آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26193

اثرات انتشار سموم گیاهی در فضا و محیط زیست

به‌طور کلی، آمین‌ها می‌توانند اثرات مخربی بر سلامت انسان و محیط‌زیست داشته باشند؛ ریزقطره‌های سموم و حرکت آنها در فضا می‌تواند موجب آسیب‌های غیرعمدی

اثرات انتشار سموم گیاهی در فضا و محیط زیست
به‌طور کلی، آمین‌ها می‌توانند اثرات مخربی بر سلامت انسان و محیط‌زیست داشته باشند؛ ریزقطره‌های سموم و حرکت آنها در فضا می‌تواند موجب آسیب‌های غیرعمدی به گیاهان شوند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ مهدی رجول دزفولی | مواد شیمیایی و اکثراً آمین‌ها به سمومی مانند «دای کامبا» برای تثبیت آنها در محل سم‌پاشی به‌منظور جلوگیری از بی‌ثباتی و تبخیر اضافه می‌شوند؛ اما براساس تحقیقات جدید مشخص شده که همین مواد تثبیت‌کننده، خود موجب مشکلاتی افزون‌بر سم دای کامبا می‌شوند، چراکه آنها به نوبه خود تبخیر و وارد فضای اطراف می‌گردند.
تحقیقات به‌عمل آمده توسط دانشگاه واشنگتن آشکار می‌کند که بی‌ثباتی آمین‌ها در هنگام ترکیب با سم دای کامبا می‌تواند یکی از مواردی باشد که تاکنون به آن توجه نشده است.
آمین‌ها در سایر سموم ازقبیل گلایفوسیت که در سطح وسیعی در جهان مورد استفاده است نیز به‌کار می‌رود؛ اما بدون توجه به نوع علف‌کش، محققان دریافتند که آمین‌ها مواد ناپایداری هستند.
آمین‌ها در صورت رها شدن در فضا ممکن است بر روی سلامتی انسان اثرات منفی داشته باشند و موجب تولید مواد سرطانزا شوند. علاوه‌بر آن، این مواد می‌توانند بر روی شیمی مواد اتمسفر نیز موثر باشند؛ چراکه همیشه خطر بالقوه انتشار دارند.

اثرات انتشار سموم گیاهی در فضا و محیط زیست اثرات انتشار سموم گیاهی در فضا و محیط زیست

آمین‌ها همچنین دستخوش عکس‌العمل‌هایی به جهت تولید مواد خاص می‌شوند، ذرات ریزی که می‌توانند از طریق استنشاق یا فرو بردن هوا و مواد وارد بدن شوند.
این مواد ریز، سمی و سرطانزا بوده و ممکن است حامل ترکیبات آلوده شده از شیمی موجود در اتمسفر باشند. در بیشتر موارد محققان بر کاربری‌های صنعتی، دامی و منابع زیست محیطی آمین‌ها تکیه داشتند و هیچ‌کدام نظری بر آمین‌ها به‌کار برده شده در علف‌کش‌ها نداشتند که این برخلاف واقعیت استفاده گسترده از علف‌کش‌ها و ترکیباتی از آنها بود که بر روی محصولات پاشیده می‌شوند.
اما اکنون به واقعیتی جدیدی درمورد آمین‌ها می‌رسیم و آن مخلوط آمین‌ها با علف‌کش‌ها است. در این بررسی‌ها برای جلوگیری از بی‌ثباتی دای کامبا آمین‌هایی به آن اضافه و معلوم شد که این چندان موثر نبوده و علف‌کش دای کامبا بر روی سایر محصولات مجاور نیز پراکنده می‌شود.
پرسشی که در این رابطه مطرح شد آن بود که اگر سم دای کامبا پراکنده می‌شود، پس چه بر سر آمین‌هایی می‌آید که برای تثبیت آن به کار رفته‌اند.
برای پاسخ به این پرسش در ابتدا میزان آمین‌هایی را که در هنگام اختلاط به دای کامبا اضافی می‌شوند، اندازه گرفتند و تایید شد که آمین‌ها از مخلوط سم پاشیده شده وارد مرحله گازی و وارد هوای اطراف شده‌اند.
در کارخانه‌های تولید سموم علف‌کش، آمین‌ها با سایر سموم مانند گلایفوسیت و 2-4-D در سطح وسیعی ترکیب می‌شوند؛ بنابراین اقدام به اندازه‌گیری آمین‌ها در اطراف مزارع سمپاشی شده گردید.
نتیجه آن شد که در حدود چهار هزار تن از آمین‌ها به‌همراه علف‌کش‌هایی که مصرف می‌شوند توسط سموم گیاهی وارد هوا می‌شوند.
نتایج به‌دست آمده بسیار شگفت‌آور بود و معلوم گردید که آمین‌ها نه فقط از طریق سموم علف‌کش، بلکه از طریق دیگر نیز دچار بی‌ثباتی می‌شوند.
حال به‌دلیل نقش آمین‌ها در آسیب وارد کردن به سلامت انسان‌ها و محیط‌زیست، کوشش‌های بسیاری برای درک اینکه آمین‌ها از کجا وارد فضای اطراف می‌شوند باید به عمل آید؛ اگرچه تا پیش از این چندان توجهی به موضوع رها شدن آمین‌ها از علف‌کش‌ها نشده بود.

منبع

Sci Tech Daily

400Tons released Annually: Hazardous Herbicide chemical Goes Airborne

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای