مدیر تولید و بازارگانی شرکت زربرج در گفتوگو با اخبار سبز کشاورزی:
برای توسعه صادرات به آیفارم آمدهایم
مدیر تولید و بازارگانی شرکت زربرج هدف اصلی از حضور در نمایشگاه آیفارم را شناخت بازارهای صادراتی، معرفی محصول زعفران به تجار و توسعه صادرات میداند

اخبار سبز کشاورزی؛ نمایشگاه آیفارم اصفهان فقط برای فعالان عرضههای کشاورزی و گلخانه جذابیت نداشته است، از مدتها پیش، دستاندرکاران و برگزارکنندگان این نمایشگاه توجه خود را به صادرات محصولات کشاورزی و بالاخص محصولات باغی و گلخانهای معطوف کرده و پاویونی را در این باره در این نمایشگاه ایجاد نمودهاند.
دومین نمایشگاه اصفهان نیز دارای این پاویون بود و برخی از شرکتکنندگان در دومین آیفارم اصفهان، فقط از حیث بازارهای صادراتی و ارتباطی با مشتریان خارجی یا صادرکنندگان حرفهای، پای به این نمایشگاه گذاشتهاند.
از جمله این مجموعهها که حضوری پررنگ در نمایشگاه مذکور داشت، شرکت زعفران زربرج بود که مجتبی حقشناس، مدیر تولید و بازرگانی این شرکت توضیح میدهد: ما در سال 1395 کشت مکانیزه گیاه زعفران را آغاز کردیم که در چهار استان این کشت مکانیزه آغاز شده و در حال حاضر در 16 استان این کشت انجام میشود.
اولین زنجیره ارزش زعفران توسط شرکت زربرج راهاندازی شد
وی با بیان اینکه اولین زنجیره ارزش زعفران توسط این مجموعه راهاندازی شده، از استقبال گسترده انجام شده از غرفه این شرکت در دومین نمایشگاه آیفارم اصفهان خبر میدهد.
وی میگوید: بخشی از کشت زعفران برای این شرکت بهصورت کشت قراردادی انجام میشود و پیش از آن، آموزش کشت زعفران به کشاورزان داده میشود.
وی تامین نهادهها ازجمله تامین پیاز زعفران را از دیگر قراردادهای منعقد شده کشاورزان معرفی میکند و میگوید: در نهایت محصول زعفران بهصورت تضمینی از کشاورز طرف قرارداد خریده میشود.
مهندس مجتبی حقشناس با بیان اینکه در گذشته فقط بهعنوان بازدیدکننده و مخاطب در نمایشگاه آیفارم چه در تهران و چه در اصفهان حضور داشته، میگوید: این اولین باری است که در نمایشگاه آیفارم شرکت میکنیم چون در گذشته فقط در نمایشگاههای تخصصی کشاورزی شرکت میکردیم.
این تولیدکننده زعفران از تعداد بازدیدکننده از نمایشگاه آیفارم اصفهان ابراز رضایت میکند و میگوید: تا امروز که دومین روز نمایشگاه سپری شده، استقبال خوبی از غرفه و محصولات ما بهعمل آمده و بسیاری از بازرگانان غیرایرانی از این غرفه دیدن کردهاند.
وی میگوید: امسال حضور در نمایشگاه آیفارم اصفهان را به حضور در نمایشگاه جامع کشاورزی تهران ترجیح دادیم؛ چراکه برآوردمان این است که در این نمایشگاه تجار قوی و معتبر حضور دارند و برای فعالیتهای صادراتی شرکت زعفران زربرج حضورو در دومین نمایشگاه آیفارم اصفهان ارجحیت دارد.
شناخت بازارهای صادراتی
حقشناس هدف اصلی از حضور در نمایشگاهها را شناخت بازارهای صادراتی، معرفی محصول زعفران به تجار معتبر و توسعه صادرات اظهار میکند و میافزاید: تاکنون برخی تاجران از غرفه ما بازدید کردهاند و ارزیابی خوبی از این حضور داریم.
وی درمورد مشکلاتی که صادرکنندگان ایرانی زعفران با آن مواجه هستند، در وهله اول مهمترین را سختگیری صادراتی در گمرک برخی کشورها معرفی میکند و میگوید: هماکنون در هندوستان 30 درصد گمرکی از زعفران ایرانی اخذ میشود، برخی کشورها مانند ایالات متحده نیز بازارشان به روی ما بسته است و نمیتوانیم بهطور مستقیم وارد بازار این کشورها شویم و زعفران را عرضه کنیم.
حقشناس اضافه میکند: درمورد کشورهایی که نمیتوانیم بهطور مستقیم وارد بازارشان میشویم، مجبور هستیم که از طریق کشور ثالث زعفرانمان را در این بازارها عرضه کنیم.
حقشناس میگوید: در این گونه موارد زعفران را به ترکیه، دوبی یا افغانستان ارسال میکنیم و از آنجا با برند این کشورها زعفران ایرانی وارد بازار کشورهای مقصد و ازجمله ایالات متحده آمریکا میشود.
وی توضیح میدهد که زعفران را بهصورت بستهبندی و نه فله به کشورهای ثالث عرضه و صادر میکند.
روال منطقی بازگشت ارز وجود دارد
او در این باره که بازگشت ارز حاصل از صادرات به داخل کشور، آیا دچار مشکلات و موانعی شده است یا خیر اظهار میکند: در این باره با هیچ مشکلی مواجه نیستم و روال منطقی بازگشت ارز وجود دارد؛ البته در مواردی که از طریق کشور سوم، زعفران وارد بازار کشور مقصد میشود مشکلاتی در زمینه دریافت و بازگشت ارز وجود دارد، ولی وقتی زعفران را بهطور مستقیم وارد بازار کشور هدف میکنیم بازگشت و دریافت ارز حاصل از صادرات دچار مشکلی نمیشود.
وی در پایان تاکید میکند که برای حضور مجدد در نمایشگاههای آیفارم علاقهمند است، مجتبی حقشناس میگوید: تصمیم داریم که باز هم در نمایشگاههای آیفارم در تهران و اصفهان حضور داشته باشیم.