خبر فوری
شناسه خبر: 47083

برنامه‌ مهندس نوری قزلجه، کپی از آب درآمد+ تصاویر

باید به مهندس نوری قزلجه حق داد که برنامه‌ها، راهبردها و تعهدات اجرایی کوتاه مدت و بلند مدت و میان مدت خود را جهت ارائه مجلس، با عجله تهیه کرده باشد،

 برنامه‌ مهندس نوری قزلجه، کپی از آب درآمد+ تصاویر

اخبار سبز کشاورزی؛ باید به مهندس نوری قزلجه حق داد که برنامه‌ها، راهبردها و تعهدات اجرایی کوتاه مدت و بلند مدت و میان مدت خود را جهت ارائه مجلس، با عجله تهیه کرده باشد، زیرا از فاصله اعلام نام وی در بین گزینه‌هایی چون

-دکتر عبدالمهدی بخشنده 

-دکتر محمدعلی نیکبخت

-و خودش

تا روز یکشنبه مشخص نبود لابی کدام  جناح قوی‌تر عمل می‌کند و پرزیدنت پزشکیان را وادار به معرفی نماینده خود به مجلس می‌نماید و البته سه روز بعد از نامه دکتر پزشکیان به مجلس، برنامه، راهبردها و تعهدات اجرایی کوتاه مدت و میان مدت مهندس نوری قزلجه در ۵۷ صفحه منتشر و در اختیار رسانه ها قرار گرفت.

برنامه نوری 11

پذیرفتنی است که معمولاً کاندیداهای وزارت یا تهیه‌کنندگان برنامه، تا حدودی برنامه‌های وزرای قبل را با دستکاری‌هایی در عناوین، سرفصل‌ها، اول و آخر پاراگراف‌ها با اصلاحاتی یا تغییر ارقام، به نام خود جا می‌زنند و از روی دست هم می نویسند، اما قسمت برنامه عملیاتی و تعهدات خود را با نظرات کارشناسی و مدیریتی خویش تکمیل می‌کنند.

کپی سند امنیت غذایی سال گذشته ابراهیم رئیسی

شاهد آن، برنامه‌های مهندس حجتی، دکتر خاوازی، مهندس عباس کشاورز، ساداتی نژاد و دکتر نیکبخت است، اما در برنامه ارائه شده نوری قزلجه موضوع بسیار فرق می‌کند؛ چرا که اصل تعهدات و اقدامات میان مدتی که وی پذیرفته انجام دهد طی ۱۷ صفحه (از صفحه ۲۸ الی ۴۵ برنامه) و شاه بیت و بخشی که معمولا نماینده‌ها سراغ  آن می‌روند شامل ۲۲۱ بند اقدامات میان مدت وزیر پیشنهادی در راستای برنامه هفتم، عیناً از مصوبه شماره ۳۳۳۴ سند تصویب شده دانش بنیان امنیت غذایی شورای عالی انقلاب فرهنگی برداشت شده که اردیبهشت ۱۴۰۲ توسط ابراهیم رئیسی ابلاغ شده بود.

متاسفانه تمامی آن ۲۲۱ بند، بدون کم و کاست (جدای از اینکه بسیاری از بندها تقریباً احساسی هیجانی، املاگونه و سخت قابل اجرایی شدن هست) و به صورت کپی در تعهدات مهندس نوری قزلجه آورده شده است که لازم کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در تصمیم‌گیری خود به موضوع توجه داشته باشد.


بیشتر بخوانید: «سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی»


به نظر نمی‌رسد مهندس نوری قزلجه اهل چنین اخلاق کپی برداریی باشد و احتمالا کارشناسانی که برای تدوین یا جمع آوری این برنامه فعالیت کرده بودند یا قول پست و مقام معاون وزیری یا مدیر کلی گرفته‌اند بدون در نظر گرفتن موقعیت مهندس نوری، با کپی برداری بدون اجازه شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئوس اقدامات میان مدت، راهبردها و برنامه‌های مهندس نوری جهت تصدی وزارت جهاد کشاورزی (صفحه ۲۸ برنامه

سطر اول ....و از جمله "اقدامات ملی مرتبط با رکن فراوانی غذا، بند ۱: برنامه‌ریزی لازم به منظور....... تا بند پایانی (۲۲۱)  باز توزیع فضایی و جغرافیایی....." را بدون کم و کاست از ماده ۶ اقدامات ملی مرتبط با رکن "فراهمی غذا" سند دانش بنیان امنیت غذایی برداشت کرده اند.

برنامه نوری قزلجه

 جدای از کپی سند امنیت غذایی سال گذشته ابراهیم رئیسی، ابهاماتی مطرح است از جمله که این سند امنیت غذایی است آن هم سند شورای عالی انقلاب فرهنگی و نه سند وزارت کشاورزی، این وزارتخانه گرچه متولی تولید مواد غذایی و نه امنیت غذایی است اما وزارت غذا نیست و وزیر، تعهدات و برنامه های دیگری را  هم باید در برنامه خود بگنجاند.

به هر حال اگر این برنامه شعاری، قابل اجرا و شدنی بود مطمئناً وزرای کشاورزی دولت سیزدهم آن را اجرا می‌کردند.

سایر مطالب برنامه نوری

 خاطر نشان می‌شود برنامه راهبردی و تعهدات مهندس نوری قزلجه به مجلس، ظاهراً ۵۷ صفحه است اما  تنها همین ۱۷ صفحه جزو تعهدات  میان مدت وی و قابل مطالعه نمایندگان می‌باشد که آن هم کپی شده است.

- در حقیقت ۷ صفحه نخست این جزوه، دارای تصاویر مذهبی، فهرست مطالب و تبلیغات است.

 هفت صفحه دوم، زندگی مهندس نوری شامل اطلاعات تولد در روستای قزلجه بستان آباد، تحصیلات و پست‌های اداری و کاری می‌باشد.

 ۷ صفحه بعدی با عنوان خلاصه اهداف راهبردها و سیاست‌های اجرایی و جدول آن به صورت کلی آمده است.

 لازم به یادآوریست در صفحه ۱۴ اقدامات فوری کوتاه مدت در ۱۱ آیتم نیم سطری آمده که برخی از این اقدامات نه در حوزه اختیارات وزارت کشاورزی است و نه امکان اجرای آن به صورت موردی توسط وزیر ممکن است. از جمله پرداخت مطالبات کشاورزان و گندمکاران که اگر منابعی در اختیار وزارتخانه بود قبلاً وزرای قبلی نجام می‌دادند.

IMG-20240815-WA0020

 در هفت صفحه سوم مقدمه، تعاریف کشاورزی، زنجیره ارزش، اصول حاکم بر برنامه پیشنهادی، حکمرانی خوب، اسناد بالادستی حاکم بر تدوین برنامه پرداخته است.

کمیسیون کشاورزی مجلس به این موضوع ورود کند

رییس جمهور و کمیسیون کشاورزی مجلس باید به این موضوع ورود کنند چراکه بخش کشاورزی از خصوصی‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور با بزرگ‌ترین جمعیت است و نیز صداقت از وعده‌های دکتر مسعود پزشکیان در برنامه های انتخاباتی بود.

داشتن برنامه منسجم و هدفمند برای بخش کشاورزی که با امنیت و تامین غذای جامعه سر و کار دارد باید از دغدغه‌های مجلس به شمار  برود و دولت نیز باید در این خصوص تدابیر لازم را اتخاذ کند تا کشور دچار مشکل نشود.

صفحات مربوط به سند امنیت غذایی سال گذشته ابراهیم رئیسی

سند امنیت غذایی سال گذشته ابراهیم رئیسی1

سند امنیت غذایی سال گذشته ابراهیم رئیسی 3سند امنیت غذایی سال گذشته ابراهیم رئیسی 4

دیدگاه تان را بنویسید

  • انوشیروان پاسخ به نظر

    پس از آشکار شدن خطا،
    عذرخواهی و استعفا دادن شرط اول انسانیت و احساس مسئولیت است.
    البته در کشورهای متمدن و دارای قانون.

  • شکوری پاسخ به نظر

    بنام خدا.
    همانطور که ایشان در ابتدای برنامه خود نوشته اند، این سند مبتنی بر برنامه هفتم و اسناد بالا دستی است که به تبع آن سند امنیت غذایی از مهمترین اسناد بالادستی به شمار میرود و استناد به آن نه تنها مذموم نیست بلکه به تهیه کنندگان آن باید دست مریزاد گفت که این سند مهم را که پس از ابلاغ توجهی به آن نشده است را دوباره وی میز گذاشته اند.
    نکته دیگر اینکه همانطور که در نوشته بالا متن نامه آقای رییسی را آورده اید، سند به وزارت جهاد ابلاغ شده است اما نویسنده مقاله ابلاغ آن را منکر شده است که دلیل آن را باید از خود ایشان بپرسید.
    به هر روی به نظر من توجه به سند امنیت غذایی می تواند از نقاط قوت هر برنامه ای باشد

چندرسانه‌ای