خبر فوری
شناسه خبر: 47928

ارتباط استفاده از تکنولوژی با سلامت روان در کودکان

یک مطالعه اخیر نشان می دهد که افزایش زمان صفحه نمایش با سطوح بالاتر افسردگی، اضطراب و مشکلات توجه در بین کودکان 9 و 10 ساله مرتبط است.

ارتباط استفاده از تکنولوژی با سلامت روان در کودکان

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از Neurosciencenews؛ به نظر می رسد استفاده از صفحه نمایش فعالیت های مفیدی مانند ورزش و تعاملات حضوری را جایگزین می کند و به طور بالقوه علائم سلامت روان را تقویت می کند. جالب توجه است که تأثیر زمان تماشای صفحه در بین نژادهای مختلف، متفاوت بود. به طوری که نوجوانان سفیدپوست ارتباط قوی‌تری بین استفاده از صفحه نمایش و علائم سلامت روان نسبت به همسالان سیاه‌پوست یا آسیایی خود نشان دادند.

حقایق مهم و کلیدی

  • زمان بیشتر نمایشگر با افسردگی، اضطراب و علائم توجه مرتبط است.

  • چت تصویری، پیامک و بازی بیشتر با علائم افسردگی مرتبط بودند.

  • تفاوت‌های نژادی نشان می‌دهد که تأثیرات زمان نمایش بر اساس بافت اجتماعی متفاوت است.

 

بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه سانفرانسیسکو انجام شده است که یکی از اولین بررسی‌های بلندمدت به این مشکل است، گذراندن زمان بیشتر روی صفحه‌نمایش، احتمال بروز علائم بیماری روانی در کودکان 9 و 10 ساله را افزایش می‌دهد.

این مطالعه گروه متنوعی از کودکان را از سراسر کشور به مدت دو سال مورد بررسی قرار داد و نشان داد که زمان بیشتر از صفحه نمایش با علائم شدیدتر افسردگی، اضطراب، بی توجهی و پرخاشگری مرتبط است.

اثرات کوچک اما ثابت بود

زمان تماشای صفحه ارتباط نزدیکی با علائم افسردگی، و تا حدی کمتر با علائم رفتاری، جسمی و نقص توجه یا بیش فعالی داشت. فعالیت هایی که به شدت با علائم افسردگی مرتبط بود، چت ویدیویی، پیامک، تماشای فیلم و بازی های ویدیویی بود.

جیسون ناگاتا، سرپرست تیم تحقیق، استادیار بخش نوجوانان و جوانان بیمارستان کودکان UCSF Benioff گفت: استفاده از صفحه نمایش ممکن است جایگزین زمان صرف شده برای فعالیت بدنی، خواب، معاشرت شخصی و سایر رفتارهایی شود که افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد.

اثرات استفاده از صفحه نمایش بر اساس نژاد، متفاوت است

نوجوانان سفیدپوست در مقایسه با نوجوانان سیاه‌پوست ارتباط قوی‌تری بین زمان تماشای صفحه نمایش و علائم افسردگی، کمبود توجه/بیش فعالی و نافرمانی مخالف داشتند. آنها همچنین در مقایسه با همسالان آسیایی ارتباط قوی تری بین زمان نمایش صفحه و علائم افسردگی داشتند. هیچ تفاوتی از نظر جنسیت وجود نداشت.

تقریباً نیمی از 9538 شرکت‌کننده در مطالعه سفیدپوست نبودند و حدود نیمی از آنها زن بودند.

ناگاتا گفت: «برای نوجوانان اقلیت، صفحه‌نمایش و رسانه‌های اجتماعی ممکن است نقش متفاوتی داشته باشند و به عنوان پلتفرم‌های مهمی برای ارتباط با همسالانی که پیش‌زمینه‌ها و تجربیات مشابهی دارند، عمل کنند.»

وی افزود: «فناوری ممکن است به جای جابجایی روابط حضوری، به آنها کمک کند تا شبکه‌های پشتیبانی خود را فراتر از آنچه در محیط نزدیکشان در دسترس است گسترش دهند.»

ارتباط استفاده از تکنولوژی با سلامت روان در کودکان2

نگرانی در مورد سلامت روان نوجوانان در سال های اخیر افزایش یافته است، زیرا استفاده از صفحه نمایش آنها افزایش یافته است. امروزه نوجوانان نسبت به 20 سال قبل 50 درصد بیشتر احتمال دارد که یک دوره افسردگی اساسی را تجربه کنند و 30 درصد بیشتر احتمال دارد که دست به خودکشی بزنند.

میانگین زمان صرف شده در هر روز روی صفحه نمایش به دلایل غیرآموزشی اکنون 5.5 ساعت برای نوجوانان و 8.5 ساعت برای نوجوانان است.

ناگاتا گفت والدین می توانند نقش اساسی در کمک به کاهش اثرات منفی زمان بیش از حد صفحه نمایش داشته باشند.

ناگاتا گفت: «آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کند یک برنامه استفاده از رسانه‌های خانوادگی ایجاد کنید که نیازهای منحصر به فرد هر کودک را در نظر بگیرد.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای