کامپیوتری

با استفاده از یک دستگاه ربات کشاورزی ویژه، یک نفر می‌تواند در مدت یک ساعت، نیم‌هکتار مزرعه را کاملا از علف‌های هرز پاک نماید.

ربات علف‌کش یا علف‌کش کامپیوتری

اخبار سبز کشاورزی؛ شرکت «کربن روباتیک» یک دستگاه از نسل سوم رباتیک‌های خودران علف‌کش را تولید می کند که با شناسایی علف‌های هرز در مزرعه، می‌تواند آنها را با اشعه قوی لیزر به طور کامل نابود و مزرعه را از وجود علف‌های هرز پاک کند.

چالش علف‌کش‌ها

علف‌های هرز برای به دست آوردن فضا، نور آفتاب، آب و مواد غذایی موجود در خاک، رقیب گیاه اصلی هستند، ضمن آن که می‌توانند مکان مناسبی برای رشد آفات آسیب‌زننده به محصول باشند. بنابراین کنترل و مبارزه با علف‌های هرز از نکات مهم و مورد توجه کشاورزان است.

علف‌کش‌های شیمیایی اگر چه می‌توانند گیاهان مزاحم را در مزرعه از بین ببرند، اما در همان حال در صورت مصرف بی‌رویه و غیراستاندارد، موجب آلوده کردن آب‌ها و تاثیرگذاری بر سلامت خاک هستند.

البته می‌توان علف‌های هرز مزرعه را با دست از خاک بیرون کشید، اما این عمل ضمن این‌که کار ناخوشایندی است و هزینه‌های زیادی در بر دارد در سطح گسترده تقریباً غیرممکن است و کمتر کشاورزی را می‌توان یافت که هر ساله چنین کاری را انجام دهد.

اکنون یک ربات هوشمند که بدون صدمه زدن به آب و خاک قادر به کشتن علف‌های هرز است و به طور «خودران» کار می‌کند، می‌تواند به جای کارگران یا استفاده از سموم علف‌کش، مبارزه با علف‌های هرز را به اجرا درآورد.

البته چنین رباتی باید از آزمون‌های تحت شناسایی علف‌های هرز در شرایط مختلف و اقلیم‌های مختلف در انواع کشت و زرع‌ها در اراضی پست و بلند نمره قبولی بگیرد.

چگونگی عملکرد ربات

این ربات به شکل یک مکعب روی چهار چرخ در بین ردیف‌های محصول حرکت می‌کند و با 12 دوربین از زمین کشتزار تصویربرداری می‌نماید.

یک کامپیوتر علف‌های هرز را شناسایی و با لیزرهای اکسید کربن که روی آنها متمرکز می‌کند، علف‌های هرز را می‌کُشد.

این علف‌کش‌‎ خودران می‌تواند در هر ساعت 100 هزار علف هرز را نابود کرده و در طول روز بین پنج تا هشت هکتار از مزرعه را از علف‌های هرز پاک کند.

تنها مشکل این ربات، قیمت گران آن است که تهیه کردن آن از عهده هر کشاورزی ساخته نیست. اگر چه چنین قیمت‌های بالایی برای ادوات پیشرفته کشاورزی دور از ذهن نیست، اما به نظر می‌رسد تا رسیدن به تولید انبوه و تعدیل قیمت تا اندازه توانایی کشاورزان برای خرید چنین دستگاهی باید در انتظار بود.

رضایت مشتریان

کشاورزانی که با شریک شدن در خرید چنین دستگاهی امکان استفاده از آن را یافته‌اند، از عملکرد آن بسیار رضایت دارند. یکی از کشاورزان استفاده‌کننده از علف‌کش خودران معتقد است، این دستگاه یکی از نوآورانه‌ترین و ارزشمندترین تکنولوژی‌هایی است که تاکنون در عرصه کشاورزی دیده شده است.

انتظار داریم که این ربات‌ها به شکل روزانه مورد استفاده قرار گیرند، چرا که بسیار موثر بوده و کشاورزان را از استفاده سموم علف‌کش و هزینه بالای دستمزد کارگران رها می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای