آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20900

امید نخلداران به حمایت‌های دولت

بارندگی و وضعیت آب و هوای استان بوشهر خسارت‌های فراوانی را به نخیلات و محصول خرمای امسال کشاورزان وارد کرده و حالا امید نخلداران به حمایت‌های دولت است

امید نخلداران به حمایت‌های دولت

ترشیدگی و ریزش میوه خرما پس از بارندگی‌های اخیر

بارندگی و وضعیت آب و هوای استان بوشهر خسارت‌های فراوانی را به نخیلات و محصول خرمای امسال کشاورزان وارد کرده و حالا امید نخلداران به حمایت‌های دولت است.
اخبار سبز کشاورزی : استان بوشهر یکی از تولیدکنندگان اصلی خرما در سطح کشور است که سالانه حدود ۱۶۵ هزار تن خارک، رطب و خرما از حدود ۳۴ هزار هکتار اراضی نخیلات این استان برداشت می‌شود.
بخش زیادی از اهالی شهرستان‌های مختلف استان بوشهر به‌ویژه دشتستان و تنگستان از طریق خرما هزینه‌های زندگی خود را تأمین می‌کنند که کمیت و کیفیت تولید و نرخ فروش خرما تأثیر مستقیمی در زندگی آنها دارد.
بیشتر بخوانید:
طی سال‌های اخیر، بازار خرما و نرخ خرید خرما از نخلداران همواره یکی از دغدغه‌های اصلی و اساسی این قشر بوده است؛ به‌گونه‌ای که در برخی سال‌ها کشاورزان حتی هزینه‌های سالانه خود را نیز تأمین نکرده‌اند.
امسال علاوه بر دغدغه همیشگی نخلداران برای فروش محصول، دردسر جدیدی هم اضافه شده که مربوط به ترشیدگی و ریزش میوه خرما پس از بارندگی‌های اخیر است.
ریزش خرما در برخی مناطق استان بوشهر به گونه‌ای بوده که خسارت‌ها را ۱۰۰ درصد عنوان می‌کنند و بخش عمده محصول نخیلات دچار خسارت شده و قابلیت برداشت و فروش ندارند.

خسارت‌های باران به نخلداران

یکی از کشاورزان تنگستانی اظهار داشت: بارش‌های تابستانه در استان بوشهر باعث ورود خسارت‌های فراوانی به باغات خرما شده است و کشاورزان متضرر شده‌اند.
احمد حیدری بیان کرد: طی هفته‌های اخیر شاهد ریزش شدید خرما از نخیلات شهرستان تنگستان در نقاط مختلف هستیم که بسیاری از باغات با خسارت کامل روبرو شده‌اند و برداشتی نخواهند داشت.
وی تاکید کرد: علاوه بر ریزش شاهد ترشیدگی خرما هستیم که خرما را غیر قابل مصرف کرده است و در این شرایط نیاز است که دولت حمایت‌های لازم را داشته باشد.
این کشاورز تاکید کرد: انتظار داریم در این روزهای سخت مسئولان دولتی به‌ویژه وزیر جهاد کشاورزی در کنار کشاورزان خسارت‌دیده باشند و از آنها حمایت کنند.

خشکیدگی خوشه‌های خرما خشکیدگی خوشه‌های خرما

دولت حامی کشاورزان باشد

یکی از نخلداران شهرستان دشتستان اظهار داشت: در سال‌های گذشته نرخ خرما همواره در دست دلالان بوده و خرما را با کمترین قیمت از ما می‌خریدند و با بهترین قیمت می‌فروختند و سود اصلی نصیب دلالان می‌شود.
محمد حیاتی اضافه کرد: متأسفانه هر ساله در هنگام برداشت خرما بسیاری از تاجران خرما کنار هم جمع می‌شوند و نرخی نازل برای خرما تعیین می‌کنند که به هیچ وجه جوابگوی هزینه‌ها و تلاش و زحمات کشاورزان نیست در حالی که نرخ باید توسط کشاورزان تعیین شود نه توسط تاجران و دلالان.
وی حمایت دولت از نخلداران را یک ضرورت دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه نخل‌ها امسال با خسارت‌های زیادی روبرو شده‌اند انتظار می‌رود دولت هم در زمینه جبران خسارت‌ها و هم در زمینه خرید خرما حمایت‌ها لازم را داشته باشد.

وعده وزیر جهاد کشاورزی به نخلداران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: در پی بارندگی‌های اخیر خسارت‌های فراوانی به نخیلات استان وارد شده است که با جدیت پیگیر این موضوع هستیم.
نوذر منفرد با اشاره به اینکه کشاورزان زحمات فراوانی را برای تولید خرما متحمل می‌شوند اضافه کرد: در فصل برداشت محصول کشاورزان باید خرما را با قیمت مناسبی به فروش برسانند که کفاف هزینه‌های زندگی آنها را بدهد.
وی با اشاره به اینکه فروش محصول یکی از مهمترین دغدغه‌های کشاورزان و به ویژه نخلداران است، تصریح کرد: تلاش‌های گسترده‌ای به منظور بهبود وضعیت بازار خرما انجام شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: با توجه به خسارت‌های وارد شده به کشاورزان، نشستی با حضور نماینده مردم دشتستان، نماینده مردم دشتی و تنگستان، مدیر کل بحران استانداری با وزیر جهاد کشاورزی برگزار کردیم.
وی بیان کرد: در این نشست مسائل مربوط به بارندگی‌های اخیر استان و بررسی خسارت بر بخش کشاورزی بررسی و مسائل و مشکلات اصلی نخلداران مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.
منفرد بیان کرد: وزیر جهاد کشاورزی در این دیدار وعده داد که خسارت‌ها در ستاد بحران کشور جمع بندی و در جلسه هیئت دولت طرح و تصمیمات لازم اعلام خواهد شد.

خسارت‌های کشاورزان باید جبران شود

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی از تلاش برای فروش خرما با قیمت مورد پسند نخلداران خبر داد و گفت: روز ۲۹ مردادماه میز صادرات خرما در تهران برگزار خواهد شد.
ابراهیم رضایی اظهار داشت: خرما یکی از مهمترین موضوعات و دغدغه‌های مردم در شهرستان دشتستان است.
وی با اشاره به اینکه بر اثر بارندگی خسارت‌هایی به نخلداران وارد شده است افزود: این هفته نشستی را با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم و قول دادند که در جلسه هیئت دولت این موضوع مطرح و از حق کشاورزان و نخلداران دفاع کنند. با اعضای هیئت دولت برای دفاع از این حق کشاورزان هم مذاکراتی را داشته‌ایم.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امیدواریم خسارت‌هایی که بر اثر سیل و بارندگی به کشاورزان وارد شده جبران شود. پرداخت خسارت‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چون معیشت مردم به این موضوع وابسته است.

تلاش برای تسهیل در صادرات خرما

وی بیان کرد: قیمت خرما از دغدغه‌های اصلی مردم است که سیزدهم مردادماه نشست میز ملی خرما را در دشتستان برگزار کردیم که در سطح خوبی برگزار شد و همه افرادی که در قیمت خرما مؤثر بودند در دشتستان حضور یافتند و دور یک میز برای این موضوع برنامه‌ریزی شد تا شاهد اتفاقات تلخ سال‌های قبل نباشیم.
رضایی خاطرنشان کرد: در تهران نیز نشست‌های خوبی را در این زمینه داشته‌ایم و مستمر پیگیر هستیم که امسال کشاورزان خرما را با قیمت مطلوب بفروشند.
وی با اشاره به اینکه روز شنبه هفته آینده میز صادرات خرما در تهران برگزار خواهد شد ادامه داد: با همکاری سازمان توسعه تجارت شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود. مسائل با حضور مدیران مربوطه و صادرکنندگان بزرگ کشور بررسی و برنامه‌ریزی می‌شود.

خسارت باکتری‌ها و قارچ‌ها به نخیلات

عضو هیئت علمی و متخصص بیماری شناسی گیاهی کشور نیز اظهار داشت: وقوع بارندگی‌های شدید در تیر و مردادماه ۱۴۰۰ و تکرار آن در مردادماه ۱۴۰۱ و شیوع ترشیدگی و ریزش میوه‌های رطب و خرما در استان‌های خرماخیز جنوب کشور شد.
دکتر فرزاد کرم پور اضافه کرد: با توجه به بروز زیان‌های هنگفت اقتصادی خرماکاران و بهره برداران خرما، بررسی و معرفی روش‌ها و مواد کنترل کننده این بیماری در نخلستان‌های کشور به عنوان یک ضرورت در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: بر اساس نتایج پروژه‌های تحقیقاتی اجرا شده توسط اینجانب در استان‌های بوشهر و هرمزگان و بررسی‌های آزمایشگاهی انجام شده و بررسی منابع پژوهشی، چندین گونه باکتری، عوامل قارچی و مخمرها موجب این بیماری در میوه خرمای سردرختی و انباری می‌شوند.
متخصص بیماری شناسی گیاهی افزود: کاربرد مواد ضد میکروبی مجاز از جمله اثرات محلول‌پاشی دی استات سدیم روی میوه رطب و خرما در نخلستان، در راستای کاهش خسارات هنگفت تولیدکنندگان و سایر اصناف مرتبط با خرما اهمیت فراوانی دارد.
وی بیان کرد: ماده دی استات سدیم به نسبت سه در هزار (سه کیلوگرم در هزار لیتر آب) تأثیر خوبی بر کنترل ترشیدگی و ریزش میوه خرما (به سبب بارندگی‌های اخیر) داشته است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای