آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46402

گیاه کاوا چیست و آیا مصرف آن خطر دارد؟

کاوا یا کاوا کاوا، درختچه ای از خانواده فلفل است. کاوا که با نام علمی Piper methysticum شناخته می شود، هزاران سال است که در مناطق میکرونزی، پلی نزی و ملانزیا رشد می کند؛ به عنوان شل کننده عضلات و برای کمک به تسکین درد و اضطراب استفاده می شود.

گیاه کاوا چیست و آیا مصرف آن خطر دارد؟

اخبار سبز کشاورزی؛ از لحاظ تاریخی، کاوا نقش حیاتی در فرهنگ‌های اقیانوس آرام ایفا کرده است و نوشیدنی آن برای بزرگداشت رویدادهای مهمی مانند عروسی، تشییع جنازه و تولد یک کودک استفاده می شود.

امروزه، به طور یکپارچه به شیوه های مصرف مدرن در این فرهنگ ها تبدیل شده است که اغلب به عنوان یک نوشیدنی قبل از غذا از آن استفاده می شود. محبوبیت آن اکنون در ایالات متحده افزایش یافته است، جایی که به عنوان یک نوشیدنی تفریحی و یک مکمل غذایی مصرف می شود.

در حالی که اغلب به دلیل مزایای سلامتی آن تبلیغ می شود، کاوا به دلیل عوارض و خطرات جانبی مورد بحث باقی می ماند.

اثرات کاوا در بدن

محققان در حال حاضر در حال بررسی دو دسته اولیه از ترکیبات موجود در کاوا برای اثرات بالقوه آنها بر سلامت هستند: کاوالاکتون ها و فلاوکاوین ها. کاوالاکتون ها می توانند اثراتی مشابه الکل مانند آرامش، پرحرفی و سرخوشی ایجاد کنند.

مطالعات انجام شده در حیوانات و آزمایشگاه ها نشان داده است که کاوا دارای خواص آرام بخش، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است.

نمونه هایی از اثرات مورد مطالعه این ترکیبات کاوا عبارتند از: 

- کاهش زمان به خواب رفتن 

- طولانی شدن مدت مراحل غیر REM (حرکت غیر سریع چشم) یا خواب عمیق

- بالقوه مهار فعالیت تومور

- بالقوه محدود کردن تولید مواد التهابی در بدن شما

- فعال کردن بالقوه مسیری که در دفاع در برابر استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن شما) نقش دارد.

مزایای بالقوه کاوا

مطالعات انسانی مزایای بالقوه کاوا را برای سلامتی روشن کرده است. با این حال، بسیار مهم است که بدانیم دامنه تحقیقات مربوط به انسان در حال حاضر محدود است و نتایج متفاوتی به همراه داشته است. همچنین مهم است که خطرات مرتبط با کاوا را بشناسید، که در بخش بعدی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در یک بررسی انجام شده در سال 2020، محققان بررسی کردند که آیا کاوا می تواند به اضطراب کمک کند یا خیر. آنها هفت مطالعه را بررسی کردند و متوجه شدند که سه مورد پیشنهادی کاوا مفیدتر از دارونما است.

جالب توجه است که به نظر می رسید کاوا برای کاهش اضطراب هم در افراد جوان و هم در شرکت کنندگان زن مفید است. محققان خاطرنشان کردند که اگرچه کاوا ممکن است برای اضطراب کوتاه‌مدت تسکین دهد، اما نسبت به استفاده از آن برای مدیریت طولانی‌مدت اضطراب هشدار دادند. استفاده طولانی مدت، بیش از هشت هفته، به طور بالقوه می تواند منجر به سمیت کبدی شود.

در یک مطالعه جدیدتر از سال 2020 که 16 هفته به طول انجامید، محققان کاوا را با دارونما در 171 فرد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD) مقایسه کردند. آنها دریافتند که 17.4 درصد از افرادی که کاوا مصرف می کردند در حال بهبودی بودند، در حالی که این میزان در گروه دارونما 23.8 درصد بود. محققان به این نتیجه رسیدند که به نظر نمی رسد کاوا به درمان اختلال اضطراب فراگیر کمک کند.

کاوا به دلیل فواید احتمالی آن در درمان بی خوابی مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، طبق یک بررسی از سال 2023، دستورالعمل‌های بالینی استفاده از کاوا و برخی درمان‌های طبیعی دیگر را برای بی‌خوابی توصیه نمی‌کنند. شواهد قوی کافی برای اثربخشی و ایمنی آنها وجود ندارد

کاوا در تحقیقات سرطان مورد بررسی قرار گرفته است، اما فقط در لوله‌های آزمایش و حیوانات و نه انسان‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است.1 علاوه بر این، تحقیقات روی کاوا به دلیل خطر مرتبط با کبد محدود است. به گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، شواهد کافی برای حمایت از اثربخشی آن برای سایر شرایط وجود دارد.

عوارض جانبی کاوا

عوارض جانبی رایج کاوا عبارتند از:

- ناراحتی معده

- اسهال

- سردرد

- سرگیجه

- خواب آلودگی

- افسردگی

- خشکی یا پوسته پوسته شدن لب

- کاوا همچنین ممکن است بر توانایی فرد در رانندگی یا کار با ماشین آلات تأثیر بگذارد.

آیا کاوا برای استفاده ایمن است؟

استفاده طولانی مدت از دوزهای بالای کاوا ممکن است منجر به یک بیماری پوستی به نام درموپاتی کاوا شود که با خشکی پوست یا پوسته پوسته شدن و تغییر رنگ زرد مشخص می شود.

مصرف زیاد نوشیدنی های کاوا، همانطور که در گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال 2016 مشخص شده است، می تواند منجر به عوارض جانبی مختلفی مانند بثورات پوستی، کاهش وزن، حالت تهوع، از دست دادن اشتها و سوء هاضمه شود. علاوه بر این، افراد ممکن است علائمی مانند درد و قرمزی چشم، کاهش میل جنسی و سلامت کلی ضعیف را به دلیل مصرف بیش از حد کاوا تجربه کنند.

استفاده از کاوا همچنین با آسیب کبدی همراه بوده است که علت دقیق و فراوانی آن نامشخص است. برخی از طرفداران کاوا در مورد این گزارش ها تردیدهایی را مطرح کرده اند.

در نتیجه، چندین کشور، از جمله آلمان، سوئیس، فرانسه، کانادا، و بریتانیای کبیر، استفاده از آن را ممنوع یا محدود کرده‌اند. افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی یا در معرض خطر آسیب کبدی باید از کاوا اجتناب کنند.

کاوا در ایالات متحده قانونی است، اما سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به مصرف کنندگان در مورد آسیب های کبدی بالقوه مرتبط با محصولات حاوی کاوا هشدار داده است. با ترکیبات مضر خاصی به نام pyrones.

در حالی که WHO پیشنهاد می‌کند که نوشیدنی‌های کاوا ممکن است با خطرات نسبتاً کمی برای سلامتی مصرف شوند، تحقیقات بیشتری برای اثبات ایمنی آنها مورد نیاز است. این شامل بررسی انواع مختلف کاوا، روش های آماده سازی، ترکیب نوشیدنی و تعیین سطوح مصرف ایمن است.

احتمال سوء استفاده از کاوا نسبتا کم است، اما ممکن است.

تداخلات دارویی

کاوا می تواند با مواد و داروها تداخل داشته باشد زیرا بر سیستم عصبی و عملکرد کبد تأثیر می گذارد. مهم است که قبل از استفاده از کاوا با دکتر خود مشورت کنید، به خصوص اگر دارویی مصرف می کنید یا قصد دارید درمان دارویی را شروع کنید.

چگونگی استفاده از کاوا

نوشیدنی‌های سنتی کاوا معمولاً از آسیاب ریشه کاوا خشک شده در پودر ساخته می‌شوند و با آب دمای محیط یا شیر نارگیل مخلوط می‌شوند و سپس از طریق یک پارچه فیلتر می‌شوند.

مکمل های کاوا که شامل کپسول و قرص است؛ دوز معمول توصیه شده روزانه آن، یک تا سه کپسول با دوز روزانه 60 تا 250 میلی گرم (میلی گرم) کاوالاکتون برای 1 تا 2 ماه است.

مهم است که مکمل های کاوا را در نظر بگیرید. مکمل های تهیه شده با عصاره اتانولی یا به شکل تنتور الکلی به دلیل برهمکنش های بالقوه مرتبط با کبد بین کاوا و اتانول مشکوک دیده می شوند.

همیشه قبل از مصرف کاوا یا هر مکمل جدید با دکتر خود مشورت کنید و دستورالعمل های استفاده را همانطور که روی برچسب محصول ذکر شده است یا طبق دستور ارائه دهنده خود دنبال کنید. هنگام انتخاب مکمل کاوا، به سراغ برندهای مورد اعتمادی بروید که محصولاتشان توسط آزمایشگاه های مستقل تست شده اند تا از کیفیت و خلوص اطمینان حاصل کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای