خبر فوری
شناسه خبر: 47741

کشاورزی هوشمند همان کشاورزی حفاظتی است+ ویدئو

کشاورزی هوشمند حفاظتی کلید حل بحران غذاست، این فناوری برپایه دانش و اصول کشاورزی پایدار بنا شده و نسبت به تغییرات اقلیمی کاملا انعطاف‌پذیر است.

کشاورزی هوشمند همان کشاورزی حفاظتی است+ ویدئو

اخبار سبز کشاورزی؛ طبق گزارش منتشر شده وب‌سایت فائو (FAO) حدود 9 درصد جمعیت جهان غذای کافی ندارند. برای کنترل این بحران تا سال 2050 باید میزان تولید محصولات کشاورزی 70 درصد افزایش پیدا کند تا بتوان پاسخگوی نیاز حدود 9 میلیارد نفر بود.

اگر صنعت کشاورزی شیوه معمول فعلی را برای تولید محصول ادامه دهد، در آینده‌ای نه چندان دور به مشکل جدی تامین غذا بر خواهیم خورد.

مسئله اصلی در روش فعلی، تنها کم بودن میزان تولید نیست؛ بلکه عوامل دیگری مانند فرسایش خاک‌ها و تبدیل اراضی، کمبود آب‌شیرین، تغییرات اقلیمی، افزایش هزینه‌های سوخت و انرژی و ‌نهاده‌ها، آلودگی‌های زیست‌محیطی، کمبود زمین‌های قابل کشت و... نیز باعث ایجاد نگرانی شده‌اند.

کشاورزی هوشمند حفاظتی کلید حل این بحران است، این فناوری برپایه دانش و اصول کشاورزی پایدار بنا شده است و در نتیجه نسبت به تغییرات اقلیمی کاملا انعطاف‌پذیر است.

از طرفی در عین حال که در مصرف آب و فضای کشاورزی صرفه‌جویی می‌کند، کمیت و کیفیت محصول را افزایش خواهد داد.

عبدالعزیز آقچلی کشاورز زحمتکش اهل روستای آقچلی نگین‌شهر، شهرستان آزادشهر در استان گلستان می‌گوید: کشت مستقیم یا Direct drill کشتی است طبیعت‌محور و هوشمند که در آن بدون دستکاری مکانیکی خاک بذر در بقایای گیاهی زیر خاک می‌رود و با استفاده حداکثری از آب باران در اراضی دیم و استفاده از آب آبیاری بیشترین بهره‌وری از نهاده‌ها و همچنین منابع آب را دارند.

محمداسماعیل اسدی، پژوهشگر بین المللی کشاورزی حفاظتی، بیستمین نمایشگاه تخصصی ماشین‌های کشاورزی، ادوات و تجهیزات آبیاری، گرگان سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای