خبر فوری
شناسه خبر: 47332

شاید مسیر رو به صعود کشاورزی حفاظتی

استقلال کشور همواره در گرو امنیت غذایی و بهره‌گیری از توان کارشناسان و مدیران توانمند کشاورزی برای تامین غذا، شغل و سلامت مردم جامعه و... است.

شاید مسیر رو به صعود کشاورزی حفاظتی

اخبار سبز کشاورزی؛ استقلال کشور همواره در گرو امنیت غذایی و بهره‌گیری از توان کارشناسان و مدیران توانمند کشاورزی برای تامین غذا، شغل و سلامت مردم جامعه، حمایت جدی و به‌موقع از سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و بهره‌برداران کشاورزی است. موضوعی که وزارت جهادکشاورزی از آن غفلت کرده در حالی که این امر تنها با توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها ممکن می‌شود.

زیرساخت‌ها با بررسی نقشه خاک، تغذیه مناسب و بهینه خاک، تناسب اراضی، مصرف به اندازه و مناسب آب، استفاده از نهاده‌های با کیفیت کشاورزی و متناسب با اقلیم‌های کشور و درنهایت کشاورزی حفاظتی با به‌کارگیری ادوات مناسب و ترویج آن عملیاتی می‌شود.

 متاسفانه در وزارت کشاورزی از «کشاورزی حفاظتی» فقط یک نام، ردیف بودجه و اندکی اعتبار وجود دارد، زیرا با دو دهه فعالیت این بخش در وزارتخانه، کمتر از 5درصد اراضی زراعی کشور تحت پوشش آن قرار دارد.

براساس آمار سال 1393، 955 هزار هکتار(آمار جدیدی ارائه نشده است) کشاورزی حفاظتی انجام شده است؛ اما آمار انتزاعی که وزارتخانه متعهد شده بود باید عملیات کشاورزی حفاظتی در سطح سه میلیون هکتار در سال 96 صورت گیرد، متاسفانه رنگ واقعیت به خود ندید.

اینک که دنیا از کشاورزی حفاظتی استقبال دوچندان کرده و در ایران نیز استادان دانشگاه، مدرسان و مروجان وجود توانمندی دارد، باید بدنه وزارت جهادکشاورزی با این امر پذیرفته شده جهانی همراه شود و با فرهنگ‌سازی و ترویج کشاورزی حفاظتی و اعزام دانش‌آموختگان مرتبط به روستاها به جای پشت میزنشینی، علاوه‌بر جلوگیری از فرسایش خاک و لایه‌های زنده آن، تا 25درصد از مصرف یا هدررفت آب و همچنین تبخیر آب جلوگیری کند.

در این مسیر، امتیازات بدیهی همچون کاهش تردد چندباره تراکتور و ادوات در زمین، ضمن کاهش چندباره کوبش توسط تراکتور و ادوات در زمین، علاوه‌بر کاهش استهلاک ماشین‌آلات و کاهش وابستگی، تا 80درصد موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود.

یکی از مشکلات عظیم کشاورزی ایران کاهش میکروارگانیسم‌های مفید خاک است که کشاورزی حفاظتی این میکروارگانیسم‌ها و محیط‌زیست را حفظ می‌کند تا خاک، حاصلخیزی بیشتری داشته و موجودات زنده درون خاک با فعل و انفعال خود به تغذیه خاک کمک نمایند.

خوشبختانه ماشین‌آلات و ادوات مناسبی در کشور در حال تولید است که کشاورزی حفاظتی را تقویت می‌کند. شاید دقت و توجه بیشتر کمیسیون کشاورزی به این امر و اختصاص بودجه مناسب و نصب مدیران غیرسیاسی، کارامد و پا در رکاب مزرعه، بتواند راه‌گشا باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

  • محمد اسماعیل اسدی پاسخ به نظر

    با سلام به نکات بسیار خوبی اشاره فرمودید. در جهان 205 میلیون هکتار سطوح کشاورزی حفاظتی داریم ولی متاسفانه در کشور ما و به ویژه در اراضی دیم به ویژه در لرستان هنوز بقایای گیاهی را می سوزانند و دل کسی نمی سوزد اینها فاجعه است. متاسفانه در ایران به چز در چئد استان پیشرو مثل گلستان و فارس فقط نامی از کشاورزی حفاظتی مانده است و کسی سودای پایداری سرزمین ندارد.

چندرسانه‌ای