مدیرعامل شرکت سیمرغ سپاهان ایرانیان:
ضرورت تسریع حرکت بخش کشاورزی به سمت گلخانه
آیفارم بهطور کلی بهعنوان نمایشگاهی که محور توجه آن گلخانه، باغبانی و صادرات محصولات گلخانهای است شناخته میشود.

اخبار سبز کشاورزی؛ آیفارم بهطور کلی بهعنوان نمایشگاهی که محور توجه آن گلخانه، باغبانی و صادرات محصولات گلخانهای است شناخته میشود. از این بابت چندان عجیب نیست اگر شرکتهای گلخانهساز یا گلخانهداران بزرگ و معظم علاقهمند به حضور در این نمایشگاه باشند؛ بههمین دلیل اگر شرکتهای بزرگ گلخانهساز سعی میکنند در تقویم فعالیتهای تبلیغی و ترویجی خود، هر سال حضور در دستکم یکی از رویداهای نمایشگاههای گلخانهداری و آیفارم را جای دهند.
بر این پایه شرکتهایی هم هستند که هر سال در دو نمایشگاه آیفارم شرکت میکنند یکی از نمایشگاه مرکزی که در شهر نمایشگاهای آفتاب برپا میشود و دیگری در یکی از مراکز استان که ممکن است اصفهان، شیراز یا مشهد باشد.
اصفهان یکی از قطبهای تولید و تجهیز گلخانه
البته از آنجا که اصفهان یکی از قطبهای تولید و تجهیز گلخانه در ابعاد گوناگون طراحی، تولید سازه و تجهیز، نصب و راهاندازی است، شرکتهای فعال در حوزه گلخانهسازی علاقهمندی بیشتری به حضور در این نمایشگاه دارند؛ مثلا شرکت سیمرغ سپاهان ایرانیان که در زمینههای طراحی، تولید، نصب و راهاندازی انواع گلخانهها فعالیت میکند، ازجمله شرکتهایی است که هم حضور در آیفارم تهران را تجربه کرده است و هم از ابتدای برپایی نمایشگاه آیفارم اصفهان در سال گذشته، در آن حضور داشته و امسال برای دومین سال پیاپی، پای به این نمایشگاه گذاشته است.
مهندس هادی حاجیهاشمی، مدیرعامل شرکت سیمرغ سپاهان ایرانیان که در این باره با خبرنگار پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی گفتگو میکند حوزه کاری و فعالیتهای این شرکت را تشریح میکند و میگوید: بیشتر از 90 درصد قطعات سازه گلخانه توسط این شرکت ساخته و مابقی آن از کشورهای مختلف وارد میشود.
وی نقطه ثقل فعالیتهای شرکت در زمینه نصب و راهاندازی سازههای گلخانه را در استان اصفهان ذکر میکند و توضیح میدهد: علاوهبر استان اصفهان، در استانهای چهارمحال و بختیاری و فارس و کشورهای ارمنستان، عمان و افغانستان هم گلخانه راهاندازی کرده یا در حال مذاکره برای راهاندازی گلخانه هستیم.
آیفارم چه در تهران و چه در مرکز استان، روند مثبتی را طی کرده است
وی از عملکرد برگزارکنندگان نمایشگاه آیفارم ابراز رضایت میکند و با بیان اینکه آیفارم چه در تهران و چه در مرکز استان، روند مثبتی را طی کرده است، میگوید: من از سایر نمایشگاههای کشاورزی هم بازدید کردهام، مثلا نمایشگاه جامع کشاورزی استان اصفهان اصلا قابل قبول نبود و در گذشته من در نمایشگاه جامع کشاورزی اصفهان که در آذر هر سال در همین محل برگزار میشود، شرکت کردم؛ ولی اصلا از نحوه برگزاری، میزان مخاطب و خدمات آن رضایت نداشتیم.
با این حال مهندس حاجی هاشمی تاکید میکند که به لحاظ آورده اقتصادی، ارتباط با مخاطبان و مشتریان و جذب همکار و مشتری جدید، نمایشگاه آیفارم اصفهان جذابیت بیشتری برای شرکت سیمرغ سپاهان ایرانیان داشته است.
این فعال در زمینه تولید، نصب و راهاندازی گلخانه، از سطح تخصصی آیفارم اصفهان به طور نسبی ابراز رضایت میکند و در این باره توضیح میدهد: باید برای بازدیدکنندگان تخصصی برنامهریزی دقیقتر صورت گیرد. مثلا امسال نمایشگاه سطح خوبی داشت چون معاونتهای تولیدات گیاهی و باغبانی استانها از این نمایشگاه بازدید و با تولیدکنندگان گفتگو کردند. اینکه تولیدکنندگان غرفهدار در آیفارم بتوانند با جامعه مدیران دولتی و نیز جامعه محققان و دانشگاهیان ارتباط بگیرند و تبادل نظر کنند، امری است که بیشتر باید بر روی آن فعالیت صورت گیرد.
لزوم حرکت کشاورزی کشور بهسوی گلخانهداری و تولید گلخانهای
مدیرعامل شرکت سیمرغ سپاهان ایرانیان با توجه به موضوع کمآبی و خشکی اقلیم ایران، حرکت بخش کشاورزی و باغبانی کشورمان بهسوی گلخانهداری و تولید گلخانهای را ضروری میداند و در این باره توضیح میدهد: صادرات محصولات گلخانه به روسیه و ترکیه آزاد شده توجه بیشتر به گلخانهسازی توصیه اقتصادی پیدا کرده است اما متاسفانه عدم وجود حمایتهای دولتی و اعطای تسهیلات مشکل بزرگی بر سر راه توسعه گلخانه است؛ چنانکه اکنون برخی پروندههای تسهیلات، حدود دو سال است که معطل مانده است.
وی با بیان اینکه تامین و راهاندازی گلخانه بدون دریافت تسهیلات هم امکانپذیر است، اضافه میکند: هم اکنون برخی مجموعهها در حال راهاندازی گلخانه بدون دریافت تسهیلات هستند.
مهندس حاجی هاشمی افزایش جهشی قیمت تمام شده محصولات کشاورزی و باغی بر سر گلخانه را رد میکند و میگوید: در محیط گلخانه وقتی محصولی مانند صیفیجات کشت میشود، عملکرد حدود ده برابر بیش از محیط باز است. یعنی فی نفسه گلخانه باعث افزایش قیمت نمیشود؛ چراکه عملکرد در واحد سطح افزایش و میزان تولید محصول بیشتر میشود. در عین حال این کیفیت محصول تولیدی در گلخانه است که باعث افزایش قیمت میشود. یعنی به خاطر آن که کیفیت محصول در گلخانه هم بیشتر است.
وی میافزاید: علاوه بر این در گلخانه میزان مصرف آب و نهادههایی مانند ریزمغذیها و کودهای بسیار کنترل شدهتر و کمتر از کشت در محیط باز است و در نهایت آنچه قیمت محصول گلخانهای را تعیین میکند، کیفیت محصول تولیدی است نه محل کشت محصول. در نتیجه سود گلخانهدار نیز از فروش محصول تولید شده در گلخانه، بیشتر از سود محصول تولیدی در محیط باز است.
وی در پایان تاکید میکند: اگر عملکرد در واحد سطح و متاثر تولید محصول در نظر گرفته و محاسبه شود قیمت تولید محصول در گلخانه بالاتر و بیشتر از قیمت تمام شده تولید محصول در فضای باز نیست.