خبر فوری
شناسه خبر: 46741

تجارت پر رونق رزومه برای وزیر شدن

رزومه بفرستید، وزیر شوید

کاسبان وزیرساز و لابی‌سازان وزیرباز با ترتیب دادن مزایده وزیر سازی، شروع به تبلیغات و بازارگرمی می‌کنند تا عاشقان سینه‌چاک وزارت را بفریبند

رزومه بفرستید، وزیر شوید

اخبار سبز کشاورزی؛ برای آنها چپ و راست فرقی نمی‌کند، هرکس که رزومه‌ای از مدیرکل به بالا دارد و چند صباحی در پستی نان و آبدار مستقر بوده، هدف مستقیم آن‌هاست و چنین می‌گویند:

  • با لایه اول اطرافیان رئیس جمهور هماهنگی کردم، لطفا رزومه قوی بفرستید.
  • برنامه 4 ساله وزارت جهاد کشاورزی را مبتنی‌بر قوانین بالادستی، طرح‌ها و... در 40 صفحه ارائه کنید.
  • رئیس جمهوری قول داده رزومه شما را با دقت مطالعه کند.
  • شما جزو چند نفر اول هستید، به شرط اینکه...
  • ...

و جالب اینکه بعضی از این مدیران صاف و ساده فریب می‌خورند و برای چهار سال دوم و سوم با آب و تاب رزومه تهیه می‌کنند.

از برنامه‌های وزیرانی چون حجتی، عباس کشاورز و... کپی تهیه و با اندکی تغییر، برنامه 4 ساله خودکفایی و دور زدن تحریم ها را می‌دهند و همزمان کت ‌و شلوار هاکوپیان، پیراهن یقه آخوندی (البته بدون کراوت) سفارش داده و الخ.

بازار گرم ارسال رزومه

این بازار گرم حتی تا تعیین معاونین وزیر، روسای سازمان‌های کشاورزی استان‌ها، روسای شرکت‌های تخصصی و... ادامه دارد.

در حالی که وزیر فقط یک نفر است و هم اینک در حال ادیت برنامه خود می باشد که مدتی پیش برایش تهیه کرده‌اند.

جالب اینکه عرف و مبنای عرفی بر انتخاب وزیر در وزارت جهاد کشاورزی، حتما بر تحصیل کشاورزی استوار شده؛ گرچه نیک می‌دانیم بخش کشاورزی بیش از 50 زیر رشته دارد و هر وزیری تنها می‌تواند یک یا دو تخصص کشاورزی داشته باشد و قاعدتا دیگر زیربخش‌ها از آن محروم می‌شوند؛ یعنی که وزیر تک ساعتی.

 تجربه و اقتصاددانی یا تخصص وزیر

امروزه در دنیا مدیریت، تجربه و اقتصاددانی و حقوق‌دانی بر تخصص می‌چربد و عمده وزرای موفق دنیا حتی در کشاورزی یا اقتصاد خوانده‌اند یا حقوق و البته مدیریت، دیگر اینکه وزرا معمولا همچون خود رئیس جمهور باید از دل احزاب سیاسی بر آیند که ایران از چنین احزابی (حزب واقعی نه باند و جناح و گروه و گعده و...) محروم است.

وزیر معمولا یک مدیر بالادستی سیاسی با مشخصات فوق تعریف می‌شود، و اغلب با تغییر دولت چپ یا راست، جا به جا می شود، ولی معاونین وی حتما باید اجرایی_ متخصص، غیرسیاسی، با تجربه و عملگرا باشند و در عین حال با تغییر هر وزیر تعویض نشوند.

اشتباه استراتژیک پزشکیان و ظریف

اشتباه استراتژیک پزشکیان و ظریف و یاران اصلاح طلب و مشارکتی آنها در این است که کمیته وزیرسازی تشکیل داده‌اند. کمیته‌ای که حالت نظارت استصوابی را پیدا کرده و در این صورت چه رزومه 62 نفر و چه 620 نفر در کمیته مطرح شود، فقط یک نفر مشخص و 4 پوششی از آن بیرون می‌آید.

خدا به داد وزارت جگر زلیخا برسد!

یادمان هست در ایام ماضیه دهه 60 و 70 زمانی که دولت عوض می‌شد و درخواست رزومه برای انتخاب وزیر پیش می‌آمد کمتر کسی به خود جرائت می‌داد در مقابل وزیر خود، علم وزارت بلند کند؛ حتی اگر معاون بود و معمولا نگاه ها به دست پروده‌های وزارت از سلسله مراتب کارشناسی تا رئیس شهرستان و مدیر استان و مدیر کلی و معاون وزیری معطوف می شد.

اما اینک برای انتخاب وزیر جهاد کشاورزی در کمیته وزیرسازی 62 رزومه در دست افراد در چرخش است و البته کمیته مشابهی با امضای پزشکیان توسط تشکل‌های مردمی کشاورزی تشکیل شده تا آنها هم وزیر معرفی کنند.  

خدا به داد وزارت جگر زلیخا برسد!

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای