خبر فوری
شناسه خبر: 47590

نمودی دیگر از بلوغ و شکوفایی آیفارم

​در رویدادی کم‌سابقه قرار است مراسمی در معرفی نهال گواهی شده در هنگام برپایی آیفارم، در این نمایشگاه برگزار شود.

نمودی دیگر از بلوغ و شکوفایی آیفارم

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ این رویداد از جانب معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برگزار می‌شود و هدف آن شناساندن ویژگی‌ها و امتیازهای نهال گواهی شده است.

کارشناسان می‌گویند نهال گواهی شده از آن زمان مورد توجه قرار گرفت که از ابتدای سال ۱۳۹۰ نگاه فناورانه‌ای به تولید نهال و بهبود کیفیت آن مبذول شد.

در واقع نهال گواهی شده نهالی است سالم، اصیل و استاندارد که نسبت به سایر نهال‌ها زودتر اقتصادی می‌شود و به حد نهایی ثمردهی اقتصادی زودتر دست پیدا می‌کند، عاری از ویروس و محصولش یک دست است و افزایش بهره‌وری در مورد آن ملموس و مشهود است.

بنابراین طبیعی است که درمورد نهال‌های گواهی شده افزایش محصول به‌طور ملموس روی دهد.

این نهال در باغ‌های مادری کشت بافت گیاهی به‌عمل می‌آید و زنجیره تولید نهال‌های گواهی شده شکل می‌گیرد. درباره کشت بافت گیاهی باید گفته شود که این روش یکی از روش‌های فناورانه و کشورمان از این حیث پیشرفته است، منابع نرم‌افزاری و انسانی به خوبی این روش را انجام و نهال‌های گواهی شده را پرورش می‌دهند.

۷۰ واحد کشت بافت فناورانه در کشور مشغول فعالیت هستند

گفتنی است که هم اکنون ۷۰ مجموعه کشت بافت گیاهی دارای مجوز فعال هستند و علاوه‌بر آن ۱۵ واحد باغ مادری نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند که در حال بهره‌برداری یا در شرف رسیدن به مرحله بهره‌برداری هستند.

با همه ویژگی‌ها و ثمرات قابل توجهی که استفاده از نهال گواهی شده برای باغداران و باغبانی کشورمان دارد، اما مجموعه فعالیت‌های انجام شده برای تولید و توسعه تولید نهال گواهی شده منعکس نشده و درباره آن اطلاع رسانی لازم صورت نگرفته است.

روشن است که این بی‌توجهی باید پایان پذیرد و مجموعه فعالیت‌های انجام شده در این خصوص باید دیده شود.

علاوه‌بر این می‌باید فرصت استفاده از نهال گواهی شده به باغداران معرفی شود. در کنار باغداران که مصرف‌کننده اصلی و نهایی نهال گواهی شده هستند مسئولان، مدیران، دست‌اندرکاران، متخصصان، کارشناسان و اعضای نهادهای صنفی کشاورزی هم باید با نهال‌های گواهی شده، خصوصیات و تاثیرهای آن آشنا شوند تا استفاده از این گونه نهال گسترش یابد.

 کمتر از یک درصد نهال‌های تولیدی در کشور گواهی شده هستند

جای تعجب است که از ۶۸ میلیون اصل نهال تولیدی سالانه در ایران کمتر از یک درصد آن گواهی شده است.

این عدم توسعه تولید از آن از آن روست که هنوز باغداران و بهره‌برداران ذی‌ربط با نهال‌های گواهی شده و خصوصیت‌های آن به میزانی که باید، آشنا نشده‌اند و باید آگاهی رسانی عمومی در این زمینه بیشتر شود.

دلیل دیگری که در این باره بیان می‌شود قیمت بیشتر نهال گواهی شده است که اگر برای باغداران توضیح داده شود این هزینه بیشتر در واقع نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت است و در سال‌های ثمردهی نهال و درخت، این سرمایه‌گذاری به‌وسیله بهبود کیفیت و افزایش بار درخت و قیمت بهتر محصول، مستهلک می‌شود، احتمالا باغداران توجه و رغبت بیشتری به استفاده از نهال گواهی شده پیدا می‌کنند.

از گذشته تاکنون معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی علاقه‌مند بود که نمایشگاه‌های کشاورزی و در راس آن آیفارم که به‌طور تخصصی به بخش باغبانی می‌پردازد، به نخستین حلقه باغبانی که نهال است توجه ویژه‌ای مبذول دارند، این توجه ویژه اکنون با همت همکاران این معاونت به وقوع پیوسته و آیفارم، آن را ظرفیتی برای معرفی و شناساندن نهال های گواهی شده ارزیابی شده است.

به همین دلیل مقرر است رویداد نهال گواهی شده در درون این نمایشگاه برگزار شود. این رویداد نخستین تبلیغ برای نهال‌های گواهی شده و اولین‌بار است که در درون آیفارم رویدادی دیگر برپا می‌شود و هدف شناساندن یک محصول دیگر را دنبال می‌کند.

برای این اقدام البته نهادهایی دیگر هم با معاونت باغبانی همکاری کرده‌اند مانند پژوهشگاه بیوتکنولوژی، اتحادیه سراسری باغداران، صندوق توسعه و حمایت از نهال، سازمان حفظ نباتات و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی. دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد بر این باورند که در آینده اثرات حمایت از نهال گواهی شده و ترویج آن مشاهده خواهد شد؛ چراکه هم‌اکنون ۶۳۰ نهالستان در کشور، در آنها نهال گواهی شده تولید می‌شود و قرار است در iFarm  این امکانات و ثمرات بهره‌برداری از نهال‌‌های گواهی شده تبلیغ و درباره آن اطلاع‌رسانی شود.

برگزاری این رویداد منحصربه‌فرد و مهم در آیفارم، نشان‌دهنده اعتمادی است که نهادهای دست‌اندرکار و دولت به این نمایشگاه داشته و دارند.

در واقع این نمایشگاه به بلوغ و توانایی‌هایی دست یافته که اکنون می‌تواند به‌عنوان کانون توجه و مرجع مورد توجه قرار گیرد و همگان را از تحولات و دستاوردهایی که در بخش‌های مختلف کشاورزی کشور روی می‌دهد، آگاه کند.

نمودی-دیگر-از-بلوغ-و-شکوفایی-آیفارم

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای