آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19545

این بار بحران آب شرب در اصفهان

کمبود آب دیگر مسئله کشاورزان اصفهان نیست و به شرب رسیده افت فشار و قطعی آب در برخی مناطق کلانشهر اصفهان در گرمای ۴۰ درجه سانتیگراد، شهروندان را با مشکل مواجه

این بار بحران آب شرب در اصفهان

کمبود آب دیگر مسئله کشاورزان اصفهان نیست و به شرب رسیده

افت فشار و قطعی آب در برخی مناطق کلانشهر اصفهان در گرمای ۴۰ درجه سانتیگراد، شهروندان را با مشکل مواجه کرده است.
اخبار سبز کشاورزی : مناطقی از کلانشهر اصفهان در تیرماه بسیار گرم امسال دچار تنش آبی شدند به طوری که در پی افزایش دما تانکرها به شهروندان آبرسانی می‌کنند.
آن طور که نوید حاجی بابایی معاون هواشناسی استان اصفهان می‌گوید اصفهان هفته اول تیرماه گرم‌ترین هفته تابستان را سپری کرد؛ تابستانی غیرعادی که در ۱۰ سال اخیر در اصفهان کم سابقه بود و هفت روز متوالی دما بالای ۴۰ درجه تداوم داشت.
به گفته وی دمای ۴۳ درجه سانتیگراد برای شهر اصفهان در هفته‌های ابتدایی تابستان غیرعادی بود و الگوهای زودرس تابستانه سبب شد دمای هوای استان در ابتدای تیر ماه بین ۲ تا سه درجه سانتیگراد گرم‌تر از شرایط عادی باشد و در مناطق مرکز و شرق استان حتی تا چهار درجه فراتر از نرمال و شهرستان‌های گرمسیر در نیمه شمالی استان بیشینه دمای قابل توجهی بین ۴۵ تا ۴۷ درجه سانتیگراد را تجربه کردند.
بیشتر بخوانید: صدای اصفهان تشنه شنیده می شود؟

افت فشار و قطعی آب در اکثر محلات اصفهان

طی دو- سه هفته اخیر شهروندان اصفهانی با افت فشار و قطعی آب در نواحی مختلف شهر مواجه بودند به طوری که آب در مناطقی از جمله محله خانه اصفهان، محدوده خیابان امام خمینی (ره) و پارک قلمستان، شاهپور جدید، رهنان، میدان جمهوری، خرم، ملک‌شهر، رباط، جِی، سروش، عسگریه، تالار، پروین و مولوی آب حتی در طبقات همکف ساختمان‌ها برای ساعاتی از شبانه روز قطع بود.
یک بانوی مسن، ساکن خیابان مسجد سید شهر اصفهان با گله‌مندی از وضعیت موجود می‌گوید: شهری که دیار زاینده رود بود و مادی‌ها چون مویرگ از این رود منشعب و پرآب بودند حالا با تانکر باید آبرسانی شود.
خانم نادری، می‌افزاید: با وجود اینکه در طبقه همکف زندگی می‌کنم هر روز از حدود ساعت ۹ صبح تا ساعات بامداد فشار آب کم است یا در ساعاتی از روز به ویژه بعد از ظهرها قطع می‌شود.
این بانو خاطرنشان می‌کند: اغلب همسایگان ما نیز هر روز با مشکل کم آبی یا بی آبی مواجه هستند و در دو هفته اخیر که گرما شدیدتر شده، قطعی آب در منطقه ما بیشتر شده است.
شهروند دیگری ساکن خیابان عسگریه با اشاره به افت فشار و قطعی آب در این محدوده در روزهای اخیر می‌گوید: برخی روزها، حدود ۱۲ ساعت آب نداریم در این مدت نه می‌توانیم شست و شو انجام دهیم و نه در این هوای گرم کولر روشن کنیم.
طاهر سجادیان که در طبقه سوم یک مجتمع مسکونی سکونت دارد، می‌افزاید: ساختمان ما منبع ذخیره آب هم دارد و از حدود دو بامداد تا هفت صبح آبگیری می‌شود اما در این روزهای گرم بیش از سه- چهار ساعت کفاف نمی‌دهد و این وضعیت کلافه کننده است.
بانوی دیگری که در محدوده خیابان رباط سوم ملک‌شهر اصفهان در طبقه دوم یک واحد مسکونی زندگی می‌کند، می‌گوید: فشار آب در برخی روزهای اخیر در طبقه همکف خانه ما کم بوده و اگر پمپ روشن نباشد آبی به طبقه بالا نمی‌رسد.

فرونشست‌ها شهر اصفهان را مانند میدان مین کرده‌اند فرونشست‌ها شهر اصفهان را مانند میدان مین کرده‌اند

وی که خود را معصومه افشار معرفی می‌کند، ادامه می‌دهد: تابستان که می‌شود هم آب کم می‌شود و هم طعم آب تغییر می‌کند. می‌گوید آب چاه است، گاهی طعم تلخ دارد و گاهی شور است، گاهی به شدت بوی کلر و خاک می‌دهد و مجبور می‌شویم برای آشامیدن آب معدنی مصرف کنیم.
شهروند دیگری به نام سعید فاضلی ساکن خیابان حکیم نظامی نیز اظهار می‌کند: فشار آب در خانه ما روزهای اخیر کم بوده اما قطعی نداشتیم چون ساختمان محل سکونت ما پمپ و منبع دارد و از این بابت مشکلی نداشتیم.
در همین پیوند مهرداد خورسندی سخنگوی وقت آبفای اصفهان می‌گوید: باید توجه داشت که طی دو هفته گذشته دمای هوا در کلانشهر اصفهان به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد رسید و ذخیره مخازن آب صفر شد و در این شرایط آبفا در مدت سه روز پیاپی در مجموع ۲۵ تانکر آبرسانی برای توزیع آب در سطح شهر فرستاد.
وی با بیان اینکه آبفا موظف است آب را به مشترکان طبقات همکف تحویل دهد و برای طبقات بالا تعهدی ندارد، خاطرنشان می‌کند: طبقات همکف به بالا باید از مخزن و پمپ برای ذخیره سازی آب استفاده کنند.
سخنگوی وقت آبفای اصفهان با بیان اینکه هم استانی‌ها در صورت قطعی آب با سامانه ۱۲۲ برای تماس بگیرند، می‌افزاید: هم اکنون مجموع تولید آب در سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ حدود ۱۴ مترمکعب در ثانیه و مصرف بین ۱۶ تا ۱۷ مترمکعب بر ثانیه است و این میزان مصرف برخی دقایق روز افزایش می‌یابد.

۲ تا 3 هزار لیتر کسری آب در اصفهان

خورسندی با بیان اینکه هم اکنون بین ۲ هزار تا سه هزار لیتر بر ثانیه (۲ تا سه مترمکعب بر ثانیه) کسری آب داریم، خاطرنشان می‌کند: این در حالی است که سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ سال گذشته بین ۳۲۰۰ تا ۴۳۰۰ لیتر بر ثانیه کسری آب داشت.
وی اضافه می‌کند: با بکارگیری تله متری و تله کنترل و مدیریت فشار آب تلاش شده تا عدالت در توزیع آب برقرار شود و با استفاده از منابع جایگزین مانند چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات، تولید سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ برای ۵۸ شهر و ۳۸۰ روستای استان از ۱۲ هزار لیتر بر ثانیه به ۱۴ هزار لیتر بر ثانیه (۱۴ مترمکعب بر ثانیه) در سال جاری رسیده است.
سخنگوی وقت آبفای اصفهان خاطرنشان می‌کند: آبفای استان سال گذشته ۶۲ میلیون لیتر آب را به وسیله بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ تانکر آبرسانی در سطح شهر اصفهان توزیع کرد در حالی که امسال تاکنون ۲۵ تانکر آبرسانی شده و این حاکی از بهبود شرایط نسبت در سال جاری نسبت به سال گذشته است.

وضعیت آبرسانی پایدارتر از سال گذشته است

اما ناصر اکبری معاون بهره برداری آب و فاضلاب استان اصفهان می‌گوید: طی یکسال اخیر اقدامات فنی از قبیل رفع نقاط کور شبکه و اصلاح نقاط اتصال یا شیرآلات در مناطقی از شهر اصفهان که سال گذشته وضعیت حادی را رقم زده بود و نیز مدیریت فشار آب سبب ایجاد شرایط پایدارتری در شبکه شده است.
وی با بیان اینکه امسال ظرفیت تأمین آب شرایط بهتری دارد و نسبت به سال گذشته خیلی بهتر آب توزیع می‌شود، می‌افزاید: در شرایط پیک مصرف بخشی از آب مورد نیاز شرب از چاه تأمین می‌شود.
به گفته وی شرایط تأمین آب در سال جاری و نارضایتی شهروندان و تماس‌ها با سامانه ۱۲۲ آبفا اصلاً قابل قیاس با سال گذشته نیست.
معاون بهره برداری آب و فاضلاب استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: اصفهان امسال در بازه هفتم تا هفدهم تیر ماه چندین روز دمای بالای چهل درجه سانتیگراد را تجربه کرد و برای اولین بار در نیم قرن اخیر رکورد ۴۳ درجه سانتیگراد در تیرماه ثبت شد.

اکبری می‌افزاید: باید توجه داشت در این شرایط هر یک درجه دمایی که افزایش می‌یابد مصرف آب را اضافه می‌کند و پایداری دما در شبانه روز اثر ویژه‌ای در مصرف آب دارد.
وی با بیان اینکه توزیع آب در شبکه نسبت به سال گذشته بهتر بوده و تماس‌ها درباره قطعی آب مشترکین کاهش یافته است، تصریح می‌کند: اما انتظار داریم که مردم در راستای مصرف بهینه آب بهتر و ویژه‌تر همراهی کنند زیرا چند روز آینده موج گرمای دیگری پیش رو است که امید است با همراهی هم استانی‌ها در رعایت مصرف بهینه آب، این شرایط نیز سپری شود و بتوانیم برای سال آینده رفع نقاط کوری که امسال شناسایی شده و ظرفیت‌های تأمین که می‌تواند این مشکلات را مرتفع کند، در دستور کار داشته باشیم.
معاون بهره برداری آب و فاضلاب استان اصفهان با اذعان اینکه امسال در برخی مناطق استان و شهر اصفهان در ساعات بعد از ظهر بی آب بودند، می‌گوید: امید است در سال آینده این مشکلات را با رفع نواقص شبکه نداشته باشیم.
کمبود آب دیگر مسئله کشاورزان و محیط‌زیست اصفهان نیست بلکه به شرب رسیده، در شرایطی که ۷۳ درصد از ظرفیت سد زاینده رود خالی است، آب آشامیدنی و بهداشت جمعیتی بالغ بر چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از طریق سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ (۵۸ شهر و ۳۸۰ روستا) از تصفیه خانه آب باباشیخعلی و چاه‌ها و قنوات متفرقه باید تأمین شود، این در حالی است که به دلیل نبود جریان زاینده‌رود آبدهی چاه‌های فلمن اصفهان برای دومین سال متوالی صفر است.
هر چند بنا به وعده‌های مسئولان استانی قرار بود خط اضطرار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ امسال بهره برداری شود اما با وجود وعده‌ها اولین ماه تابستان ۱۴۰۱ نیز با گرم شدن هوا و افزایش مصارف، آب شرب مردم دیار زاینده‌رود در روزهایی با تانکر تأمین شد./مهر
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای