آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22580

جمهوری اسلامی چیزهای زیادی را فدای آرمان گرایی می کند

جمهوری اسلامی بهانه لازم برای ملی کردن اینترنت را به دست آورده است تا همین چند هفته پیش نه فقط مقامات دولتی که نمایندگان مجلس هم از پذیرفتن مسئولیت تصویب

جمهوری اسلامی چیزهای زیادی را فدای آرمان گرایی می کند
جمهوری اسلامی ایران بهانه لازم برای ملی کردن اینترنت در کشور را به دست آورده است تا همین چند هفته پیش نه فقط مقامات دولتی که نمایندگان مجلس هم از پذیرفتن مسئولیت تصویب و اجرای طرح صیانت شانه خالی می‌کردند و طفره می‌رفتند؛ اما حالا معدود شبکه‌های که آزادانه در ایران فعالیت می‌کردند مانند واتس‌آپ و اینستاگرام که به گروه Meta تعلق دارد هم با محدودیت مواجه شده است.
اخبار سبز کشاورزی : در ابتدا این شبکه‌های اجتماعی در همراهی با دولت جمهوری اسلامی ایران خدمات‌دهی به ایرانیان را براساس شماره تماس گوشی یا سخت‌افزار کاربر شبکه مسدود و متوقف کردند؛ چنانکه از خارج از ایران هم امکان تماس و ارتباط با داخل کشور قطع بود.
در آن موقع گفته شد که پس از ناآرامی‌ها و آرام شدن اوضاع دوباره ارتباط بین شبکه‌های اجتماعی به حالت قبل درمی‌آید و می‌توان از خدمات آن‌ها استفاده کرد؛ اما پس از فروکش کردن آشوب‌ها، اکنون دوباره از تداوم محدودیت سرویس‌دهی این شبکه سخن به میان آمده؛ چنانکه وزیر ارتباطات اخیرا اظهار داشته که محدودیت‌های اینترنت تداوم خواهد یافت.
این درحالی است که احمد وحیدی، وزیر کشور، چندی پیش و در گفتگو با سیمای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشته بود که دلیل اعمال محدودیت‌ها برای اینترنت، آشوب‌ها و اغتشاش‌هاست و تا هنگامی که این آشوب‌ها ادامه داشته باشد، محدودیت‌های اینترنت ادامه خواهد داشت.
در آن هنگام، این گونه از حرف وحیدی برداشت شد که در صورت کاهش ناآرامی‌ها، همان‌گونه که در زمان حسن روحانی رخ داد، این بار نیز اوضاع اینترنت به حالت قبل درمی‌آید؛ اما مقامات جمهوری اسلامی در ایران از این قاعده پیروی می‌کنند که سری که درد نمی‌بکند را نباید دستمال بست.
در واقع مقامات جمهوری اسلامی ایران از موقعیت به دست آورده در جریان ناآرامی‌ها استفاده کرده و محدودیت هایی که به بهانه ناآرامی در شهرهای مختلف کشور اعمال کرده بود را ادامه داده است.
در روزهای اخیر برخی چهره‌های اقتصادی و روزنامه‌نگاران درباره تبعات منفی محدودیت اینترنت در امور تجاری و اقتصادی هشدار داده و گفته بودند که این محدودیت‌ها زیان سنگینی به اقتصاد جامعه و کار وکسب مردم خواهد زد.
در این باره البته اعداد و ارقام بزرگی ارائه می‌شود و درباره آن توضیح داده می‌شود که دولت و حاکمیت باید به سرعت کانال ارتباط با اینترنت بین‌الملل را به حالت عادی برمی‌گردانند.
گویندگان این هشدارها امیدوارند که در درون حاکمیت نظام کسی یا کسانی صدای ایشان را بشنود و برای رفع این محدودیت‌ها چاره‌ای بیندیشد؛ اما آیا نظام که از وضعیت آزادی عمل در اینترنت بین‌الملل ناراضی است و از این بابت احساس خطر می‌کند، حال فرصتی برای تبدیل اینترنت بین‌الملل به اینترنت ملی و مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده است، به خاطر زیان اقتصادی مجموعه حاکمیت نظام حاضر است دوباره درگیر همان نارضایتی‌ها و تشویش خاطر شود؟
مسلم است که جمهوری اسلامی ایران برای آنچه حرکت براساس آرمان‌ها و رفتارهای آرمان‌گرایانه می‌خواند حاضر است چیزهای زیادی را فدا کند

نادر کریمی جونی

دیدگاه تان را بنویسید

  • ریحانه پاسخ به نظر

    از کسی که می تونه پاشو رو گردن آدم فشار بده و به مرز نابودی برسونه چه انتظارهایی داری؟

چندرسانه‌ای