خبر فوری
شناسه خبر: 46921

عدالت؛ شاه‌بیت وعده‌های پزشکیان

پیش از این درباره اولین اولویت دکتر پزشکیان مطالبی نوشته بودم، اما در این وجیزه، درباره مصادیق شاه‌بیت وعده‌های پزشکیان نکاتی را عرض می‌کنم

عدالت؛ شاه‌بیت وعده‌های پزشکیان

اخبار سبز کشاورزی؛ پیش از این درباره اولین اولویت دکتر پزشکیان مطالبی نوشته بودم، اما در این وجیزه، درباره مصادیق شاه‌بیت وعده‌های پزشکیان نکاتی را عرض می‌کنم

الف: عدالت جنسیتی:

اگر شاه در برخوردش با حقوق زنان افراط کرد! باید به تلخی اعتراف کنیم که ما نیز تفریط نمودیم، به‌عبارت دیگر ما زن را جنس دوم پنداشته و در حق ایشان تبعیض قایل شده‌ایم! مصادیقی که انتظار داریم، پزشکیان به‌عنوان مسئول اجرا قانون اساسی (اصل۱۱۳) به آنها خاتمه دهد (بند۹ازاصل۳)

 ۱.دیه یک خانم دکتر استاد دانشگاه؛ نصف دیه مردی متجاهر به انواع فسق و فجور! چرا؟!

  ۲.درحالی‌که زنان ایرانی کرات را فتح کرده‌اند! ما هنوز به‌قول مشهدی‌ها "کله وند" تفسیر یک کلمه‌ای هستیم که به این بهانه مانع از رئیس جمهورشدن زنان شویم! این درحالی است که مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی مویداین تفسیر مضیق نیست!

 ۳.هر روز و به بهانه‌های مختلف زنان و دختران عفیفه‌مان را در ملاء عام خوار و خفیف می‌کنیم!؟ درحالی‌که اولا این‌کارهای بی‌تاثیر، موجب رویگردانی مردم از نظام و به‌تبع قهر آنان با صنوق رای شده! ثانیا رئیس جمهور بارها از این رفتارهای تحقیرآمیز تبری جسته و قول برچیدن آنها را داده است.

 ۴.دیپلمات‌های ما از مصافحه با جنس مخالفشان در سازمان‌های تخصصی ملل متحد(UN)منع شده‌اند! در نشست‌های چندجانبه؛ امکان هماهنگی از قبل نیز نبوده و باعث شرم ما و تحقیر فرد مقابل می‌شود! این درحالی است که نمایندگان کشورهای مسلمان دیگر این مضایق را نداشته و به‌تبع باعث وهن کشورشان نمی‌شوند!

۵.به‌دلیل محدودیت‌هایی که برای چگونگی حضور زنان در فیلم‌ها و سریال‌ها اعمال می‌شود؛ فرزندانمان دچار دوگانگی تربیتی و دوئیت فرهنگی می‌شوند! آنها خواهر و مادرشان را در کنارشان راحت می‌بینند اما درفیلم وسریال T.V آنها را در اتاق خواب و... با روسری می‌بیند!؟

انتخاب وزرا طبق اصل ۱۳۳قانون اساسی از اختیارات بلامنازع رییس‌جمهور است. او با توجه به فضای دنیا از حیث افزایش مدیریت زنان و به‌ویژه جبران بخشی از مافات فوق باید حداقل 20 درصد کابینه خود را با زنان توانمندی چون پرفسور الهه کولایی و مجتهده دکتر صدیقه وسمقی و... تکمیل کند! بدیهی است که اگر پزشکیان به اتفاق ۴ تن از این وزرا به ساز مان ملل برود، پیشاپیش پیام دولت "وفاق ملی" را به دنیا مخابره نموده است!

البته این موضوع سال‌ها تابو بود اما "هاله نور" آن را شکست! پزشکیان نیز به قول آن دانشمند شوخ طبع که گفت"جا به جا ک نعبد، جا به جا ک نستعین" (هر سخن جایی و هر کاری موقعی دارد ) بانوان وزیرش را معرفی می‌کند!

ب:عدالت مذهبی

با عنایت به اصول،۱۴،۱۲و۱۹ قانون اساسی و نظر به قول‌هایی که پزشکیان به اهل سنت داده و با توجه به شعار کلیدیش "ایران برای ایرانیان" انتظار می‌رود حداقل ۳برابر مرحوم رییسی، وزیر اهل سنت معرفی و استاندار مناطقی که اکثریت با اهل سنت است، حتما فردی سنی کارآمد باشد.

کاری که بنده در اشل خودم و برغم مخالفت نماینده ولی فقیه و حوزه علمیه قم، انجام دادم! مدیرخواف را مهندسی سنی منصوب کردم، اما در تربت جام که جمعیتی معادل هم داشت؛ به‌رغم فشار نماینده این شهر در مجلس، شیعه گذاشتم اما ادارات زیرمحموعه آن را (دامپزشکی، تعاون روستایی) را دکتر و مهندسی کارآمد سنی منصوب کردم. چه بخش کشاورزی، تحمل چنین تنش‌های سیاسی را نداشت!

علی فریدونی، عضو هیات علمی و نماینده سابق ایران درFAO

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای