آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45416

درباره تاریخ مصرف و انقضای برنج چه می‌دانید؟

انواع مختلفی برنج،‌ مانند برنج سفید، قهوه‌ای، باسماتی، وحشی، یاسمین و ... وجود دارد که هر فرد یا خانواده‌ای بنا بر سلیقه و ذائقه خود از آن‌ها استفاده ‌کند اما در این میان لازم است که به چگونگی نگهداری برنج نیز توجه داشته باشیم. در این مطلب، شرح داده می‌شود که چگونه برنج خشک یا پخته شده، می‌تواند مفید یا مضر باشد.

درباره تاریخ مصرف و انقضای برنج چه  می‌دانید؟

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ تاریخ مصرف یک برنج خشک به نوع آن بستگی دارد. اگر چه انواع زیادی از برنج در دسترس وجود دارد، اما تفاوت اصلی بین برنج‌های سفید و قهوه‌ای است. برنج‌های قهوه‌ای به دلیل آسیاب و سفید نشدن، مقدار بیشتری مواد چربی در لایه بیرونی خود دارند، بنابراین ممکن است خیلی زودتر از برنج سفید، فاسد و بدمزه شوند.

از آنجایی که هر دو نوع این برنج‌ها تا زمان خشکی کامل قابل نگهداری هستند، بنابراین می‌توان آن‌ها را در درجه حرارت معمولی تا مدت زیادی نگهداری کرد. زمان نگهداری برنج سفید تا دو سال و زمان نگهداری برنج قهوه‌ای، 3 تا 6 ماه پس از برداشت است. توجه داشته باشیم که قرار دادن برنج‌ها در داخل یخچال و یا فریزر می‌تواند این زمان را افزایش دهد.

تاریخ انقضاء

هر غذایی دارای یک تاریخ انقضا است که نشان‌دهنده بهترین زمان مصرف آن‌ است. امکان دارد که بتوان پس از آن تاریخ نیز آن‌ها را مصرف نمود، اما به شرطی که علائم فساد روی بسته‌بندی یا در داخل آن‌ها دیده نشود. تشخیص این که چه زمانی برنج خشک دیگر قابل استفاده نیست، چندان کار آسانیست. بسته‌بندی یا جعبه را برای یافتن علائمی نظیر وجود حفره یا فرورفتگی، حشرات، رطوبت و ... بررسی کنید؛ چرا که هر یک از آنها می‌تواند موجب رشد قارچ‌ها و کپک‌ها در برنج شود. در مورد برنج‌های قهوه‌ای امکان دارد به نشانه‌هایی مانند تغییر رنگ، پوسیدگی، بوی بد یا روغنی شدن، برخورد نماییم.

چنانچه بخواهیم طول عمر و کیفیت برنج‌ها را افزایش دهیم باید آن‌ها را در مکانی خشک نگهداری کرد. نگهداری در کشوها و یا کمدهای آشپزخانه یا در محلی بدون هوا که رطوبت و حشرات به آن دسترسی نداشته باشند به طول عمر آن می‌افزاید.

نگهداری و انقضای برنج پخته شده

برخلاف برنج خشک، طول عمر برنج‌های پخته شده، برای تمام برنج‌ها یکسان است. برای آن که یک برنج پخته شده، عطر، طعم و کیفیت خود را حفظ نماید، حداکثر می‌توان بین 3 تا 4 روز و تا یک هفته آن را در یخچال نگهداری نمود. اما برنج فریز شده را تا 8 ماه می‌توان نگه داشت.

برای تشخیص پایان یافتن زمان مصرف یک برنج پخته شده دو روش وجود دارد. روش اول بو کردن آن است. معمولا برنج تازه پخته شده تقریبا بوی خاصی ندارد، اما برنجی که زمان مصرف آن پایان رسیده بویی نامطبوع دارد.

روش دوم نگاه دقیق به بافت آن است؛ برنج تازه حجیم و بادکرده است در صورتی که برنج غیرقابل مصرف، لاغر و چسبناک است. کنترل و بررسی برنج پخته شده برای وجود احتمالی قارچ‌هایی است که به صورت لکه‌های سبز، آبی و سیاه دیده می‌شوند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید از مصرف آن امتناع کرد.

خطرات مصرف برنج فاسد

برنج‌های تاریخ گذشته اغلب آلوده به قارچ یا کپک هستند که می‌توانند عاملی برای تولید مایکوتوکسین‌ها و سمی شدن غذا گردند. خوردن مایکوتوکسین‌ها می‌تواند به عوارضی مانند تهوع و استفراغ، شکم‌درد، تشنج، کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن و حتی سرطان بینجامد. علاوه بر آن، آلوده بودن برنج به کپک‌ها در برنج‌های خشک به کاهش کیفیت غذایی آن‌ها منتهی می‌شود. به خاطر داشته باشیم اگر برنج به خوبی پخته نشده باشد، می‌تواند موجب افزایش خطر آلوده شدن به «باسیلوس سرئوس» گردد که اغلب باعث اسهال، استفراغ و شکم‌درد می‌شود. این باکتری می‌تواند حتی در برنجی که پخته شده به حیات خود ادامه دهد. بنابراین، چنانچه برنج پخته شده پس از دو ساعت داخل یخچال قرار داده نشود یا منجمد نشود؛ می‌تواند موجب رشد باکتری و سمی شدن آن گردد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای