آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44080

تاخیر 4 ماهه در تحویل نهاده‌های مرغداران

نهاده‌های خریداری شده توسط بسیاری از واحدهای مرغداران با وجود گذشت 3 تا ۴ ماه هنوز برای آنان ارسال نشده است.

تاخیر 4 ماهه در تحویل نهاده‌های مرغداران

اخبار سبز کشاورزی؛ حدود 3 تا 4 ماه است که مرغداران با وجود خرید نهاده از سامانه بازارگاه هنوز دان مورد نیاز خود را تحویل نگرفته‌اند؛ این در حالی است که یکی از مشکلات اساسی مرغداران کشور کمبود شدید نقدینگی است.

تولید در کشور برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد

مرغدار برای خرید نهاده دولتی سرمایه خود را مصرف می‌کند، اما در نهایت مجبور می‌شود این محصولات را به چندین برابر قیمت و از بازار آزاد خریداری کند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با بخشی از ارز تخصیصی واردات چای دبش بسیاری از مشکلات تولیدکنندگان به ویژه صنعت طیور مرتفع می‌شد، اما به دلیل عدم نظارت بانک مرکزی و دیگر نهادها، تولید در کشور برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد و مرغداران پس از فروش تولیدات خود بدهکار هم می‌شوند.

بر اساس آمار گمرک، هم‌اکنون 75 درصد نیاز بازار مصرف از طریق واردات و 25 درصد آن از طریق تولید داخل نهاده‌های دامی صورت می‌گیرد، این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی به دنبال خودکفایی 50 درصدی در این امر است.

نهاده دامی به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیر‌گذار در قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر و سایر لبنیات محسوب می‌شود که هر گونه نوسان و کمبود آن بازار را دچار اختلال می‌کند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای