خبر فوری
شناسه خبر: 49812

​عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی؛

تعداد نمایشگاه‌های ملی باید تقلیل پیدا کند

هم زمانی یا به‌عبارت بهتر نزدیکی برگزاری نمایشگاه‌های کشاورزی، چالش بزرگی برای شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه‌ها به وجود آورده است.

تعداد نمایشگاه‌های ملی باید تقلیل پیدا کند

اخبار سبز کشاورزی؛ هم زمانی یا به‌عبارت بهتر نزدیکی برگزاری نمایشگاه‌های کشاورزی، چالش بزرگی برای شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه‌ها به وجود آورده است.

طی دو ماه گذشته سه نمایشگاه کشاورزی در مشهد (آیفارم مشهد)، تهران (ایران‌مال) و تهران (نمایشگاه جامع کشاورزی) برگزار شده است؛ حال قرار است چهارمین نمایشگاه کشاورزی این‌بار در اصفهان برگزار شود.

برخی فعالان حوزه کشاورزی ابراز عقیده می‌کنند که این همزمانی تقریبی یا برگزاری با زمان‌های نزدیک به هم باعث می‌شود تا برای مشارکت‌کنندگان و صاحبان صنعت، رغبت زیادی برای حضور در این نمایشگاه‌ها باقی نماند و به همین دلیل، نمایشگاه‌های مذکور با ظرفیت واقعی خود برگزار نشود و فعالیت نکند.

ازجمله کسانی که چنین باوری دارند و انتقاد خود را با صدای بلند مطرح می‌سازند، مهندس محمدرضا کیانی، عضو کمیسیون کشاورزی و رئیس کمیته زراعت و باغبانی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اصفهان، است که می‌گوید: هم زمانی و برگزاری با فاصله کم زمانی نمایشگاه‌های آیفارم مشهد، واردکنندگان نهاده‌ها در ایران‌مال و تولیدکنندگان نهاده‌ها در نمایشگاه بین‌المللی تهران چالش بزرگی را برای برگزاری نمایشگاه آیفارم اصفهان به وجود آورده است.

تلاش زیاد برای برپایی موفق نمایشگاه آیفارم اصفهان

وی می‌گوید: این همزمانی به‌ویژه در بخش‌های مشترکی که این نمایشگاه‌ها با هم دارند، چالش بزرگی را برای این نمایشگاه‌ها پدید آورده است؛ چراکه بخشی از همه این نمایشگاه‌ها در حوزه نهاده‌ها قرار دارد و به نظر می‌آید عدم حضور برخی شرکت‌های موثر در نمایشگاه آیفارم اصفهان- با توجه به اینکه اصفهان زمانی یکی از بهترین نمایشگاه‌های کشاورزی را برگزار می‌کرد- به جدول زمانی برگزاری این نمایشگاه‌ها مربوط باشد.

وی می‌گوید: معتقدم نمایشگاه‌ها نباید این قدر متعدد و پخش و پراکنده در درون کشور باشد. بر این پایه، یکی دو نمایشگاه برای ایران کافی است. دوستانی که نمایشگاه مشهد بودند و بلافاصله به نمایشگاه تهران رفتند، دیگر انگیزه زیادی برای حضور در آیفارم اصفهان ندارند.

وی با بیان اینکه تلاش زیادی برای برپایی هرچه موفق‌تر شدن برگزاری نمایشگاه آیفارم اصفهان شده است، گفت: وقتی یک شرکتی می‌خواهد در نمایشگاهی شرکت کند، به عواملی متعددی وابسته است که موضوع هزینه یکی از آن‌ها است که در اولویت چندم قرار دارد؛ اما موضوع مهم‌تر تولید محتوا است و اینکه شرکت مذکور برای مخاطبان و بازدیدکنندگان آن نمایشگاه واقعا چیزی برای عرضه داشته باشد و بتواند مخاطبان را جذب کند، همکاران خود را درگیر تبلیغ محتوای تولید شده بنماید و اطلاعات، محصول و یا محتوای تازه‌ای به نمایشگاه عرضه کند.

نمایشگاه‌ها باید به صورت کاملا تخصصی و حرفه‌ای برگزار شود

مهندس کیانی که خود از نمایشگاه‌های گوناگون در ایالات متحده و اروپا بازدید کرده است، ضمن بیان اینکه برپایی و اجرای یک نمایشگاه کار آسانی نیست، اضافه می‌کند: نحوه برگزاری نمایشگاه در ایران به شیوه حرفه‌ای نیست و بیشتر نمایشگاه‌هایی که در کشورمان برپا می‌شود، صورت شکلی و نه محتوایی دارد. چنانکه وقتی یک محصول در یک مدت کوتاه، بارها نمایش داده و دیده می‌شود و به صورت چرخشی تداوم پیدا می‌کند، خروجی و نتیجه چندانی ندارد. بنابراین فکر می‌کنم نمایشگاه‌ها باید به صورت کاملا تخصصی و حرفه‌ای برگزار شود.

دو نمایشگاه سالانه کشاورزی در ایران کافی است

وی می‌افزاید: با توجه به تنوع و گستردگی بسیار زیاد در بخش کشاورزی باید یک نمایشگاه در تهران و یک نمایشگاه در یکی از مراکز استان- روی هیچ استانی تاکید نمی‌کنم– برگزار شود. این مرکز استان باید با توجه به امکانات، میزان مخاطب و... انتخاب شود. همین دو نمایشگاه سالانه کشاورزی در ایران کافی است و باید برگزاری این دو نمایشگاه جای همه نمایشگاه‌های متفرق و گوناگون کشاورزی را در کشورمان بگیرند و همه موضوع‌هایی که به کشاورزی و سخت‌افزار و نهاده‌های آن مربوط است را پوشش دهد.

مهندس کیانی تقلیل دادن همه نمایشگاه‌های کشاورزی به دو نمایشگاه سالانه در ایران را منطبق با منافع برگزارکنندگان، مخاطبان، بازدیدکنندگان و غرفه‌داران می‌داند و اضافه می‌کند: وقتی هر یک از بخش‌های کشاورزی مطرح می‌شود، موضوع زنجیره ارزش مطرح است که زنجیره تولید بازار، فروش در همین زنجیره ارزش قرار دارد و تمام مواردی مانند دانش فنی، فناوری، ادوات، نهاده‌ها و... یک بسته در درون این زنجیره ارزش است.

در مورد گلخانه‌ها نیز هوشمندسازی، نهاده‌ها، گلخانه‌سازی و... هم یک بسته در درون موضوع گلخانه است. این کارشناس کشاورزی بررسی و ارزیابی اینکه چه موضوع‌ها همراه با چه رویکردهایی باید در یک نمایشگاه مطرح و عرضه شود وظیفه مشترک سازمان توسعه تجارت و وزارت جهادکشاورزی می‌داند و تاکید می‌کند: در همه کشورهای پیشرفته نمایشگاه‌ها به صورت هر شش ماه یک بار، سالی یک بار یا حتی به صورت دوسالانه برپا می‌شود و مقامات دست‌اندرکار در ایران باید یک بار و برای همیشه به موضوع متفرق بودن نمایشگاه‌ها در ایران پایان دهند.

این عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اصفهان توضیح می‌دهد که برای افزایش جذابیت آیفارم اصفهان از فعالان و نمایندگان سفارتخانه کشورهای مختلف ازجمله روسیه که همکاری گسترده‌ای با کشورمان دارد، عراق، افغانستان، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، ترکیه و... دعوت شده، پنل‌ها و نشست‌های تخصصی متعددی پیش‌بینی شده و تمهیدات مناسب دیگر اندیشیده شده است، اما کیانی اضافه می‌کند، با این همه نتوانستیم فضای نمایشگاه اصفهان را که فضایی بزرگ است، تکمیل کنیم؛ چراکه بسیاری از شرکت‌های دست‌اندرکار تولید نهاده‌ها که بخش بزرگی از فعالان حوزه کشاورزی را تشکیل می‌دهند، به خاطر حضور در نمایشگاه‌های اخیر در مشهد و تهران، علاقه‌ای به حضور در نمایشگاه اصفهان نداشتند.

نمایشگاه‌های استانی سبب برگزاری خوب نمایشگاه‌های ملی خواهد شد

کیانی این نکته را هم اضافه می‌کند که پیشنهادش اصلا به معنا جمع شدن نمایشگاه‌های استانی نیست. او توضیح می‌دهد که موضوع نمایشگاه‌های استانی که با توجه به ظرفیت، موقعیت و نیازهای استانی برنامه‌ریزی می‌شود، از نمایشگاه‌های ملی جدا است و منظور من فقط برگزاری نمایشگاه‌های ملی است حتی در درون استان ممکن است نمایشگاه شهرستانی هم برپا شود و آن متناسب با ظرفیت هر منطقه است. آنچه من اکنون می‌گویم درباره برپایی نمایشگاه‌های ملی است و نباید با برپایی نمایشگاه‌های استانی و شهرستانی هیچ مخالفتی ابراز کرد، چراکه اگر نمایشگاه‌های استانی برپایی خوبی داشته باشد، سبب برگزاری خوب نمایشگاه‌های ملی خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای